حملات اشغالگران به اقتصاد منطقه؛ سوزاندن محصولات کشاورزی هموطنان

دولت ترکیه سال ۲۰۱۹ بوسیله‌ی داعش زمین‌های کشاورزی را آتش زد اما امسال خود به طور مستقیم اقدام به آتش زدن مزارع و محصولات هموطنان کرده و اینگونه اقتصاد منطقه را هدف قرار داده است.

اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه‌ی تحریم شده، از یک طرف توسط دولت ترکیه هدف قرار می‌گیرد و از طرف دیگر هم در مقابل سوزاندن زمینهای کشاورزی مقاومت می‌کند.

دولت اشغالگر ترکیه از سال ۲۰۱۹ به بعد سوزاندن محصولات هموطنان را توسط داعش انجام داده است و امسال نیز خود به طور مستقیم و همچنین بوسیله‌ی گروه‌های شبه‌نظامیش دست به این کار زده است.

خودمدیریتی شمال و شرق سوریه از سال ۲۰۱۴ اعلام موجودیت کرده است و علی رغم تحریمها در زیر نظر گروه اقتصادی امور مربوط به کشاورزی را انجام می‌دهد و تلاش میکند تا نیازهای خود را در حد توان تولید کند.

هم زمان با مبارزات ۵ ساله علیه داعش، در منطقه شهروندان به سود زیادی دست یافتند که در زمان رژیم بعث هرگز چنین سودی بدست نیاوره بودند. کشاورزی در روژاوا و جاهایی که از دست داعش آزاد شده‌اند به منبع معیشت مردم منطقه تبدیل شدند، اما در سال ۲۰۱۹ داعش و دولت ترکیه و گروه‌های تبهکارشان برای گرسنه نمودن خلق‌های شمال و شرق سوریه و نابودی خودمدیریتی دست به آتش زدن زمینهای کشاورزی و محصولات هم وطنان زدند و اینگونه به اقتصاد منطقه حمله می‌کنند.

سال ۲۰۱۹ در این حملات بیشتر از ۴۵۳ هزار دونم (یکای مساحت ارضی) زمین کشاورزی طعمه حریق شد. در سال ۲۰۲۰ نیز به دلیل حملات دولت ترک و تبهکارانشان تاکنون ۱۰۰ هزار دونم زمین کشاورزی به آتش کشیده شده است. مردم و سازمانهای مرتبط و اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با این جنایات مقابله و مبارزه می‌کنند.

سلمان بارودو رئیس مشترک شورای اقتصادی و کشاورزی اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اعلام کرد، دولت ترکیه و تبهکارانش تلاش می‌کنند با آتش زدن زمینهای منطقه‌ی اداره‌ی خودمدیریتی، خلق را گرسنه کنند و در مناطق اشغال شده نیز سیاستهای وحشیانه و غارت را ادامه می‌دهند.

حملات در سال ۲۰۱۹ توسط داعش انجام شدند

سال ۲۰۱۹ پس از آنکه آتش زدن زمینهای کشاورزی به شیوه‌ای  غیرعادی افزایش یافت، اداره‌ی خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه دست به تحقیق در مورد دلایل این آتش‌سوزی‌ها زد. تبهکاران داعش که در عملیات تندباد فرات توسط نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک ق.س.د با شکست مواجه شده و به اشغالگریشان پایان داده شد، در سایت رسمی خود مسئولیت آتش سوزی‌ها را به عهده گرفت و اعلام نمود، سوزاندن زمینهای کشاورزی و محصولات مردم توسط هسته‌های مخفی داعش انجام می‌شود و به تبهکاران دستور داده شده تا زمین هموطنان را به آتش بکشند.

هم‌زمان دولت اشغالگر ترکیه سال ۲۰۱۹ با گلوله‌باران زمینهای کشاورزی در مناطق مرزی اقدام به سوزاندن این مناطق نمود و به کشاورزان و تیمهای اطفای حریق هم حمله نمود.

اداره‌ی خودمدیریتی از کشاورزان پشتیبانی کرد

اداره‌ی خودمدیریتی توسط کمیته‌هایش در مورد کشاورزانی که به دلیل آتش‌سوزی‌ها متضرر شده بودند، دست به تحقیقاتی زد. در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹ تا پایان فصل درو به دلیل آتش‌سوزی‌ها ۴۲ هزار هکتار زمین کشاورزی و محصولات کشاورزی به ارزش ۱۹ میلیارد لیره‌ی سوریه سوزانده شدند و زیان به کشاورزان منطقه وارد شد.

اداره‌ی خوددیریتی در نشست روز ۴ ژوئیه ۲۰۱۹ تصمیم گرفت تا به کشاورزان متضرر کمک مالی کند. سلمان بارودو رئیس مشترک شورای اقتصاد و کشاورزی در شمال و شرق سوریه اعلام کرد، به بیشتر از ۶ هزار کشاورز کمک مالی کرده‌اند.

سال ۲۰۲۰ پیش از فصل برداشت اقداماتی انجام شد

شورای اقتصادی اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، کشاورزان و دستگاههای امنیتی از وضعیت سال گذشته درس گرفته بودند و برای مقابله با آتش‌سوزیها اقدامات گسترده‌ای انجام دادند. در همین چهارچوب تیمهای اطفای حریق که از صدها تن تشکیل شده‌اند، آماده شدند.

شهرداری‌ها هم تانکرهایی برای انتقال آب اختصاص دادند. ۶۰ وسیله‌ی مخصوص آتش نشانی و اطفای حریق تهیه شد و ۱۰۰۰ کپسول بزرگ برای خاموش کردن آتش در منطقه تعبیه شد.

نیروهای آسایش داخلی ۳۰ هزار تن از نیروهای خود را برای محافظت از زمینهای کشاورزی در روستاها مامور کردند و شبانه روزی به نگهبانی مشغول‌اند. نیروهای مدافع جامعه نیز ۱۵ هزار تن از نیروهای خود را برای محافظت از زمینهای کشاورزی مامور کردند.

سلمان بارودو اعلام کرد ، پس از برداشت محصول ۲۰۱۹ سریکانی و گری سپی که دو منطقه‌ی مهم کشاورزی هستند توسط دولت ترکیه اشغال شدند، به همین دلیل پیش‌بینی میشود پس از فصل برداشت امسال حملات گسترده‌ای انجام شود و در این چهارچوب هم اقدامات گسترده‌ای انجام شده است.