خودمدیریتی شمال و شرق سوریه: به منظور محاکمه ترکیه لازم است کمیته تحقیق ایجاد شود

رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه درخواست نمود که لازم است کمیته تحقیقی به منظور بیان استفاده سلاحهای ممنوعه از سوی ترکیه ایجاد شود.

اداره روابط خارجی و هیات سلامت و بهداشت شمال-شرق سوریه در رابطه با استفاده سلاحهای ممنوعه از سوی دولت ترک و حمله به شمال-شرق سوریه نشستی خبری برگزار کرد. این نشست در شهر قامشلو با حضور ریاست مشترک اداره امور خارجی، عبدالکریم عمر و ریاست مشترک بهداشت و سلامت، جوان مصطفی برگزار گردید. در این نشست خبری عبدالکریم عمر بیانیه‌ای را برای افکار عمومی قرائت کرد. از سوی دیگر جون مصطفی عکسهایی را در رابطه با استفاده ارتش اشغالگر ترک از سلاحهای ممنوعه به نمایش گذاشت.

بیانیه خودمدیریتی بدین شرح است:

"طبق قوانین بین‌المللی در رابطه با نقض حقوق عناصر تشکیل دهنده شمال-شرق سوریه از سوی دولت ترک، گروههای ترور و تبهکاران وابسته به آن، باید تحقیقات و محاکماتی انجام شود. این زیاده خواهیها، نقض آشکار قوانین، پیمان‌ها و معاهدات بین‌المللی به شمار می‌روند. موارد روی داده در عفرین نیز شامل این جنایات می‌شوند و ایجاد یک کمیته تحقیق و استفسار در این رابطه لازم است. از سوی دیگر در سریکانی و گریسپی از ٩ اکتبر تا هم اکنون، دولت ترک و تبهکاران وابسته به ان تمامی قوانین، معاهدات و میثاقهای بین‌المللی را نقض کرده‌اند. و نقطه اوج این نقض از سوی دولت ترک استفاده از سلاحهای ممنوعه علیه غیرنظامیان بوده است. در نتیجه آن کودکان و از جمله ٣٠ کودک هدف این سلاحهای ممنوعه قرار گرفته‌اند.

در این راستا لازم است تمامی سازمانها و نهادهای متخصص، و خصوصا سازمان منع و گسترش سلاحهای شیمیایی و بیولوژیک، تلاشهای خود را در رابطه با استفاده از سلاحهای ممنوعه آشکارا اعلام نمایند و در این رابطه اسناد و مدارک کافی نیز وجود دارند.

ما، رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه تاکید می‌نماییم که خواهان تحقیق یکطرفه و پیگیری نقض حقوق دولت ترکیه مبنی بر استفاده از سلاحهای ممنوعه هستیم. همچنین از تلاشهای مخفیانه دولت ترک مبنی بر مخفی کردن جنایات و تلاش در راستای ممانعت از ایجاد کمیته تحقیق اطلاع داریم که مبلغ ٣٠ هزار یورو را در ١٧ اکتبر به سازمان ممنوعیت استفاده از سلاحهای شیمیایی OPCW اعطا کرده است و این همان زمانی است که دولت ترک به استفاده از بمبهای فسفر سفید دست زده است و این یک تصادف به شمار نمی‌رود.

ما دارای مدارک و مستنداتی برای محکومیت دولت ترک هستیم. ما آماده هستیم که از کمیته‌های متخصص استقبال کرده و در این رابطه با کمیته‌های مستقلی که در اماکن مورد حمله به تحقیقات بپردازند همکاری نماییم. در رابطه با این وضعیت درخواست اقدامات فوری نموده و امیدواریم که این موضوع را با توجه به خواستهای دولت اشغالگر ترک مورد مسامحه قرار ندهند که در اینصورت تمامی جهان از قوانین مبتنی بر عدالت، حقوق و مسئولیت خالی شده و به نوبه خود به حمایت از دولت ترک برای تسهیل  اقدامات خارج از قوانین منجر می‌شود. مواردی که استفاده از سلاحهای شیمیایی و ممنوعه را تایید می‌کنند باید با گواهیهای پزشکی و از طریق قانونی تایید و بعد از آن دولت ترک و تبهکاران وابسته به ان محکوم و مورد مجازات قرار گیرند."

بعد از پایان قرائت این بیانیه، جوان مصطفی عکسهای غیر نظامیان را آثار برجای مانده از بمبهای فسفر سفید ارتش اشغالگر ترک را بر بدن مجروحان نشان می‌داد، در این نشست خبری در معرض دید قرار داد. جوان مصطفی در این رابطه از لزم اقدامات فوری و ایجاد کمیته تحقیق از طریق اثار برجای مانده بر بدن مجروحان تاکید نمود.