دفنه بایراک تبلیغاتچی ترک داعش: مسئولان ترکیه باید پاسخگو باشند

دفنه بایراک، روزنامه نگار ترک که از اعضای داعش نیز به شمار می‌رود طی گفتوگویی اظهار داشت که مسئولان ترک لازم است به سوالات وی پاسخ دهند.

  دفنه بایراک از تبلیغاتچیهای ترک که نام وی در لیست سازمان اطلاعات آمریکا سیا- نیز آمده است اکنون توسط نیروهای دمکراتیک سوریه دستگیر شده است. دفنه بایراک، روزنامه نگار ترک که از اعضای داعش نیز به شمار می‌رود طی گفتوگویی اظهار داشت که مسئولان ترک لازم است به سوالات وی پاسخ دهند.

 

  نام دفنه بایراک روزنامه نگار ترک که  در سال ۲۰۱۵ به نیروهای تبهکار داعش پیوسته بود از سال ۲۰۱۰ در اسناد سری رد و بدل شده بین سفارتخانه آمریکا در آنکارا و سیا موجود بوده است. اکنون این روزنامه‌نگار عضو داعش توسط نیروهای دمکراتیک سوریه دستگیر شده است. دفنه بایراک که سابقه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های حریت، واکیت، تیم ترک، اینکا نیوز، کورسل خبر را داشت در سال ۲۰۱۵ در صفحه تویتر شخصی خود اعلام نمود که به همراه دو دخترش به گروه داعش پیوسته است.

 

بایراک با یک شهروند اردنی به نام خلیل ابو ملا البلاوی که در دانشگاه استانبول دانشجوی پزشکی بود ازدواج نمود و ۷ سال را در اردن سپری نمود. خلیل ابوملا در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۰۹ در جریان یک حمله انتحاری علیه یک پایگاه نظامی آمریکایی در افعانستان کشته شد. بایراک متعاقب این رویداد به ترکیه بازمی‌گردد. اما سرانجام بایراک در سال ۲۰۱۵ همراه با دو دختر خود از طریق شهر دیلوک در شمال کردستان وارد سوریه شده و به نیروهای داعش پیوسته و در انتشارات داعش به فعالیت مشغول می‌شود.

 

نام دفنه در لیست سری سازمان اطلاعات امریکا

  داگلاس سیلمان سفیر آمریکا در آنکارا در ۱۳ ژانویه سال ۲۰۱۰ طی نامه‌ای محرمانه به وزارت امور خارجه آمریکا، سازمان سیا و اف.بی.آی از دفنه بایراک یاد کرده بود. در این نامه محرمانه در مورد دفنه بایراک آمده است: از آنجا که شخص نامبرده میتواند در ارتباط با همکاریهای غیرنظامی آمریکا در خارج از کشور عاملی تهدید کننده به شمار رود، پیشنهاد میشود که اداره امنیت اطلاع رسانی آمریکا نامبرده را تحت نظارت مستقیم امنیتی ممنوعیت پرواز [به امریکا] قرار دهد.

 

سرگذشت دفنه در داعش

  دفنه که اکنون در دست نیروهای سوریه دمکراتیک قرار دارد به سرگذشت خود در سازمان تروریستی داعش اشاره کرده و می‌گوید: من حقیقتا قانع شدم که یک دولت اسلامی تاسیس گشته و همراه با دو دخترم تصمیم گرفتیم که به سرزمین اسلامی مهاجرت کنیم. پیش از آن نیز در زمانی که در ترکیه مشغول کار روزنامه‌نگاری بودم با داعش ارتباط داشتم. بعد از آنکه تصمیم گرفتم به داعش بپیوندم، عازم دیلوک شدم. در آنجا دستگیر شدم. بعد از اندک مدتی آزاد و همان شب وارد مناطق تحت تسلط داعش شدم. در تبقا و میادین و ماکاریان ( مناطقی که اعضای جدید داعش در ان اسکان می یافتند) ساکن شدم. سعی کردم تا فرزندانم را در یک مدرسه ثبت نام کنم، اما به دلیل آنکه همسری نداشتم موفق به اینکار نشدم، به همین دلیل با پیشنهاد خواهران ماکارا با یک فرد مصری ازدواج کردم.

 

دومین ازدواج در داعش

  با پیشنهاد آنان ازدواج کردم، اما این شخص فردی نبود که من میخواستم. این فرد مصری همواره دست به خشونت علیه من و فرزندانم می‌زد، ما ار تهدید می‌کرد. زمانیکه درصدد فرار برآمدیم موضوع فرار ما را به والی گزارش داده و تهدید به قتل نمود. این ازدواج یک سال و سه ماه دوام آورد. با زحمت این یک سال را دوام آوردم. قبل از من ازدواج نکرده بود. بعد از ازدواج به من اطلاع داد که از من فرزندی به دنیا نخواهد آورد و با یک دختر ۱۶ ساله سوری ازدواج کرد. بعد از مدتی از میادین به تبقا رفتم. در آنجا زحمات فراوانی متحمل شدیم. دخترانم بسیار نارحت بودند. رویاهای من شکست خورده بودند. آنچه را که دولت اسلامی می‌خواندیم، غیر از ازدواج چیز دیگری برای زنان دربر نداشت.

 

نوشتن کتابی در ارتباط با داعش

  بعد از سکونت در تبقا، مدتی را به کار مترجمی اشتغال داشتم. درصدد برآمدم در مورد زندگی آنها، سیستم اقتصادی دولت اسلامی کتابی را بنویسم. اما هیچکس به این مساله توجهی نکرد. در داعش زمانیکه یک زن ازدواج نکرده باشد، نمی‌توانست مستقلا به کاری دست بزند. اجازه چنین کاری را نمی‌دادند. به همین دلیل تصمیم به ازدواج گرفتم. با یک کرد از اهالی کلیس به نام عبدالله ازدواج کردم. این ازدواج هم دو سال طول کشید و زمانی که حامله بودم از وی جدا شدم. متعاقبا تصمیم گرفتم که با فرزندانم به ترکیه فرار کنم. اما هنگامی که از رودخانه فرات می‌گذشتم واحدهای مدافع خلق ما را دستگیر کردند. دو ماه را در زندان سپری کردم، بعد از آن با فرزندانم در یک کمپ اسکان یافتیم و در این کمپ سومین فرزندم را از همسر کردم بدنیا اوردم.

 

ترکیه به ما خیانت کرد

   دفنه بایراک در ادامه سخنان خود اظهار داشت که در ترکیه تا زمانی که دولت اسلامی برقرار بود، این کشور با داعش ارتباط داشت. در دیلوک به رغم آنکه از قصد من مبنی بر پیوستن به داعش اطلاع نداشتند من عازم سوریه شدم. اما ترکیه در نهایت خیانت کرده است. در وهله اول این داعش بود که رویاهای من را در هم شکست و در وهله دوم ترکیه رویاهای من را از میان برد. ترکیه تمامی اسلامگرایان را مورد استفاده قرار می‌دهد. در اقصی نقاط جهان، از آفریقا، اروپا، آسیای میانه همه از طریق ترکیه به داعش پیوستند. این ترکیه بود که راه را بر آنان گشود، اما بعد از آن درهای خود را برای بازگشت بست.

 

به منظور مواجهه می‌خواهم در ترکیه محاکمه شوم

  دفنه بایراک در ادامه اظهار داشت: از ما استفاده شد، به منظور مواجهه می‌خواهم در ترکیه محاکمه شوم. نمی‌پذیرم که در این مساله به تنهایی مقصر بوده‌ام. می‌خواهم با عاملان و دست اندرکاران این مساله روبرو شوم. اگر درصدد محاکمه من هستند باید آنها نیز پاسخگوی پرسشهای من باشند. در این میان سوالاتی وجود دارند که باید از آنها بپرسم. هیچ کس نمی‌تواند با تداوم ظلم بقای خود را حفظ کند. با ظلم خود از میان می‌رود. اگر ترکیه نیز درصدد بقای خود از طریق  ظلم باشند باید منتظر پایان سرنوشتشان باشند.