رضا آلتون: مشکل اساسی فقدان اتحاد ملی است

رضا آلتون اعلام کرد: اگر کردها بتوانند اتحاد ملی ایجاد کنند در معادلات منطقه و جهان جایگاه خود را پیدا خواهد کرد، اما اگر این کار را نکنند در خاورمیانه باید ابزار دست دیگران باشند

رضا آلتون عضو شورای رهبری ک.ج.ک مهمان برنامه‌ی ویژه‌ی کانال ماهواره‌ای مدیا هابر بود و در این برنامه در مورد مشکلات و بحرانهای عراق، جنوب کردستان و مسئله‌ی اتحاد ملی کردستان و راه چاره‌های آن صحبت کرد.

 

بحران عراق ادامه خواهد یافت

آلتون گفت: مشکل عراق یکی از مشکلات بزرگ خاورمیانه است، نباید انتظار داشت آرامش در مدت زمان کوتاهی برای عراق ایجاد شود. به دلیل اهداف نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی در خاورمیانه مشکل عراق پیچیده‌تر شده است. انتخابات در عراق انجام شد، در نهایت وضعیت درست نشدن حکومت را به دنبال داشت، البته تشکیل دولت نیز تغییر آنچنانی ایجاد نخواهد کرد.

 

عراق به محل برخورد آمریکا و ایران تبدیل شده است

آلتون اعلام کرد: عراق از یک طرف زیر نفوذ ایران قرار دارد و از طرف دیگر بعد از سقوط صدام حسین زیر نفوذ آمریکا نیز قرار گرفته است. آمریکا زمانی که استراتژی خود را برای خاورمیانه مشخص می‌کند سیاست خود را بر اساس آن استراتژی سازمان می‌دهد. آمریکا سعی دارد خاورمیانه را از نفوذ ایران خارج کند، ایران هم از طرف دیگر می‌خواهد هژمون و ایدئولوژی خود را حفظ کند و هم زمان این ایدئولوژی را در خاورمیانه گسترش دهد. عراق به محل برخورد این دو نیرو تبدیل شده است. عراق به دلیل شرایط ژئوپولوتیک، همسایگی با ایران و وجود چندین جامعه و ملیت و مذهب در آن در وضعیت قابل توجهی قرار گرفته است. به همین دلیل دشوار است در حال حاضر راه حلی برای بحرانهای عراق پیدا کرد. راه حل اساسی بحرانهای عراق به حل بحرانهای خاورمیانه وابسته است. تا زمانی که آمریکا و ایران تعادل ایجاد نکنند مشکل است در عراق حتی یک حکومت کوچک تاسیس شود. تعادلات آنها نیز بیشتر تاکتیکی هستند تا استراتژی. وضعیت استراتژی آنها جنگی سنگین میان هژمون و پیشی گرفتن از یکدیگر است.

 

مشکلات جامعه

رضا آلتون در مورد وضعیت جامعه‌ی عراق گفت: از یک طرف بسیار غنی و متفاوت و صاحب شرایط ژئوپولوتیک و استراتژیک است و از طرفی دیگر به دلیل بحرانهای کنونی به فقر دچارشده است. به گونه‌ای که همه با هم دشمن شده‌اند. این وضعیت جامعه را بسیار دشوارد کرده است. کردها، سنی‌ها، آسوریها دارای مشکل هستند.

 

بحرانهای حکومت اقلیم بیشتر از بحرانهای حکومت مرکزی است

آلتون گفت: در منطقه‌ی کردها مردم در شرایط بدی به سر می‌برند. گاه گاهی مردم در مقابل حکومت می‌ایستند. بحران اقتصادی و سیاسی وجود دارد. موضوع تنها عراق نیست، بلکه بحران‌های حکومت اقلیم از بحرانهای حکومت مرکزی جدیتر هستند. بخصوص بحران اقتصادی بسیار جدیست. مردم و جامعه بسیار فقیر شده‌اند، ماهیانه و سر وقت حقوق کارمندان پرداخت نمی‌شود. آب و برق نیست. غیر از خواست حکومت‌های همسایه نمی‌توانند به نمایندگی از خود سیاست کنند. به همین دلیل نمی‌توانند به یک نیروی موثر مبدل شوند. همین امر سبب ایجاد نارضایتی می‌شود.

 

ترکیه به یک لاشخور مبدل شده است

آلتون در مورد ترکیه گفت: ترکیه می‌خواهد از شرایط نابسامان کنونی عراق سود بگیرد و حضور خود در خاک عراق را مشروعیت ببخشد. ترکیه قبلا بیشتر به جنبه‌ی نظامی توجه می‌کرد اما حالا سعی دارد از جنبه‌ی سیاسی در امور عراق دخالت کند.

 

ترکیه هم اکنون سعی دارد خود را به احزاب عراق نزدیک کند. وزیر امور خارجه‌ی ترکیه در دیدار اخیر خود به بغداد رفت و به اقلیم کردستان نیامد. این در حالیست که تا بحال سعی داشت توسط هولیر به بغداد فشار وارد کند، اما حالا از راه عراق می‌خواهد سیاست خود را پیش ببرد. ترکیه در شرایطی نیست که بتواند دخالت کند و در عراق صاحب قدرت شود. همانند لاشخوری است که می‌خواهد چیزهایی بدست بیاورد. از اشتباهات استفاده می‌کند.

 

پیام ترکیه در دشمنی با کردها آشکار است

آلتون در ادامه گفت: پیام اردوغان برای دشمنی با کردها بسیار آشکار است. اما کردها در جنوب بخصوص پ.د.ک نمی‌خواهند از تاریخ درس بگیرند و نمی‌خواهند درک کنند که تشکیل دولت ملی ترک برای کردها به چه معنی می‌باشد.

 

آلتون در مورد رفتار ترکیه و دخالت در جنوب کردستان به سه نکته اشاره کرد:

اول: واکنش ترکیه به رفراندوم بسیار آشکار بود و با عمل در آن دخالت کرد.

دوم: در دخالتهای خود احترام خود به دولت فدرال را نشان داد و این بسیار آشکار بود.

سوم: با سازماندهی و مسلح کردن ترکمن‌ها در کرکوک خواهان حق ترکمن‌ها در کرکوک است. در اصل این سیاست ترکیه دشمنی با کُردهاست.

 

آلتون همچنین گفت: ترکیه این پیام را به کردها می‌دهد که من بغداد را اساس قرار میدهم. دولت-ملت را اساس قرار می‌دهم. یعنی ما همواره مخالف حقوق شما هستیم. ما از نیروهایی که به شما حمله می‌کنند حمایت می‌کنیم. حتی اگر ترکیه نیروهای جنوب کردستان را هم پیمان استراتژیک خود بداند پیروزی و یا شکست آنها به ترکیه وابسته است. اگر ترکیه در عراق پیروزیهایی بدست آورد به ضرر این نیروهای جنوب کردستان است.

 

اگر دخالت ما نبود حکومت فدرال باشور نابود می‌شد

آلتون به سیاستهای غلط نیروهای جنوب اشاره کرد و گفت: در بحران خاورمیانه و در سیاست اشتباهات بزرگی مرتکب شدند. جنوب کردستان می‌توانست در میانه‌ی بحرانهای خاورمیانه به اقلیمی قدرتمند تبدیل شود و آرام و آزاد باشد. وضعیت کردهای هر چهار بخش کردستان و آن کردهایی که برای آزادی مبارزه می‌کنند بسیار مهم بود. اگر می‌توانستند اتحاد سیاسی کردها را ایجاد کنند نیرویی عظیم درست می‌شد. این نیرو برای سیستم فدرال جنوب کردستان به یک نیروی سیاسی بزرگ مبدل می‌گشت. همه‌ی کردها از آن حمایت می‌کردند.

 

آلتون به تاسیس کونسولگری و نمایندگی نیروهای بین‌المللی در جنوب کردستان اشاره کرد و گفت: این امر نیروی زیادی درست کرده بود. اما از فرصتهای سیاسی بحران خاورمیانه استفاده نشد. چه اتفاقی افتاد؟ جنگ بر سر قدرت بحران ایجاد کرد و همین سبب ورشکستگی مردم و سقوط اقتصاد شد. کمی مانده بود تا داعش این منطقه را تصرف کند. اقلیم به سختی نجات یافت. اگر دخالت ما نبود دولت فدرال جنوب نابود می‌شد. داعش آنرا تصرف می‌کرد. با پیشگامی ما و بر اساس حمایت از خلق کُرد داعش متوقف شد.

 

صرف تمام تلاش‌ها نمی‌توانند به دولتی فدرال مبدل شوند

رضا آلتون بر تداوم بحران‌ها تأکید کرد و از تکرار اشتباهات به عنوان دلیل تعمیق بحران‌ها نام برد.

 

آلتون در رابطه با جنگ هژمونگرایی مابین احزاب حاکم در جنوب کردستان گفت:"صرف تمام تلاش‌ها نمی‌توانند به دولتی فدره دست یابند، پ.د.ک، ی.ن.ک و دیگر احزاب دارای قدرت هستند اما نمی‌خواهند و نمی‌توانند قدرت خود را برای تشکیل دولت فدره بکار گیرند."

 

آلتون افزود:"هر یک برای تداوم اقتدار خود بر بحران‌ها می‌افزاید. رشوه و فساد اقتصادی برای همه آنان به گره کور مبدل شده است. وضعیت جنوب با بحران‌های موجو پس از همه‌پرسی تشدید شدند."

 

راه‌حل اتحاد و همبستگی ملی است

رضا آلتون عضو شورای رهبری ک.ج.ک به اهمیت همبستگی ملی کردها پرداخته و آنرا ضامن حیات کردها عنوان کرد.

 

آلتون به جایگاه اتحاد ملی در اندیشه‌های اوجالان اشاره نموده و تصریح کرد که بجز پ.ک.ک هیچ جریان و نیروی سیاسی در کردستان آمادگی اتحاد و همبستگی ملی را از خو نشان نمی‌دهد.

 

آلتون سپس افزود:"چرا بحران‌های جنوب حل نمی‌‌شوند؟ راه گذار از آنها چیست؟ کسی به فکر چاره‌یابی بحران‌ها نیست. برعکس تلاش می‌شود که بر شدت بحران‌ها افزوده شود. این امر چه با آگاهی و چه از روی نادانی باشد بحران‌ها را تشدید می‌کنند. تنها برای عرض اندام حاضرند تمام میهن را قربانی کنند. وقتی می‌گوییم ' از منافع کوچک چشم‌پوشی کرده و بر اساس اتحاد ملی کردها سیاست مشترک اتخاذ کنیم' کسی آماده همکاری نیست. تا زمانی که کردها در میان خود به اتحاد و همبستگی دست نیابند مشکل است بتوان آزادی و امنیت کردها را در یک بخش کردستان بدست آورد. جنوب کردستان یکی از این بخش‌هاست. اولویت کنونی اتحاد ملی کردهاست. اگر موفق به ایجاد همبستگی ملی شویم در آنصورت همین اتحاد به نیرویی ملی منجر خواهد شد و در توازنات اقلیمی و منطقه جایگاه شایسته خود را کسب می‌کنیم، در غیر اینصورت ملعبه دست نیروهای دیگر خواهند شد. لازم است کردها در خارمیانه به ابزار هیچکدام از نیروها مبدل نشوند."