رژیم سوریه در ترور شیوخ عرب دیرالزور دست دارد

شواهد موجود نشان می‌دهند که رژیم سوریه در قتل رؤسا و شیوخ عشایر عرب دیرالزور دست دارد، یکی از افراد بازداشت شده در اعترافات خود اذعان کرده است که رژیم سوریه هسته‌های ترور را در دیرالزور سازماندهی کرده است

نیروهای امنیت وابسته به نیروهای سوریه دمکراتیک در روزهای گذشته یک فرد را به نام عبدالرزاق نواف القُطی بازداشت کردند. عبدالرزاق در زمان بازداشت بیانیه را به همراه داشت که اسامی رؤسا و شیوخ عرب دیرالزور مورد هدف در آن نوشته شده بود. القُطی اعتراف کرد که هسته‌های ترور از سوی دولت سوریه تشکیل شده است.

نیروهای امنیت ق.س.د اعلام کرد، فرد مذکور روز ٢٩ ژوئیه در زمان توزیع بیانیه میان مردم در منطقه شدادی دستگیر شده است. در بیانیه‌ گفته شده است که روئسای مشترک محلی برای ترور رؤسای عشایر یک گروه شبه‌نظامی به نام «مقاومت عرب‌ها» تشکیل شده است.

القُطی (٣٩ ساله)، متولد شدادی، در اعترافات خود می‌گوید که سازمانی تحت عنوان «مقاومت عرب‌های مسلح» از سوی دولت سوریه به شیوه‌ی هسته‌ای سازماندهی شده است و هدف از تشکیل آن ترور ریش‌سفیدان، رؤسای عشایر، روئسای مشترک شوراهای محلی و اعضای دیوان عدالت است.

القُطی با اشاره به دو مورد سوءقصد به جان شیوخ عرب در دیرالزور می‌گوید:"ما به عنوان هسته‌های حسکه هنوز اقدامی انجام نداده‌ایم، اما هسته‌های دیرالزور به اهداف خود دست یافتند."

'دولت سوریه خبرچین‌ها را سازماندهی کرده است'

القُطی گفت، سازمان استخبارات سوریه وی را مسئول تصفیه روئسای عشایر، ریش‌سفیدان و اعضای شوراهای نزدیک ق.س.د کرده است. القُطی در ادامه اعتراف کرده است؛"برادر من در مرکز اسایش رژیم سوریه در حسکه کار می‌کرد. او من را به «ابو محمد» کارمند سازمان استخبارات سیاسی رژیم در حسکه شناساند. ١٩ ژوئیه همراه برادرم به حسکه رفتیم. آنجا در یک پارک که در کنترل نیروهای رژیم است با ابو محمد گفتگو کردم. ما در مورد تصفیه رؤسا، ریش سفیدان و روئسای مشترک شوراهای محلی نزدیک ق.س.د گفتگو کردیم. تأکید کرد که این کار باید بصورت کاملا مخفیانه انجام شود. به عنوان اولین کار من را مسئول این کار کردند. ٢٩ ژوئیه ٢٠٢٠ بیانیه را به من رساندند. من هم بر مبنای گفتگویمان در حسکه این بیانیه را توزیع کردم. من این بیانیه را به شیوه‌ای مخفیانه به دست رؤسای عشایر، ریش سفیدان و رؤسای مشترک شوراهای نزدیک ق.س.د رساندم، من بدون آنکه کسی متوجه شود بیانیه را از زیر درب منازل به داخل خانه‌های آنان انداختم."

'باید مخفیانه به این کار دست می‌زدیم'

القطی در ادامه اعتراف کرده است که دولت سوریه هسته‌هایی را به منظور ترور در مناطق عرب تحت عنوان «مقاومت عرب‌های مسلح» تشکیل داد.

القُطی سپس افزود:"لازم بود تمامی کارها به شیوه‌ای مخفیانه انجام شوند. در این بیانیه به ریش سفیدان، رؤسای عشایر و رؤسای شوراهای محلی نزدیک به ق.س.د مورد تهدید واقع می‌شوند. دولت سوریه در پشت این هسته‌هاست و نام آةرا «مقاومت عرب‌های مسلح» گذاشته است. توزیع بیانیه در واقع اعلام موجودیت این شبکه بود. بر مخفی‌نگهداشتن این شبکه تأکید فراوانی داشتند. بجز چند نفر محدود در یک هسته هیچ فرد دیگری از این شبکه اطلاع نداشت. به همین دلیل هسته‌های مناطق دیگر را نمی‌شناسم."

'در حسکه هم مثل دیرالزور اهداف از پیش تعیین شده ترور می‌شدند'

فرد بازدست شده در رابطه با ترور‌های هفته‌های اخیر در دیرالزور می‌گوید:"ما شاهد رخدادهای دیرالزور بودیم. باید همین کار در مناطق دیگر هم انجام می‌شد. باید اهداف تعیین شده ترور می‌شدند. اما هسته‌های دیرالزور و حسکه از همدیگر جدا بودند. از اینرو ما از هویت همدیگر اطلاعی نداریم. ما تنها بیانیه‌ها را توزیع کردیم. در این منطقه ما تازه در سراغاز سازماندهی بودیم. من که بازداشت شدم، اگر بازداشت نشده بودم با ابومحمد دیداری داشتم و من را به برخی از اعضای هسته معرفی می‌کرد."

'با سوءقصد به جان افراد تعیین شده عمل می‌کنند'

بیانیه‌ای که همراه القُطی ضبط شده با دست نوشته شده و در آن نیروهای سوریه دمکراتیک مورد حقارت قرار داده شده‌اند، در بیانیه آمده است:"ما روئسای شوراهای عشایر خائن، مجالس عدالت، احزاب، مسئولان امنیتی و روئسای مشترک شوراهای محلی را هدف قرار می‌دهیم."

در بیانیه تأکید شده که تمامی افراد یادشده، ترور خواهند شد.

    | بیشتر بخوانید ....
    ♦ فتنه پلید دیرالزور کار کیست؟ | یادداشت

سوءقصدها در منطقه

هسته‌های مخفی سازمان میت ترکیه -تبهکاران داعش و گروه تبهکار ارتش آزاد وابسته به آنکارا طی سال‌های اخیر در مناطق منبج، رقا و دیرالزور که اکثر ساکنان آن‌ها را عرب‌ها تشکیل می‌دهند و از سوی خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه اداره می‌شود دست به اعمال تروریستی از جمله حملات انفجاری، جاسازی مین کنار جاده‌ای و سوءقصد زده‌اند. هسته‌های مخفی وابسته به رژیم تروریست ترکیه و مزدوران سوری آن در عملیات‌های ویژه نیروهای امنیتی ق.س.د متلاشی شدند و اعضای بازداشت شده به اعمال ننگین خود اعتراف کرده بودند.

عمر علوش عضو شورای مدنی رقا و عضو مجلس سوریه دمکراتیک روز ١۴ مه ٢٠١٨، بشیر فیصل الحودی از رهبران عشیره افاضله در ٢ نوامبر ٢٠١٨، مروان الفتح رئیس مشترک شورای اداری دیرالزور در ٢٩ دسامبر ٢٠١٨ از سوی هسته‌های مخفی دولت ترکیه و داعش ترور شدند. روز ٣٠ ژوئیه سال جاری در منطقه دیرالزور سلیمان الکسار از روئسای عشیره بزرگ الگیداد در جلو درب منزل خود واقع در بخش بُصیره به قتل رسید. روز ٣١ مه ٢٠٢٠ نیز شیخ علی الویس در حین رفتن به مسجد در شهرک الدحله از سوی افراد ناشناس ترور شد.