دولت ترکیه کمک‌های مالی اتحادیه اروپا برای آوارگان را هزینه جنگ لیبی می‌کند

شبه‌نظامیان اجیر شده از دو کانال در سوریه به لیبی منتقل می‌شوند. سازماندهی کانال نخستین با دولت ترکیه است و کانال دوم را نیز دولت روسیه در دست دارد.

دولت ترکیه تاکنون از مناطق اشغالی در شمال سوریه بیش از ١۴ هزار تبهکار را برای شرکت در جنگ داخلی لیبی به یاری حکومت الوفاق گسیل کرده است.

گفته می‌شود که روسیه نیز از عشایر سنی سوریه گروه‌هایی را برای جنگ به لیبی فرستاده‌اند. این افراد پیشتر در میان نیروهای مخالف دولت سوریه جای گرفته‌‌اند.

گفته می‌شود که روسیه این افراد را در قرارگاه حمیمیم گرد هم آورده و پس از یک هفته آموزش به منظور کمک به ارتش ملی لیبی به این کشور منتقل کرده است.

دولت ترکیه برای اولین بار تبهکاران بنیادگرا را از سوریه به لیبی فرستاد و این رویه را به شیوه‌ای سیستماتیک ادامه داد.

دولت ترکیه ١٢ هزار مزدور سوری خود را به لیبی منتقل کرد

بنابر گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه تا ٢١ ژوئن ٢٠٢٠ تعداد تبهکاران اعزام شده از سوریه به لیبی به ١٣ هزار نفر رسیده است و تاکنون ۴١٧ شبه نظامی سوریه از جمله ٣٠ کودک کشته شده‌اند.

در گزارش گفته شده است که تعداد کودکان سربازان اعزام شده سوری به لیبی حدود ٣٠٠ نفر هستند و دولت ترکیه اینچنین به جنایت جنگی دست زده است.

یونس بهرام رئیس فوروم کورد-آلمان در رابطه با انتقال بنیادگران مسلمان از سوی دولت ترکیه به لیبی با خبرگزاری فرات گفتگو کرد و می‌گوید، تبهکارانی که به لیبی منتقل شده‌اند از مناطق اشغال شده سوریه گردهم آورده‌اند و از راه دیلوک آنها را با هواپیما به لیبی می‌فرستد.

شبه‌نظامیانی که با پول کار می‌کنند

به گفته‌ی بهرام، دولت ترک مدتهاست که مزدوران سوری را به لیبی منتقل می‌کند، اما با تحریم سزار که آمریکا برای فشار بر اقتصاد دولت سوریه به مرحله اجرا گذاشته است و اغلب این افراد از مناطق جداگانه سوریه، "بسیاری از آنان به دلیل فقر اقتصادی نظامیگری در قبال دریافت پول را به عنوان راهی برای تأمین نیازهای اولیه خود می‌دانند" و دولت ترک فقر این افراد را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد.

کمک‌های مالی اتحادیه اروپا برای پناهجویان صرف مزدوران ترکیه در لیبی می‌شود

بهرام خاطرنشان کرد که دولت ترکیه به واسطه شبه‌نظامیان اجیری خود در لیبی دستاوردهای بزرگی را مد نظر قرار داده است، وی می‌گوید که در این مورد تحقیقات جامعی را به عمل آورده و در این رابطه اظهار کرد:"دولت برای هر شبه‌نظامی خود در لیبی ماهانه ٢ هزار دلار صرف می‌کند، اما از این مقدار پول تنها ٣٠٠ دلار به دست مزدوران می‌رسد. توافق شده است که مابقی این پول یعنی ١٧٠٠ دلار را به خانواده مزدوران بدهند. منبع این پول نیز کمک‌های اتحادیه اروپا برای جلوگیری از سیل آوارگان سوری بسوی کشورهای اروپاست. اما واقعیت این است که در این کار بجز فریب چیز دیگری وجود ندارد. زیرا مابقی پول (١٧٠٠ دلار برای هر شبه‌نظامی) بصورت کمک‌های مالی در قالب پترو دلار به حکومت اخوانی الوفاق تحویل داده می‌شود."

بهرام اظهار کرد که ترکیه اینچنین اتحادیه اروپا را فریب می‌دهد و کمک‌های مالی برای آورگان را صرف اهداف نظامی خود می‌کند.

تبهکاران بسیاری به سوریه بازگشته‌اند

دلیل زیلان خبرنگار در مورد وضعیت تبهکاران می‌گوید که ترکیه با ایجاد کریدور انتقال بنیادگرایان از سوریه به لیبی تعداد زیادی مزدور را تحت عنوان ارتش ملی سوریه به لیبی گسیل کرده است.

به گفته دلیل زیلان تعدادی از این مزدوران به سبب اینکه پولی دریافت نکرده‌اند به سوریه بازگشته‌اند و این امر اختلافاتی را میان گروه‌های بنیادگرا و ترکیه در پی داشته است.

از سوریه به لیبی، از لیبی به باشور کوردستان

فرهاد شامی که در مورد تحرکات گروهک‌های شبه‌نظامی سوریه تحقیق می‌کند خاطرنشان کرد که دولت ترک از ١۵-١۶ گروهک عضو ارتش ملی سوریه تاکنون ١٣ هزار مزدور را به لیبی انتقال داده است.

شامی در بیان اینکه حدود ٢ هزار مزدور را که به لیبی منتقل کرده بودند به ترکیه بازگرداندند و افزود، اغلب این عناصر عضو گروهک سلطان مراد، کتاب الحمزه و سلیمان شاه بودند.

ترکیه در جنگ با کوردها این مزدوران را یکبار دیگر بکار می‌گیرد

فرهاد شامی در این مورد می‌افزاید:"بنابر گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از این تبهکاران برای جنگ علیه پ.ک.ک در باشور کوردستان است. این مزدوران اکنون در ترکیه در حال آموزش نظامی هستند. ترکیه در نظر دارد در روزهای اخیر آنان را به جنگ هفتانین بفرستد."

وقتی حقوق مزدوران را ندادند تنش‌هایی روی داد

شامی خاطرنشان کرد که گروهک جیش الاسلام، فیلق الرحمان، احرار الشرقیه و جیش الشرقیه پیش از این به لیبی اعزام شدند. اما به دلیل اینکه دستمزدهای آنان را پرداخت نکرد با دولت ترک دچار تنش شدند و افزود:

"با این گروه‌ها به توافق رسیدند که در ازای انتقال هر مزدور ماهانه ٢ هزار دلار دستمزد به آنان پرداخت شود، اما ما خبرهایی در دست داریم که به هر کدام تنها ۴٠٠ دلار و آنهم به لیره ترک دادند. از اینرو برخی از گروهک‌های تبهکار سوری خواستار بازگشت اعضای خود شدند. این موضوع تنش‌هایی را میان دولت ترک و گروهک‌ها به دنبال داشت."

روسیه هم شبه‌نظامیان دیگری را به لیبی می‌فرستد

دولت روسیه نیز شبه‌نظامیان سوری را در ازای دریافت پول به لیبی اعزام می‌کند. گفته می‌شود که روسیه این افراد را پس از یک هفته آموزش نظامی در پایگاه الحمیمیم برای کمک به ارتش ملی لیبی به این كشور انتقال می‌دهد.

زیلان: هدف روسیه تحت فشار قرار دادن ق.س.د بود

دلیل زیلان اعلام کرد که روسیه در ماه‌های اخیر در مناطق دیرالزور، جنوب حسکه و رقا از عشایر سنی عرب خواست که جوانانشان را در ازای دریافت پول به آنها بسپارند. زیلان افزود:"روسیه برای این هدف فعالیت‌هایی را میان عشایر عرب در شمال و شرق سوریه آغاز کرد. یکی از اهداف روسیه اگر چه در ظاهر امر انتقال این جوانان به لیبی باشد اما به نظر من هدف اولیه تحت فشار قرار دادن ق.س.د است."

روسیه به اهداف مد نظر خود در شمال شرق سوریه دست نیافت

فرهاد شامی با اشاره به اینکه روسیه درصدد بود در مناطق تل براک، تل حمیص و مناطق تحت کنترل رژیم در منطقه جزیره شبه‌نظامیان اجیر شده را ایجاد کند اما به اهداف مد نظر خود دست نیافت. وی افزود:

"تعداد زیادی از اعضای گروهک‌های مسلح منطقه درعا در میان نیروهای اپوزیسیون سوریه قرار داشتند اما روسیه آنان را تصفیه کرد. همچنین تعدادی دیگر اهل کالامون در مرز لبنان و همچین اطراف دمشق به لیبی منتقل شدند."

با قانون سزار که ایالات متحده آمریکا برای تحت فشار قرار دولت سوریه به اجرا گذاشت، بحران اقتصادی در این کشور شدت می‌گیرد و سطح فقر را افزایش می‌دهد. اینچنین از هر دو کانال (ترکیه- روسیه) شمار شبه‌نظامیان اجیر شده افزایش می‌یابد."