حمله چند جانبه به نیروهای سوریه دمکراتیك و افزایش تنش‌ها در رابطه با عفرین

یگان‌های مدافع خلق و متحدان آن در نیروهای سوریه دمکراتیك که در چند سال گذشته با پیروزی‌های پی در پی در برابر داعش و شاخەهای القاعده در سوریه شهرت جهانی پیدا کردەاند اکنون در معرض تهدید جدی دو ارتش دولتی قرار دارند

یگان‌های مدافع خلق و متحدان آن در نیروهای سوریه دمکراتیك که در چند سال گذشته با پیروزی‌های پی در پی در برابر داعش و شاخەهای القاعده در سوریه شهرت جهانی پیدا کردەاند اکنون در معرض تهدید جدی دو ارتش دولتی قرار دارند. ترکیه که در سال‌های گذشته عمدتا با کمک به گروههای افراطی سعی در ضربه زدن به یگان‌های مدافع خلق می‌کرد اکنون ارتش خود را برای هجومی گسترده به کانتون عفرین آماده کرده است. از سوی دیگر، ارتش دولتی سوریه در دیرالزور برای پنجمین بار متوالی به نیروهای سوریه دمکراتیك آتش گشوده است.

 

نیروهای مسلح ترکیه که در پی توافق آستانه برای ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب سوریه به سر می‌برند در پی ایجاد هشت پایگاه‌ نظامی در این منطقه هستند. این تعداد پایگاه نظامی خارج از ١۴ نقطه‌ای است که برای نظارت بر روند آتش بس بر سر آن توافق شده بود.

 

یک رسانه وابسته به دولت ترکیه در گزارشی نوشته است پایگاه‌های نظامی از مرزهای شمالی ادلب شامل ریحانلی تا مرزهای شرقی یعنی نقاط مرزی حلب گسترده خواهد شد.

 

همچنین در مرزهای شمالی که عفرین را شامل می‌شود پایگاه‌هایی ساخته خواهد شد.

 

ارتش ترکیه در حالی مشغول ساخت پایگاه نظامی در ادلب است که طبق توافقنامه آستانه قرار بر ایجاد مناطقی برای نظارت بر روند آتش بس بوده و نه پایگاه نظامی.

 

اردوغان دیروز بار دیگر در یک سخنرانی تهدید کرد که حمله به عفرین بصورت ناگهانی صورت خواهد گرفت. او این حمله را قطعی خواند.

 

حضور ارتش ترکیه در ادلب به دلیل خروج از چارچوب توافق اجلاس آستانه مورد اعتراض دولت سوریه قرار گرفته است.

 

فیصل مقداد، قائم‌مقام وزیر امورخارجه سوریه که به تهران سفر کرده بود پس از دیدار با علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل علی خامنەای در یک کنفرانس خبری گفت اقدامات ترکیه در ادلب را قبول ندارند و با آن مخالف هستند.

 

او خواستار خروج ارتش ترکیه از ادلب و دیگر مناطق خاک سوریه شد و آنرا ارتش اشغالگر خواند.

 

در این بین، صالح مسلم رئیس مشترک پیشین حزب اتحاد دمکراتیك اعلام کرد کردهای روژاوا خود را برای مقاومت آماده کرده و عفرین کمتر از کوبانی نخواهد بود.

 

صالح مسلم اظهار نمود:"ترکیه در حال اشغال بخشی از خاک سوریه است، اگر بخواهند مناطق بیشتری را کنترل کنند و به طرف عفرین بیایند، شکی نیست که مردم مقاومت خواهند کرد، هم‌اکنون نیز در شهبا مردم و نیروهای بومی دارند مقاومت می‌کنند"

 

یگان‌های مدافع خلق در گزارشی از افزایش حملات ارتش ترکیه و گروههای افراطی وابسته به آن علیه عفرین در ٩ روز گذشته خبر داده و می‌گوید مبارزانش در این مدت دو مهاجم مسلح را از پای درآوردە و چند دستگاه خودروی جنگی را منهدم کردەاند.

 

در همین رابطه، محمود برخودان از فرماندهان ی.پ.گ در گفتگویی با "روناهی تی‌وی" اعلام کرد هر نیرویی که به عفرین حمله کند دیگر راهی برای بازگشت از آن پیدا نخواهد کرد.

 

او گفت ترکیه از آغاز بحران در سوریه به جبهه النصرا و داعش برای تصرف ادلب، جرابلس و مناطق شهبا کمک کرد تا کانتون عفرین روژاوا را در محاصره قرار دهد. ترکیه اکنون نیز نیروهای نظامی خود را جایگزین جبهه النصره در ادلب کرده تا جلوی ورود احتمالی ی.پ.گ و ی.پ.ژ و نیروهای سوریه دمکراتیك به ادلب و دستیابی آنها به دریای مدیترانه را بگیرد.

 

در کنار تهدیدهای ترکیه، خبرها حاکیست نیروهای سوریه دمکراتیك پس از آزادسازی رقا و پیشروی در جبهه دیرالزور، مورد هجوم ارتش سوریه قرار گرفتەاند.

 

در پنجمین حمله متوالی ارتش سوریه به نیروهای سوریه دمکراتیك در روز چهارشنبه، پنج مبارز جان خود را از دست دادند.

 

نیروهای سوریه دمکراتیك هدف خود از عملیات تندباد جزیر را آزادسازی مناطق تحت تصرف داعش در حومه شرقی رود فرات تا مرزهای عراق عنوان کرده و تاکنون موفق شدەاند بزرگترین میادین نفتی سوریه را از چنگ داعش آزاد کنند.