خودمدیریتی دمکراتیک چه تدابیری را برای کاهش عوارض قانون قیصر اندیشید؟

خودمدیریتی شمال و شرق سوریه تدابیری را کاهش عوارض قانون قیصر به مرحله اجرا گذاشته است. ایجاد پروژه‌های کوچک، تأسیس مراکزی برای توزیع مواد خوراکی به قیمت کارخانه از جمله تدابیری است که به منظور ایجاد تعادل در بازار اخذ شده‌اند.

اجرای قانون قیصر علیه رژیم سوریه به بحران تازه‌ای در اقتصاد این کشور انجامید. ارزش لیره سوریه بشدت نزول کرده و نرخ هر دلار به ٣ هزار لیره رسید.

آمریکا می‌گوید که با هدف توقف نقض حقوق بشر از سوی دولت بعثی سوریه قانون قیصر را به مرحله اجرا گذاشته است. بنابر این قانون، سرمایه‌گذاری برای بازسازی این کشور متوقف می‌شود. واشنگتن با اجرا قانون قیصر حکومت سوریه و شرکت‌هایی که با دمشق همکاری کنند را مجازات کرده و بویژه شرکت‌های ایرانی و روسی را مورد تحریم قرار می‌دهد.

به رغم آنکه قانون قیصر دولتمردان حکومت سوریه را هدف خود می‌داند اما در عرصه عمل بحران اقتصادی تازه‌ای را در این کشور به دنبال داشت. این بحران زندگی روزانه خلق‌‌های سوریه و مناطق شمال و شرق سوریه را تحت تأثیر قرار داده است.

خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه برای کاهش عوارض قانون قیصر بر زندگی روزانه شهروندان این بخش از سوریه تدابیر جداگانه‌ای را به مرحله اجرا گذاشتند. خودمدیریتی دمکراتیک با تشکیل اتاق بحران راهکارهای عملی کمک به اقتصاد شهروندان را اعلام کرد و از جمله بر راه‌اندازی پروژه‌های کشاورزی تأکید کرده است. خرید گندم از کشاورزان با افزایش نرخ ١٧ سِنت برای هر کیلو و افزایش حقوق کارمندان از جمله تدابیر اخذ شده برای کمک به شهروندان در شمال و شرق سوریه است.

احداث مراکز فروش مواد خوراکی

طلعت یونس رئیس مشترک شورای اداری اقلیم جزیره و عضو اتاق بحران در رابطه با تدابیر اخذ شده خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه می‌گوید که آنان در رابطه با چگونگی همکاری با شهروندان فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند و در این چارچوب تصمیماتی را به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

یونس اظهار کرد:"خودمدیریتی دمکراتیک پروژه احداث مراکز فروش مواد خوراکی را به پایان رساند. در مرحله نخست ما در تمامی شهرها و مناطق اقلیم جزیره مراکزی را برای فروش مواد خوراکی اختصاص دادیم. در مرحله دوم در تمامی شهرک‌ها مراکز مشابهی احداث خواهند شد."

خودمدیریتی دمکراتیک در بخش‌های عاموده، دیرک و دربیسی مراکز فروش مواد خوراکی را راه‌اندازی کرده است. همچنین تلاش خواهد کرد فروشگاه‌هایی را در بخش‌های دیگر منطقه احداث کند. این مراکز مستقیما وابسته به خودمدیریتی خواهند بود. خودمدیریتی تمامی اقلام این فروشگاه‌ها را با قیمت کارخانه تأمین می‌کند. اینچنین به تعادل بازار کمک می‌کند و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد.

یونس افزود که این مراکز به شهروندان کمک خواهند کرد تا نیازهای خود را با قیمت ارزان تهیه کنند، وی افزود:"خودمدیریتی تلاش خواهد کرد تا کیفیت نان را در اقلیم جزیره افزایش دهد. سهمیه آرد نانوایی‌ها را افزایش می‌دهد و نانوایی‌های تازه‌ای راه‌اندازی کند. همچنین قیمت هر کیلو نان را که اکنون ٢٠٠ لیره سوری است افزایش نخواهد داد."

پروژه‌های کوتاه‌مدت برای تأمین برق

طلعت یونس در این رابطه اعلام کرد که خودمدیریتی برای تأمین جریان برق در این مرحله استفاده از دیزل ژنراتور (مولد برق) را به شیوه‌ای مقطعی به اجرا گذاشته است. وی افزود:"کمیته‌های شهرداری و شوراهای شهرها در این مورد به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد، دفتر تأمین سوخت نیازهای صاحبان مولدها را تأمین می‌کنند تا برق مورد نیاز شهروندان تولید شود."

با کاهش جریان آب رودخانه فرات از سوی رژیم اشغالگر ترک، برق مصرفی منطقه جزیره با مشکل مواجه شد. طلعت یونس ضمن تأیید این موضوع اعلام کرد که به همین دلیل ساعات برق عمومی کاهش یافت.

یونس در خاتمه سخنان خود گفت: خودمدیریتی تلاش خواهد کرد تا مبنای خودکفایی را به نتیجه برساند و عواقب قانون قیصر را کاهش دهد. ما سعی می‌کنیم که از ورود اجناس از خارج جلوگیری کنیم، با پروژه‌های کوچک بویژه در زمینه تولید کشاورزی و طیور اقتصاد جامعه را ارتقا دهیم. باید به شیوه‌ای علمی از مزارع استفاده کنیم."