حسن کوچر: حضور ترکیه در سوریه منجر به فروپاشی کشور خواهد شد

حسن کوچر هدف روسیه از توافقات برای جمع‌آوری گروههای تبهکار در استان ادلب سوریه را نابودی آنها توصیف کرد چون آنها نمی‌توانند در پروژەهای سیاسی و آینده سوریه مشارکت داده شوند

حسن کوچر از مسئولان جنبش جامعه دمکراتیك که ائتلافی میان احزاب شمال سوریه در مصاحبه با خبرگزاری هاوار درباره سرنوشت ادلب -مرکز تجمع گروههای مسلح تبهکار در سوریه - صحبت کرد. او گفت اگر با حضور ترکیه در سوریه توافق شود، کشور تجزیه خواهد شد.

 

حسن کوچر هدف روسیه از توافقات برای جمع‌آوری گروههای تبهکار در استان ادلب سوریه را نابودی آنها توصیف کرد چون آنها نمی‌توانند در پروژەهای سیاسی و آینده سوریه مشارکت داده شوند.

 

او با این وجود احتمال حصول توافق برای تسلیم شدن این گروهها مانند آنچه در استان‌های درعا، دمشق و حلب رخ داد را ممکن می‌داند و می‌افزاید توافقاتی که در اجلاس آستانه به دست آمده بود در ادلب به پایان می‌رسد.

عضو شورای مدیریتی تو-دم هدف ترکیه از قرار دادن جبهه النصره در فهرست سازمان‌های تروریستی در روزهای اخیر را فریب افکار عمومی خواند و گفت النصره در لیست سیاه قرار گرفت چون خواست آنکارا برای تسلیم شدن در پی توافق با روسیه را قبول نکرد. بر کسی پوشیده نیست که ترکیه از این گروه تبهکار و همچنین داعش برای ایجاد نا‌آرامی در سوریه و اجرای سیاست‌های خود در این کشور حمایت می‌کرد.

 

حسن کوچر مسئله ادلب را پیچیده عنوان کرد و گفت روسیه و ترکیه می‌خواهند گروههای مسلح را برای تسلیم کردن ادلب به رژیم سوریه و استقرار در مناطق عفرین و باب قانع کنند که این طرح برای ایجاد فشار بر منبج و جلوگیری از آزادسازی عفرین مورد تأیید ترکیه است.

 

احتمال دوم این است که گفتگوها در این باره به بن‌بست برسد که در چنین صورتی جنگی طولانی مدت آغاز می‌شود و خطر کشتارهای جمعی و استفاده از سلاح‌های شیمیایی وجود خواهد داشت.

 

او با اعلام آنکه وضعیت ادلب بر کل مناطق شمال سوریه تأثیرگذار است تأکید کرد که آزادسازی ادلب به معنای پایان حضور گروههای تبهکار در مناطقی چون باب، جرابلس، راعی و عفرین خواهد بود.

 

حسن کوچر هرگونه توافقی در زمینه قبول تداوم حضور ترکیه در سوریه را موجب تجزیه کشور خواند و گفت تنها راه جلوگیری از فروپاشی سوریه، دستیابی توافق با کردها و قبول یک سیستم دمکراتیك غیر‌مرکزی است.