زنان روسی در کمپ هوله خواستار زندگی طبق تفکرات داعش هستند

در کمپ هوله زنان روسی عضو داعش از جمله خطرناکترین بخش زنان این کمپ را تشکیل می‌دهند، زیرا این زنان می‌خواهند که بر مبنای تفکرات داعش پرورش یافته و زندگی کنند. از طرف دیگر مبالغ فراوانی پول وارد این کمپ می‌شود و معلوم نیست که این پول از کجا وارد کمپ می‌شود

کمپ هوله یکی از خطرناکترین کمپهای جهان به شمار می‌رود. بیش از ۶۷ هزار زن و کودک داعشی در این کمپ ساکن هستند و هر ماه نیز این کمپ شاهد رویدادهای خطرناکی از جمله قتل و جرح و زد و خورد بین این زنان است.

کمپ هوله در مناطق خودمدیریتی شمال-شرق سوریه قرار دارد و نیروهای امنیت داخلی و رزمندگان نیروهای سوریه دمکراتیک وظیفه مراقبت و حفاظت از این کمپ را برعهده دارند. این نیروها بودند که در مارس سال گذشته آخرین سنگرها و استحکامات داعش را درهم شکستند.

در رابطه با برخورد افراد نگهبان و گارد حفاظتی این کمپ شایعاتی مبنی بر سوء برخورد این افراد با ساکنان کمپ شنیده می‌شد. علیرغم آنکه زنان روسی برای گفتگو تردید داشتند و اجازه گرفتن عکس و تصویر را نیز نمی‌دادند؛ خبرنگار هاوار عازم این کمپ شده و با چند تن از این زنان دیدار و گفتگو کرده است. خبرنگار هاوار نیوز تایید کرده است شایعات منتشر شده در رابطه با ضرب و شتم زنان در این کمپ درست است، اما این زنان از سوی برخی از زنان دیگر داعشی در کمپ و نه نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. برخی از زنان که با تفکرات داعش همسازی چندانی ندارند یا تلاش می‌کنند که از این سازمان خارج شوند، از سوی برخی دیگر از افراد داعشی مورد حمله قرار گرفته و مجازات می‌شوند.

از یکی از زنان روسی پرسیده شد که آیا نیروهای امنیتی کمپ، زنان داعشی این کمپ را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند یا خیر؟ که این زن روسی با قاطعیت این مسئله را رد کرد. افراد دیگری نیز در کمپ ما را نسبت به بخش‌های مختلف این کمپ مطلع ساخته و اظهار داشتند که کمپ هوله بخش‌های مختلفی داشته و حتی در این کمپ بخشی برای سازماندهی مجدد داعش وجود دارد.

کارگرانی از سازمان‌های غیر دولتی که در داخل این کمپ مشغول به کار هستند نیز اظهار داشتند که به دلیل وحشیگری‌های داعش و رفتارهای بدی که با مریضها و مجروحان خود داشته‌اند از آنان می‌ترسند.

در واقع، به دلیل جراحت‌هایی که در نتیجه ضرب و شتم‌های اخیر ایجاد شده‌اند، پزشکان همواره با زخمیان جدیدی در کمپ مواجه می‌شوند، از سوی دیگر داعشی‌های تندرو، چادر افرادی را که احتمال خیانت می‌دهند به آتش می‌کشند. چادر کسانی که افکار داعش را مبنایی برای زندگی خود قرار ندهند در آتش سوخته و آنها خائن نامیده می‌شوند. دامنه اتش زدن چادر حتی به کسانی نیز می‌رسد که احتمال برود دچار خیانت شده یا به لحاظ فکری نسبت به داعش مرتکب خیانت شوند. همچنین اعضای تیم امنیتی داخل کمپ، با اشاره به زنان روسی داعشی در این کمپ بر این نکته تأکید می‌کردند که این زنان حتی از خود داعش نیز خطرناکترند.

علیرغم تمامی تلاش‌های نیروهای امنیتی و نیروهای سوریه دمکراتیک برای ممانعت از تداوم رویکردهای داعشی، افرادی که در این کمپ ساکن هستند همچنان عادات داعشی و رویکردهای خود را ادامه می‌دهند. بدون گمان امنیت کمپ برای انضباط کمپی که هزاران نفر از طرفداران و اعضای تندرو داعش را در خود جا داده است، نیازمند تلاش‌ها و زحمات گسترده‌ای است.

طبق نظر مدیریت این کمپ، ۳۰۰ خانواده روسی در این کمپ حضور دارند که از محل تامین مالی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه و برخی از سازمانهای غیر حکومتی ارتزاق می‌کنند. علیرغم این کمک‌ها، زنانی هستند که همچنان به افکار داعش پایبند هستند و نمی‌خواهند دست از تفکرات خود بردارند. اما از طرف دیگر نگاه کردن همه افراد به یک چشم و تروریست دیدن تمامی ساکنان کمپ نیز درست نیست. زیرا برخی از زنان با فرزندانشان، همراه با همسرانشان به سوریه عزیمت کرده‌اند، اما زنان روسی داعشی اصرار چندانی به بازگشت به میهنشان ندارند.

سمیرا یکی از ساکنان این کمپ از کاریررا- چرکسیا در این رابطه می‌گوید که نیاز به کمیته‌ای روسی دارند تا زنان بچه‌دار بیش از این اسلام رادیکال حمایت نکرده و همچنان از محیط و اطرافیانشان نیز مورد تهدید واقع نشوند.

کارگرانی که در این کمپ کار می‌کنند نیز مشاهده می‌کنند که خواست رهایی همسران و زنان داعشی روزانه تکرار می‌شود، اما در پاسخ به این مطالبات گفته شده است که باید آزادی یا خروج این زنان، بر اساس تصمیم در سطوح دیگری گرفته شود، زیرا کودکان و نوزادان نیز در این کمپ حضور دارند. همچنین آینده کودکان این کمپ نیز نامشخص است، امکان پرورش و تعلیم این کودکان نیز دشوار است زیرا داعش تلاش می‌کند این کودکان را براساس تفکرات خود پرورش دهد تا در آینده نیز داعش دوباره احیا شود.

همچنین خبرنگاران هاوار نیوز توانستند شایعاتی را مبنی بر اینکه مدیریت کمپ هوله تسهیلاتی را برای فرار از این کمپ مهیا کرده است مورد بررسی قرار داده و صحت وسقم آن را نیز بسنجند. در این رابطه نیز زنان روسی اعتراف کردند که در این کمپ هیچگاه فرصتی برای فرار از سوی این نیروها مهیا نشده است و در مواردی این فرصت از سوی برخی از افراد خارج از کمپ انجام شده است، که فرار نیز به نوبه خود پول زیادی لازم دارد.

یکی دیگر از زنان روسی ساکن در این کمپ شایعات مرتبط به وجود فساد در کمپ را نیز تایید نکرده و گفت: هیچگاه با چنین مسئله‌ای روبرو نشده‌ایم. برخی از افراد در خارج از کمپ با داعش همکاری دارند. ما باید چکار کنیم ما خسته شده‌ایم، ما منتظر بازگشت به خانه‌هایمان هستیم. اما حکومتهای کشورهایمان هیچگاه به این مسئله نمی‌پردازند. به همین دلیل ما ناگزیر می‌شویم که نزدیک ۱۵ هزار دلار برای هر نفر داده و اینگونه از کمپ فرار کنیم.

در رابطه با پول، ساکنان این کمپ صندوق ویژه‌ای را ایجاد کرده و مردم می‌توانند مبالغی پول را برای آنها ارسال کنند. این کمکها نیز از طریق کارزار جمع‌آوری کمک‌ها در تمام جهان صورت گرفته و به زنان داعشی اختصاص می‌یابد.

این پول‌ها از کجا آمده و به کجا می‌رود؟ تاکنون هیچگونه اطلاعی از این مسئله در دست نیست که مبالغ فراوان پول و انبارهای اسلحه داعش در کجا قرار دارند.

حفاظت از چنین کمپی به هیچ عنوان مسئله آسانی نیست، زیرا به دلیل حضور تروریستها در منطقه و در داخل کمپ، می‌تواند برای منطقه و مدیریت شمال-شرق سوریه نیز بسیار خطرآفرین باشد. آینده روس‌هایی که زندگی در صفوف داعش را برگزیده‌اند به کجا می‌رود؟ آیا زنان روس در کمپها می‌مانند یا روسیه و دولت‌های دیگر مسئولیت اقدامات شهروندان خود را بر عهده می‌گیرند؟ این پرسشی است بدون پاسخ و تنها حکومت روسیه است که می‌تواند به این پرسش‌ها پاسخ بدهد.

منبع: ANHA