زیلان وژین: ایران باید از جنگ قندیل تجارب لازم را کسب کرده باشد

وژین: ما بر چاره‌يابی مسئله‌ی کورد از راه سیاسی و دمکراتیک اصرار می‌ورزیم، اما در صورت تداوم حملات رژيم ایران بر نیروهایمان گزینه‌ای دیگری اتخاذ می‌نماییم.

زیلان وژین رییس مشترک حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) با شرکت در برنامه هفتگی هلی سه از شبکه‌ی تلویزیونی آرین به توطئه‌ و برنامه‌ی قتل‌عام خلق کورد بخصوص رویدادهای اخیر در کونه ‌ماسی، هجمه‌های دولت ترکیه بر باشور کردستان و مانورهای نظامی سپاه پاسداران در روژهلات کردستان پرداخت.

وژین ابتدا یاد و خاطره‌ی شهید آریوان شورشگیر و ۲ تن از میهن‌دوستان خلق کورد که طی حمله‌ی هوایی دولت ترکیه در کونه‌ ماسی از توابع باشور کوردستان به کاروان شهدا پیوستند را گرامی داشت و افزود:"لازم است خلق کورد و تمام احزاب و جریانات سیاسی در کوردستان خوانشی صحیح نسبت به اتفاقات اخیر کردستان داشته باشند. این حملات شامل تمام کوردستان بوده و نشان‌دهنده‌‌ی آغاز مرحله‌ی جدیدی از توطئه‌ی قتل‌عام خلق کورد است. در حال حاضر این توطئه از سوی دولت ترکیه با حکومت ایران، حکومت عراق و قدرت‌های هژمونیک فرامنطقه‌ای و برخی از احزاب باشور کوردستان اجرایی می‌گردد. لازم است بدانیم این توطئه تنها علیه پ.ک.ک نیست بکله در راستای از میان برداشتن تمام جنبش‌های آپویی در کوردستان و تمام خلق کورد است. در این راستا جوانان خلق کورد خصوصا جوانان بوکان بایستی راه شهید آریوان شورشگیر و تمام شهدای راه آزادی را تا تحقق اهداف و آرمان‌ها تداوم بخشند و در برابر استعمارگران به مبارزه به‌پاخیزند."

زیلان وژین با اشاره به مخاطرات این توطئه برای خلق‌های خاورمیانه افزود:"این توطئه نه تنها در برابر خلق کورد، بلکه توطئه‌ای علیه تمام خلق‌های خاورمیانه است. هدف این توطئه فقط تداوم استعمارگری در کوردستان نبوده بلکه تهدید و خطری جدی دربرابر خلق‌های عرب نیز محسوب می‌گردد. دولت ترکیه در تلاش است با قربانی نمودن و قتل‌عام خلق کورد، به دیگر مناطق خاورمیانه تحت نام احیای امپراطوری عثمانی و یا میثاق ملی حمله کرده و این مناطق را تحت استعمار خود درآورد. حملات هوایی بر کونه‌ ماسی، کوبانی، سفره، شلادزه، مخمور و شنگال اثباتی براین واقعیت است زیرا در این مناطق نیروهای پ.ک.ک وجود نداشتند."

وژین در پاسخ به سوال 'چرا به بهانه وجود پ.ک.ک در باشور کوردستان به حملات دولت ترکیه از سوی برخی از احزاب باشور مشروعیت داده می‌شود؟' گفت: "در رابطه با این حملات واکنش‌هایی وجود داشت اما جوابگوی وضعیت کنونی نیست. در عین حال سکوت پ.د.ک و همکاری او با دولت ترکیه در راستای مشروعیت بخشی به قتلعام کوردهاست و راه بر تداوم استعمارگری بازتر می‌نماید. چرا پایگاه‌های نظامی دولت ترکیه و حملات نظامی و هوایی آن به باشور کوردستان از سوی پ.د.ک مشروع دیده می‌شود و مجلس حکومت اقلیم کوردستان نیز در برابر آن سکوت اختیار نموده؛ اما وجود حزب کارگران مشروع دیده نمی‌شود؟ همچنین لازم است ابعاد اتفاق اخیر در کونه‌ ماسی آشکار گردد زیرا اتفاق در مکان و زمانی رخ داد که نیروهای ما از برخی ایستگاه‌های بازرسی عبور می‌نمایند که تحت نظارت احزاب موجود در باشور کوردستان است."

ریاست مشترک پژاک در مورد مانورهای نظامی سپاه پاسداران در روژهلات گفت: "پس از دیدار دولت ترکیه و حکومت ایران حملات بر احزاب کوردستانی تحت عنوان مقابله با ترور آغاز شد. حملات ارتش ترک به باشور کوردستان، حملات رژیم ایران به احزاب روژهلات از سوی دولت ایران و مانورهای نظامی سپاه در روژهلات کوردستان از جمله مواردی بودند که پس از این دیدار اتفاق افتاد. لازم است بدانیم هنوز بخشی از نیروهای سپاه پاسداران در روژهلات کوردستان از مناطقی که گریلاهای ما حضور دارند، عقب‌نشینی ننموده‌اند. اگر حکومت ایران بخواهد به هجوم و مانورهای خود ادامه دهد، لازم است حساب عواقب آن را نیز بنماید. حکومت ایران باید از جنگ قندیل تجارب لازم را کسب نموده باشد، زمانی که نیروهای سپاه به قندیل حمله نمودند دولت ترکیه از این جنگ عقب‌نشینی نمود. اکنون نیز دولت ترکیه در تلاش است بار دیگر حکومت ایران را در این دام بیندازد."

وی در ادامه افزود:"در صورت تداوم اشغال مناطقی که اکنون نیروهای گریلایی در آن حضور دارند آن منطقه برایشان به گورستانی مبدل خواهد شد. هجمه‌های دولت ایران بر نیروهایمان را تحت نظر داریم و در این رابطه یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان (ی.ر.ک) در بیانیه‌های خود در این مورد به ‌طور جدی هشدار داده بود. ما بر چاره‌يابی مسئله‌ی کورد از راه سیاسی و دمکراتیک اصرار می‌ورزیم، اما در صورت تداوم این حملات گزینه‌ای دیگری نیز هست که در کنگره‌ی پنجم و ششم به آن اشاره نموده‌ایم."

زیلان وژین ریاست مشترک پژاک در پایان برنامه‌ی هلی سه گفت:"لازم است خلق کورد و تمام احزاب و جریانات سیاسی موجود در کوردستان یک صدا به مبارزه علیه استعمارگری بپاخیزند و موضع راسخی اتخاذ نمایند. واکنش‌های اخیر حائز اهمیت هستند اما جوابگوی مقطع کنونی نیست. همچنین خلق کورد بایستی در برابر وضعیت زندانیان سیاسی از جمله زینب جلالیان، سهیلا حجاب سکوت ننموده و نارضایتی خود را نشان دهند. اتفاق اخیر در پاوه و جانباختن سه تن از طرفداران زیست‌محیطی رویداد دلخراشی بود که بایستی راه این شهدا را با نیرومند ساختن نهادهای مدنی تداوم بخشید."