در مقابل چشم جهانیان، داعش در حال سازماندهی مجدد است

بعد از آنکه ق.س.د تمامی منطقه را از دست اشغالگری تبهکاران داعش پاک کردند، زنان داعشی در کمپ هولی دوباره دست به سازماندهی خود زدند. 

پس از آنکه نیروهای سوریه دمکراتیک تمامی منطقه را از دست اشغالگری تبهکاران داعش پاک کردند، زنان داعشی در کمپ هولی دوباره دست به سازماندهی خود زدند.  در این کمپ دادگاه‌های شرعی را تاسیس کردند، حلقه‌ها و دوره‌ای فکری را برای کودکان ایجاد کردند، نیز گروه حصبا را ایجاد کردند که فرزندان داعشی‌ها را بر اساس ایدئولوژی داعش پرورش داده و افراد مخالف با ایدولوژی داعش را به مجازات می‌رساند. در این کمپ روزانه می‌توان شاهد رویدادها و تلاش‌ها برای قتل، آدم‌ربایی و شکنجه بود.

تبهکاران داعش را می‌توان در ردیف خطرناکترین تروریستهای جهان به حساب آورد. از زمان پیدایش داعش در سال ۲۰۱۴، این گروه موجودیت و ایدئولوژی تندروانه خود را در گستره خاک سوریه و عراق منتشر ساخته است.

با اعلام آخرین مرحله نبرد علیه تبهکاران داعش از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک در باغوز، قدرت این گروه دچار فروپاشی شد. بسیاری از تبهکاران و خانواده‌های آنان به نیروهای سوریه دمکراتیک تسلیم شدند. خانواده‌های تبهکاران داعشی در کمپ هولی، واقع در ۴۵ کیلومتری شرق حسکه نگهداری می‌شوند. این کمپ در منطقه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه بزرگترین کمپ به شمار می‌رود. در این کمپ نزدیک به ۴۰ هزار نفر از افراد خانواده‌های داعش زندگی می‌کنند. کمپ از ابتدا برای استقبال از پناهندگان عراقی که به دلیل جنگ و حملات داعش فرار کرده بودند، ایجاد شده بود. اما بعد از مدتی این کمپ برای جای دادن خانواده‌های داعشیان مورد استفاده قرار گرفت.

سازماندهی مجدد داعش در کمپ

بعد از آنکه نیروهای سوریه دمکراتیک مناطق اشغال شده از سوی نیروهای داعش را پاکسازی کردند، زنان داعشی در کمپ هولی بار دیگر دست به سازماندهی زدند. در این کمپ دادگاههای شرعی را ایجاد کرده و دوره‌های فکری را برای کودکان برگزار کردند. همچنین گروه حصبا را ایجاد کردند، این گروه کودکان را بر مبنای ایدئولوژی داعش آموزش داده و افرادی را که علیه تفکر داعش قرار می‌گیرند، مورد مجازت قرار می‌دهد. در این کمپ روزانه رویدادها و تلاشهایی برای قتل، آدم‌ربایی و شکنجه افراد صورت می‌گیرد.

ایلول رزگار مسئول نیروهای امنیتی کمپ هولی در رابطه با جرایمی که زنان داعشی در کمپ هولی مرتکب می‌شوند توضیح داده و در رابطه با وضعیت موجود و راههای جلوگیری از این اقدامات گفت:

"جرایمی که در کمپ هولی روی می‌دهد، از جمله کشتن، حمله با چاقو و به آتش کشیدن چادرها، از سوی زنان داعشی صورت گرفته است که حامل افکار تندروانه داعشی  بوده و  تلاش می‌کنند تا این تفکر را همچنان پیگیری کرده و از طریق این فکر با افرد نزدیک به خود مجددا دست به همکاری و سازماندهی بزنند. جرایم روی داده علیه افراد دیگری صورت می‌گیرد که خارج از دایره شریعت اسلامی قرار گرفته‌اند. همراه با این موارد حملات متعددی نیز به اعضای امنیتی کمپ نیز صورت گرفته است.

۲۴ رویداد قتل

 رزگار ایلول در ادامه می‌افزاید که از ابتدای زمان استقرار خانواده‌های داعش در کمپ هولی، ۲۴ رویداد قتل زنان، مردان سوری، عراقی و خارجی روی داده است، ۱۱ تلاش برای قتل نیز روی داده است که  این افراد جان سالم بدر برده‌اند. ۵۰۶ خیمه را به صورت تعمدی آتش زده شده‌اند و بیش از ۳۰۰ خانواده نیز تلاش کرده‌اند که فرار کنند. بعد از کشته شدن ابوبکر البغدادی و افزایش حملات ارتش اشغالگر ترک به نواحی شمال-شرق سوریه، جرایم روی داده در کمپ هولی و مناطق شرق فرات به شدت افزایش یافته است. با حملات ارتش اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن، ارتش میهنی سوریه نیز زنان داعشی کمپ عین عیسی نیز فرار کرده و به مناطق تحت اشغالگری ترکیه گریختند.

لزوم برگزاری دادگاه بین‌المللی

رزگار ایلول مسئول نیروهای امنیتی کمپ هولی در پایان سخنان خود اظهار داشت که باید سریعا قدم‌های عملی برای پایان دادن به خشونت‌های نامحدود برداشته شود. لازم است دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه اعضای داعش و خانواده‌های انان ایجاد شود. همچنین لازم است که تمامی دولتها شهروندان خود را که در صفوف داعش بوده‌اند به کشورهای خود بازگردانند.

خودمدیریتی شمال-شرق سوریه و نمایندگان آن در چارچوب تلاشهایشان برای برگزاری دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه تبهکاران داعشی و خانواده‌های انان و با این هدف که دولت‌ها، بتوانند شهروندان داعشی خود را به کشورهایشان بازگردانند، همچنان ادامه دارد.

معاون ریاست مشترک امور خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه، عبیر دیار نیز اظهار داشت که تا کنون هیج واکنش و بیانیه شفافی از سوی کشورهای خارجی در رابطه با شهروندان داعشی دستگیر شده آنها که در کمپ‌ها حضور دارند، صادر نشده است. بلکه صرفا شمار اندکی از زنان و کودکان را از این کمپها خارج کرده‌اند.

*منبع: خبرگزاری ANHA