حسن محمد: رقا بسوی تعیین سرنوشت و خودمدیریتی می‌رود

مرکز شهر رقا سال گذشته توسط نیروهای سوریه دمکراتیك با کمک ائتلاف بین‌المللی آزاد شد و خلافت سه ساله داعش پایان گرفت

در نخستین سالروز آزادسازی شهر رقا پایتخت سابق خلافت گروه تبهکار داعش یکی از مسئولان مجلس سوریه دمکراتیك می‌گوید این شهر، با حق تعیین سرنوشت به سوی خودمدیریتی می‌رود. حسن محمد از دولت سوریه و قدرت‌های بین‌المللی می‌خواهد که خشونت را کنار بگذارند.

مرکز شهر رقا سال گذشته توسط نیروهای سوریه دمکراتیك با کمک ائتلاف بین‌المللی آزاد شد و خلافت سه ساله داعش پایان گرفت.

رقا طی درگیری‌ها بطور گستردەای ویران شده بود و ساکنین آن در کمپ‌های موقت اسکان داده شدند. اکنون تعدادی از اهالی شهر خانەهای خود را بازسازی کرده و در حال بازگشت هستند. مابقی آوارگان به کمک‌های جدی نیاز دارند.

حسن محمد از مسئولان مجلس سوریه دمکراتیك در گفتگویی با خبرگزاری هاوار اعلام کرد که رقا باید از دست تبهکاران آزاد می‌شد و این اتفاق علیرغم مخالفت برخی کشورها از جمله دشمنی دولت ترکیه رخ داد.

 

او از رقا در زمان حاکمیت داعش به عنوان مرکز تروریسم جهانی نام برد و گفت حملات خونین در فرانسه، بلژیک و انگلیس در همین شهر طراحی شدند.

حسن محمد در عین حال اشاره می‌کند که نیروهای سوریه دمکراتیك پس از مقاومت کوبانی، مناطق زیادی از جمله منبج و طبقا را آزاد کرده بودند که این نشانه عزم آنها برای پایان دادن به تهدید داعش بود.

 

عضو مجلس سوریه دمکراتیك گفت اکنون ریشه‌های ظلم در رقا کنده شده و پایه‌های دمکراسی گذاشته شده‌اند. به دنبال سرنگونی تبهکاران در پایتخت خود اکنون باید یک فرایند سیاسی برای حل بحران سوریه آغاز شود. بازماندگان داعش در محدوده کوچکی از استان دیرالزور باقی مانده‌اند و این مناطق در حومه شرقی رود فرات بزودی آزاد خواهند شد.

 

حسن محمد با رد استفاده از خشونت و تهدید، از دولت سوریه و دیگر کشورهای دخیل در این کشور می‌خواهد که در مورد آینده سوریه علیرغم اختلافات گفتگو کنند و راه حلی دمکراتیك پیدا کنند. او در مورد رقا گفت که مردم این شهر از حق خودمدیریتی در فدراسیون شمال و شرق سوریه برخوردارند و از حاصل دسترنج خود دفاع خواهند کرد.