رضا آلتون: در هر صورت ترکیه به دامی گرفتار شده که رهایی از آن ممکن نیست

رضا آلتون در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات به بررسی تحولات منطقه و وضعیت رژیم ترکیه پرداخت. آلتون خاطرنشان کرد:"ترکیه به دامی گرفتار شده که نجات از آن ممکن نیست". وی می‌افزاید:"آنهایی که مدعی پیروزی ترکیه در عفرین هستند از چند و چون شکست ترکیه اطلاعی ندارند."

رضا آلتون در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات به بررسی تحولات منطقه و وضعیت رژیم ترکیه پرداخت. آلتون خاطرنشان کرد:"ترکیه به دامی گرفتار شده که نجات از آن ممکن نیست". وی می‌افزاید:"آنهایی که مدعی پیروزی ترکیه در عفرین هستند از چند و چون شکست ترکیه اطلاعی ندارند."

 

رضا آلتون از اعضای شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات آخیرن تحولات جنگ جهانی سوم را مورد ارزیابی قرار داد.

 

آلتون در آغاز به حمله اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه پرداخت و گفت:"حمله با ١٠٣ موشک را همچون حمله به رژیم سوریه نشان می‌دهند اما واقعیت کاملا متفاوت است. این مسئله مربوط به روابط مابین ائتلاف بین‌المللی و روسیه یا بهتر بگوییم رابطه میان آمریکا – روسیه است. بحرانی در این مورد وجود دارد. سعی می‌شود که این بحران را به موضوع جاسوس مسموم شده در بریتانیا مرتبط سازند. با اینکه این مسئله به مسموم کردن جاسوس بریتانیا در ارتباط باشد اما کاملا آشکار است که بحران عمیقتر از اینهاست و نشان‌دهنده بحرانی بین‌المللی است.

 

بحران مابین آمریکا و روسیه

 

رضا آلتون اظهار کرد؛ برای درک بهتر حملات اخیر به سوریه باید سیاست‌های روسیه را در خاورمیانه مورد ارزیابی قرار دهیم. آلتون می‌افزاید:" استفاده از اسلحه شیمیایی در غوطه شرقی همچون دلیل حمله بر سوریه عنوان گردید. اما این امر تلاشی برای لاپوشانی اختلافات مابین آنهاست. موضوع کشتارهای جمعی رژیم سوریه نیست. اعمال رژیم در هفت سال اخیر قابل مشاهده است. روستاها را بمباران کرد و قتل‌عام براه انداختند. در موارد متعددی بکارگیری اسلحه‌های شیمیایی مورد گفت‌وگو قرار گرفت و حتی مدارکی هم در این زمینه ارائه شد، اما هیچگاه چنین واکنشی دیده نشد و تنها به چند هشدار اکتفا کردند.

 

در سوریه چه خبر است

عضو شورای رهبری ک.ج.ک به تحرکات روسیه در سوریه اشاره کرد که با همکاری رژیم حاکم در این کشور به جولاندهی پرداخته و در حال تقویت جایگاه خود در سوریه است. آلتون گفت:"با توجه به سیاست‌های روسیه بویژه در هماهنگی با رژیم سوریه، ایران، حزب‌الله و ترکیه می‌توان دید که معضلی جدی در این زمینه وجود دارد. بلوک غرب سعی در ایجاد تغییرات و جایگیری در سوریه است. اما سیاست روسیه به گونه‌ای دیگر است. سیستم با اعلام جنگ فراگیر علیه ایران راهکار تغییر را در پیش گرفته است، اما روسیه با ایران به توافق رسیده است.

 

غربی‌ها علیه توافق روسیه-ترکیه موضع گرفته‌اند

رضا آلتون با اشاره به روابط مابین روسیه با ترکیه آنرا مرحله تازه‌ای عنوان نموده و می‌افزاید:"اینکه آیا ائتلاف بین‌المللی علیه روابط روسیه-ترکیه خواهد ایستاد باید گفت که نشانه‌های آنرا می‌توان دید. بحران مسموم کردن جاسوس بریتانیایی این امر را نشان داد، این بحران به این معنی است که [سیاست‌های ترکیه خطرناک هستند و باید متوقف شوند]. در سرتاسر جهان هم پیامهای عملی واضحی به روسیه داده شد. اما این پیام جهانی به مسکو برای شرایط جاری در خاورمیانه کافی نیست. روابط خطرناک مابین روسیه و ترکیه و همچنین بحران خاورمیانه که پس از این بحران گسترده‌تر شد لزوم مداخله‌ای سیاسی را در این مرحله فراهم نمود. حمله اخیر به سوریه هم در این راستا بود. در عین حال به روسیه پیام داده شد که سیاست‌های وی با ترکیه غیرقابل قبول است."

 

آلتون یادآوری کرد: "حمله مستقیم به ترکیه میسر نبود، ترکیه هنوز در وسط میدان است. معلوم نیست به کدام طرف می‌رود. همچنین حمله به روسیه هم میسر نبود، زیرا به جنگ اتمی منجر می‌شد. کوتاهترین و موثرترین راه هدف قرار دادن رژیم سوریه و ایران بود و چنین حمله‌ای هم شکل گرفت." آلتون تأكید می‌کند که پیام لازم به طرفین داده شد و طرف مقابل پیام حمله را دریافت کرده است.

 

تغییراتی که پس از حمله اخیر به سوریه رخ داد

آلتون به تبعات حمله اخیر به سوریه پرداخته وگفت:"این مبحث را به دو شیوه می‌توان ارزیابی کرد، اول اینکه روسیه پس از این حمله چه خواهد کرد؟  و دوم ترکیه باید تصمیم بگیرد که تا چه حدی به روابط با روسیه ادامه می‌دهد؟ با اتخاذ تصمیم و روشن شدن پاسخ این دو سئوال می‌توان گفت که وضعیت تازه‌ای در منطقه شکل می‌گیرد، پس از واکنش ائتلاف بین‌المللی علیه سوریه وضعیت تازه‌ای در حال شکل‌گیری است. هر دو شیوه مرحله‌ای تازه را در پی دارند، وقتی به تحولات پس از حملات اخیر به سوریه در هر دو جبهه ائتلاف بین‌المللی و جبهه روسیه نگاه کنیم بخوبی می‌توان تغییرات را مشاهده کرد."

 

بحران به سطحی رسید که حمله شد

عضو شورای رهبری ك.ج.ك خاطرنشان کرد که ضربه ائتلاف بین‌المللی به سوریه را در همان حال می‌توان ضربه به ائتلاف متحدان رژیم سوریه نامید. ایشان افزود:"تا اکنون آرایش نیروها در سوریه بر مبنای پیش‌گویی‌ طرفین بود و به سطح جنگ طرفین نرسیده بود، تاکنون در سطح بین‌المللی همچون گفتگو – تنش دیده می‌شد، اما با وضعیتی که بتازگی روی داده است سطح تنش به حدی رسید که علیه یکدیگر به حمله متوسل شوند. اگر چه این جنگ مستقیما دیده نشود اما به راحتی می‌توان دید که با بهانه‌تراشی به همدیگر حمله می‌کنند. در آینده نیروهای دیگری هم وارد عرصه می‌شوند و مرحله‌ای آغاز می‌شود که جنگی شدیدتر و فعالانه‌تر در منطقه روی می‌دهد."

 

وضعیت سیاسی و نظامی سوریه نوین

رضا التون خاطرنشان کرد که به مرحله‌ای خواهیم رسید که خارج از توان کنترل نیروهای ائتلاف بین‌المللی خواهد بود و افزود:"آمریکا نماینده ائتلاف بین‌المللی در سوریه و عراق است. فرانسه و بریتانیا هم به شیوه‌ای فعال وارد عرصه شدند، سبب چنین رویکردی روابط مابین روسیه و ترکیه است که تحولات سیاسی سهمگینی را با خود بهمراه آورده‌اند. وضعیت آنچنان سهمگین است که آمریکا به تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد. به همین دلیل هم آمریکا نقش بیشتری را به نیروهای دیگر ائتلاف واگذار کرد. به همین دلیل فرانسه وارد میدان شد و اعلام کرد که دوشادوش آمریکا در ائتلاف می‌ماند، بریتانیا با مواضع رادیکالتری بر حضور در ائتلاف تأکید کرد و حتی بدون موافقت مجلس هم در حملات به سوریه شرکت کرد. این امر برای نیروهای بین‌المللی دارای اهمیت شایانی است، اما به همین اندازه اکتفا نخواهند کرد، ما خواهیم دید که در آینده نزدیک نیروهای منطقه‌ای هم در خاورمیانه مستقر می‌شوند، مصر و عربستان سعودی اعلام کرده‌اند که می‌توانند نیروهای خود را به شمال سوریه بفرستند. با ارزیابی تمام اینها می‌توان درک کرد که سوریه به میدان تنش‌های خاورمیانه مبدل شده است و دولت‌ها از جنبه سیاسی و نظامی مجددا خود را سازماندهی می‌کنند."

 

تنش‌ها تشدید می‌شوند

رضا آلتون در ادامه از تشدید تنش‌ها و احتمال وقوع جنگ سخن به میان آورده و می‌گوید:"آمریکا، فرانسه و بریتان به شیوه‌ای فعال، ایتالیا و آلمان هم تلویحا اعلام آمادگی کرده‌اند. نیروهای متحد این ائتلاف هم خواهان جایگیری بیشتر در مسائل هستند. این نیروها کدامند؟ اسرائیل و اتحادیه عرب از جمله مصر و عربستان سعودی.در برابر نیروهایی که از آنان نام بردیم روابط میان سوریه-ترکیه، روسیه- ترکیه و ایران- روسیه وارد مرحله‌ای تازه شده‌اند، سیاست‌های ائتلاف بین‌المللی و نیروهای همپیمان و یا نزدیک آنان چگونگی روابط [ائتلاف روسیه] را تعیین می‌کنند. اگر این گروه [ائتلاف روسیه] به اقدامات خود ادامه دهند در اینصورت در مقابل ائتلاف بین‌المللی قرار خواهند گرفت، اما اگر اختلافی و شکاف میان آنان ایجاد شود در آنصورت بحران دیگری روی خواهد داد."

 

نشست‌های آستانه و سوچی زمینه اشغال عفرین را فراهم کردند

رضا آلتون با اشاره به نشستهای ژنو، آستانه و سوچی گفت:"به دلیل عدم توجه به راه حل دمکراتیک این نشست‌ها با شکست مواجه شدند. آنچه در نشست‌‌های آستانه سوچی روی داد در واقع از سوی ترکیه مورد استفاده قرار گرفت و عفرین را اشغال کرد و اینگونه دشمنی با کردها را به اوج رساند. ژنو هم با سکوت خود این فرصت را به ترکیه و متحدان وی داد. نشست‌های آستانه و سوچی زمینه اشغال عفرین را فراهم کردند. به دلیل اهمیت هژمونی خود بحران سوریه را تشدید کردند، هر دو نشست هم نتیجه‌ای در بر نداشتند و تنش‌ها را به سطح جنگ رساندند. آستانه، سوچی و ژنو اگر هر کدام به شیوه مستقل برگزار شوند به جنگ تازه‌ای می‌انجامد. به تقویت بلوک بندی قوا می‌انجامند. دسته‌بندی‌ها هم هژمونی خود را اساس می‌گیرند و هژمونی هم به جنگ می‌انجامد، لازم است که این پروسه‌ها متفق شوند و راه حلی برای برون رفت ارائه کنند. اما تا اکنون چنین چیزی وجود ندارد، مهم این است که از این پس چه روی خواهد داد. لازم است بیان نمود که وقوع جنگ یا حل بحران به ضرر ترکیه خواهد بود، وضعیتی که ترکیه به آن دچار شده است مرحله آینده را نشان می‌دهد، اگر ترکیه روابط با سوریه را اساس قرار دهد مرحله تنش تازه‌ای آغاز می‌شود. چه عواقبی با خود دارد؟ قبل از همه با ناتو، رابطه با سازمان‌های بین‌المللی را متوقف می‌کند. ارتباط با جهان غرب و بویژه آمریکا را پایان می‌دهد. با مد نظر قراردادن حمله اخیر به سوریه، ترکیه مجبور است که موضعی شفاف اتخاذ کند."

 

ترکیه در دام گرفتار شده است

رضا آلتون در رابطه با احتمال تضعیف روابط ترکیه با روسیه و ترمیم روابط این کشور با ائتلاف بین‌المللی هم گفت:"در اینصورت ایران و روسیه علیه ترکیه اقدام می‌کنند، ترکیه از هر دو سو در محاصره قرار گرفته است. ترکیه در رابطه با رابطه با سوریه و ائتلاف بین‌المللی اعلام کرده بود؛ 'فرصتی یافتیم تا در خاورمیانه جای پای داشته باشیم.' آنها که چنین ادعا میکردند سیاستمداران سابق بودند. ترکیه آشکارا در دام گرفتار شده است. پس از اعلام آمادگی مصر و عربستان برای انتقال نیرو به شمال سوریه و همچنین موضع بریتانیا، فرانسه و آمریکا وضعیت برتری قوا در منطقه شکل می‌گیرد. این مهم به معنای اعلام جنگ با ترکیه است. اگر ترکیه خود را به ائتلاف بین‌المللی آویزان کند در این حالت روسیه در برابر ترکیه قرار می‌گیرد و آنچنان ساده هم نخواهد بود. نقشه جرابلس، باب، عفرین و تا ادلب را در ذهن خود مرور کنید. در این مناطق صدها هزار تبهکار مسلح وجود دارند. ترکیه آنها را سازماندهی و جهت‌دهی می‌کند. در ترکیه سه میلیون آواره سوری زندگی می‌کنند. در این منطقه [جرابلس، باب، عفرین و ادلب] ٢ میلیون آواره مستقر شده است، در مجموع پنج میلیون آواره و صدها هزار تبهکار مسلح. چه رابطه با روسیه خوب باشد و یا بد، کماکان این مشکل وجود دارد. درصورت وقوع تنش در روابط روسیه و ترکیه، روسیه به ترکیه خواهد گفت که صدها هزار تبهکار و میلیون‌ها اواره را به ترکیه ببر. اگر چنین نیرویی وارد ترکیه شود ترکیه با معضل جدیتری روبرو می‌شود. در غیر اینصورت اگر با روسیه به روابط خود ادامه دهد، پس از حل بحران در سوریه؛ که در آنصورت یا سوریه تقسیم می‌شود و  یا از جرابلس تا ادلب را همچون هاتای به خاک خود ضمیمه می‌کند و مجبور است در این حالت فدراسیون را بپذیرد. در غیراینصورت صدها هزار تبهکار  و پنج میلیون آواره به بلای سر ترکیه مبدل می‌شوند، ترکیه به بیچارگی بزرگی گرفتار شده است."

 

اردوغان چشم دیدن شکست‌های بزرگش را ندارد

رضا آلتون عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان-ك.ج.ك در ادامه به بلوف‌های اردوغان در رابطه با پیروزی در عفرین پرداخته و گفت:"آنانی که به زعم خود پیروز شده‌اند شکست خود را نمی‌پذیرند، پس از آنکه تب پیروزیشان فروکاست تازه می‌دانند که چگونه شکست خورده‌اند. تازه آنوقت دیگر دیر شده است. ترکیه خیال می‌کند که در عفرین پیروز شده و خاک کردها را بر اساس دشمنی و خصومت با کردها غصب کرده است. اما وارد باز‌ی شد که خروج از آن امکان ندارد، به چنان بلایی گرفتار شده که اگر ده برابر آنچه که بدست آورده، بپردازد نخواهد توانست خود را نجات دهد."