روسیه در رابطه با ادلب مخالف ایران و موافق آمریکاست

پس از جنگهای  ۸ ساله سوریه، گروه‌های بنیادگرای ضد رژیم سوریه در ادلب گرد هم آمده‌اند. سوریه، ایران و روسیه هم حملات خود را علیه این نیروها در ادلب تشدید کرده‌اند.

پس از جنگهای  ۸ ساله سوریه، گروه‌های بنیادگرای ضد رژیم سوریه در ادلب گرد هم آمده‌اند. سوریه، ایران و روسیه هم حملات خود را علیه این نیروها در ادلب تشدید کرده‌اند. پیش از این دولت ترکیه در مذاکرات آستانه این گروهها را ضمانت کرده بود. از سویی دیگر وجود اختلاف میان این متحدان موجب تاخیر در عملیات شده است.

 

دولت ترکیه ١٢ نقطه نظارتی (سلاوا، قلعه سامان، کوه آکیل، تیل عیس، تیل توکان، سورمان، تیل تامور، زیتون لوکس، تیل ساوان، راشدین، زاویه و ایشتاراب) را ایجاد کرده است. نیروهای رژیم سوریه برای انجام عملیات تدارکات لازم را دیده‌اند. با وجود اینکه تا به امروز ایران و روسیه به شیوه‌ی رسمی این عملیات را آغاز نکرده‌اند اما بمباران زمینی و هوایی بدون وقفه ادامه دارد.

 

هدف سوریه تصاحب بخش به بخش ادلب

با وجود اینکه عملیات فراگیر آغاز نشده است اما رژیم سوریه سعی دارد این منطقه را بخش به بخش تصاحب نماید. احتمال می‌رود عملیات ادلب مدت درازی به طول بیانجامد و خسارت بسیاری را بهمراه داشته باشد. رژیم سوریه که در بحرانی اقتصادی بسر می‌برد برای آغاز این عملیات در انتظار گام‌هایی از سوی روسیه و ایران است.

 

 روسیه در شمال حما و لازقیه در حال آماده‌کاری‌های نظامیست و تانک‌های خود را به این منطقه انتقال داده است. لازم به ذکر است پیش از این روسیه تنها تانک‌های خود را در عملیات دوما در دمشق بکار گرفته بود. همچنین گفته می‌شود، فرمانده‌ی ارتش سوریه سهیل حسن که به روسیه نزدیک است تعداد نیروهای خود در این منطقه را افزایش داده است.

 

تدارکات نظامی ایران در اطراف ادلب

ایران در جنگ سوریه بیشترین حمایت را از رژیم سوریه کرده است. ایران اکنون نیروهای خود را در غرب و شمال حلب مستقر کرده است. گفته می‌شود فرماندهی این نیروها را ماهر اسد( برادر بشار اسد و فرمانده تیپ چهارم مکانیکی) بر عهده دارد. ایران بیشترین اهمیت را به مناطق غرب حلب و نوبول زهرا داده است.

 

ناظران نظامی می‌گویند هیئت تحریر الشام (که تبهکاران جبهه النصره و شاخه‌های آن در آن جای گرفته‌اند) در این منطقه آماده‌کاری‌های گسترده‌ای را انجام داده‌ و تونل‌های گسترده‌ای را حفر کرده‌اند، همچنین جغرافیای دشوار این منطقه موجب دشوار شدن این عملیات شده است. روسیه و رژیم سوریه دیروز ۵ آوریل/ ۱۵ اردیبهشت مناطق هدف خود را در ۱۱۰ مرحله بمباران کرده‌اند. اعلام شده است که تنها موشک‌های ضد تونل قادر به نابودی این تونل‌ها بوده و این سبب افزایش هزینه‌های عملیات می‌گردد. 

 

هدف ترکیه محاصره کردن حلب است

بر اساس این فرایض عملیات گسترده‌ای از مرز یایالداغ در مرز ترکیه تا به عزاز بطول ۱۲۰ کیلومتر انجام می‌گیرد. اعلام شده است ترکیه با حمله به روستاهای مرعناز، مالکیه و شیوارقا در شرای عفرین خواستار اشغال منطقه‌ی شهبا بوده و بدین شکل حلب را در محاصره قرار دهند

 

روسیه ترکیه را تحت فشار قرار داده است

بر اساس برآوردهای انجام گرفته این عملیات یک سال بطول می‌انجامد. هدف اصلی روسیه قطع کمک از تبهکاران است، به همین دلیل تعهدادت ادلب را به ترکیه خاطرنشان می‌سازد. چند روز قبل سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد؛"وضعیت ادلب و استقرار نیروهای تبهکار در مناطق دیگر همیشگی نخواهد بود برای هر چیز محدودیتی وجود دارد."

 

از یک سو روسیه با تحت فشار قرار دادن ترکیه خواهان قطع همکاری‌های این کشور به گروههای تبهکار بوده و از سوی دیگر سعی در انجام مذاکره با آمریکا در انجام این عملیات دارد. با توجه به اطلاعات ارائه شده آمریکا با شروط کاهش نفوذ ایران در سوریه و بازگشت به مذاکرات ژنو با انجام این عملیات توافق می‌کند.

 

آیا آمریکا و روسیه به توافق می‌رسند؟

گفته شده است که آمریکا بزرگترین مانع عملیات ادلب است. پس از اعلام استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم سوریه در ۱۴ آوریل ۲۰۱۸/۲۵ فروردین ۱۳۹۷ کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه ۱۰۰ حمله موشکی علیه رژیم سوریه انجام دادند. همچنین اعلام شده است که بدلیل وجود اختلاف میان ایران و روسیه، روسیه به توافق با آمریکا روی می‌آورد.