"دوشادوش همدیگر مقاومت کردیم و با همکاری یکدیگر میهن را آباد می‌کنیم"

​​​​​​​عشایر عرب در دیرالزور حمایت خود را از عملیات پایان دادن به ترور که از سوی نیروهای ق.س.د در جریان است اعلام کرده و می‌گویند که خلق‌های منطقه سرنوشت مشترکی دارند. همچنان که دوشادوش همدیگر شهرها را آزاد کرده‌اند با همدیگر آنها را آباد خواهند کرد.

عشایر عرب در دیرالزور با تمام توان خویش از عملیات نیروهای ق.س.د علیه داعش حمایت می‌کنند. عشایری که چند سال اخیر را در چنگال تبهکاران داعش بسر بردند و تعداد زیادی از آنان توسط تبهکاران کشته و یا ناپدید شدند اکنون در میان صفوف نیروهای ق.س.د جای گرفته‌اند و برای پاکسازی مناطق خود در حال نبرد با دواعش هستند. معتمدین و ریش‌سفیدان عشایر این منطقه طی گفتگو با خبرگزاری فرات اعلام کردند که برای نجات مناطق زندگی خود در زیر لوای نیروهای ق.س.د گردهم آمده‌اند. معتمدین منطقه می‌گویند که اتحاد کنونی مابین خلق‌‌های منطقه نه توافقی کوتاه مدتی و تاکتیکی بلکه همیشگی واستراتژیک می‌باشد.

 

نجیم نجریس از رؤسای عشیره شهتات در دیرالزور است، یکی از پسران نجریس توسط تبهکاران کشته شده است. نجریس می‌گوید که بخش بزرگی از مناطق آنان توسط نیروهای ق.س.د آزاد شده است. نجریس گفت:" همچون خلق‌های این منطقه از عرب، کرد، سریانی و چرکس ما دست‌های یکدیگر را گرفتیم، برای آبادنی میهنمان در کنار همدیگر خواهیم بود." نجریس تأکید می‌کند که با فداکاری نیروهای ق.س.د امنیت به زندگی آنان بازگشته است.

هدف ما خدمت به خلق است

نجریس به تلاش نیروهای گوناگون برای تحکیم قدرت بر مردم منطقه اشاره کرده و می‌گوید:"نیروهای گوناگونی وارد مناطق ما شدند اما ما هیچکدام آنها را نپذیرفتیم. اکنون ق.س.د مناطق ما را آزاد کرده است. وضعیت دمکراتیکی در اینجا حاکم است و ما سعی می‌کنیم کار بازسازی را آغاز کنیم. فعالیت‌های کشاورزی را از سر گرفته‌ایم. هدف ما خدمت به خلق است. ما سعی داریم در این چهارچوب دست هم‌میهنان دیگر را بگیریم. انشاالله پس از آزادی شهر فعالیت‌های بهتری هم انجام می‌دهیم."

 

زندگی خود را با شیوه دمکراتیک اداره می‌کنیم

نجریس به دوره حکومت رژیم سوریه و همچنین دوره اشغال منطقه از سوی تبهکاران داعش پرداخت و می‌گوید:"دیگر طاقت زندگی را از ما گرفتند. اما اکنون به شیوه دمکراتیک امور زندگی خود را اداره می‌کنیم، اینجا حقوق و آزادی حاکم است. پیشتر نمی‌توانستیم راحت نفس بکشیم، اما با مبارزه خلق‌های منطقه در شمال و شرق سوریه اکنون صدایمان به جهان می‌رسد. ما سعی می‌کنیم امور زندگی را سازماندهی کنیم، شهرداری خود و سیستم حقوقی خود را تأسیس کنیم. یکی از پسران من در نبرد با تبهکاران داعش به شهادت رسید. ما آماده‌ایم بر هر وجب از خاک خود جانمان را فدا کنیم."

 

تنها راه نجات همبستگی خلق‌هاست

حسین عاید البهروز رییس عشیره دلیم در نزدیکی ش‌رک ابوکمال هم طی گفتگو با خبرگزاری فرات می‌گوید که خلق‌های منطقه مسافر یک کشتی هستند و بجز اتحاد و همبستگی راه نجات دیگری ندارند. حسیل عاید البهروز گفت:"پس از آزادسازی مناطق ما از سوی نیروهای ق.س.د تفاوت زندگی از آسمان تا زمین است. امیدواریم که منطقه هجین هم بزودی آزاد شود و فعالیت‌های بازسازی را از سرگیریم. ترکیه و یا ایران نمی‌خواهند به ما خدمت کنند. تنها خود خلق باید زندگی خویش را از نو بنیاد نهد. تمام خلق‌های منطقه سوار بر یک کشتی‌اند، اگر با همدیگر این کشتی را به ساحل نرسانیم همگی ضررمند خواهیم بود."

 

هر خلق مناطق خود را اداره کند

هسیل عاید البهروز خاطرنشان کرد که خواهان تقسیم سوریه نیستند اما اجازه نخواهند داد کسانی خارج از این کشور یا افرادی از سوی رژیم مرکزی امورات مناطق آنان را مدیریت کند. لازم است هر منطقه از سوی ساکنان آن اداره شود. حسیل افزود:"کردها، عرب‌ها، سریانی و دیگر خلق‌های سوریه بایستی متحد شوند. لازم است هر کدام از شهرها و مناطق از سوی ساکنان آن اداره شود. اداره منطقه از سوی عناصر گماشته شده خارجی و یا از سوی حکومت مرکزی را نمی‌پذیریم. این برنامه و درخواست ما همچون نیروهای دمکراتیک در سوریه است."

 

با هم میهن را آباد می‌کنیم

عبدالباسط علی یکی از معتمدین عشیره شهتات هم در مصاحبه با خبرگزاری فرات از جنایات داعش علیه این عشیره و کشتار دهها تن از شهروندان سخن گفت. وی گفت:"عشیره ما در شورای نظامی دیرالزور جای گرفته است. پیش از این به دلیل ستم و زورگویی تبهکاران ناچار بودیم از منطقه کوچ کنیم. اکنون ق.س.د خاکمان را آزاد می‌نماید و ما هم به مناطق خود برمی‌گردیم. ما شرق فرات را از لوث تبهکاران پاکسازی می‌کنیم. اکنون ما در شورای اداری دیرالزور هم جای گرفته‌ایم، همچنین در عشیره کمون‌های هم تشکیل داده‌ایم. در حال حاضر فعالیت بازسازی ویرانه‌ها را آغاز کرده‌ایم. پروژه‌های بسیاری را در نظر داریم. انشالله همانگونه که مناطق خود را از چنگال تبهکاران آزاد کردیم به همین شیوه هم کار بازسازی و آبادی را به پیش خواهیم برد."