سازمان ملل متحد: جنایات جنگی در عفرین ادامه دارد

کمیسیون تحقیقات سوریه در سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد، دولت ترکیه در عفرین که به اشغال در آورده است به جنایات جنگی ادامه می‌دهد.

  کمیسیون تحقیقات بین‌المللی مستقل در مورد سوریه که زیر شاخه‌ی سازمان ملل متحد است، گزارشی برای ۴۲ مین نشست حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تهیه کرد.

  این گزارش ۲۱ صفحه‌ای در نتیجه‌ی جلسات، تصاویر، ویدیو و تحلیل‌های انجام گرفته بدست آمده است.

دستگیری، ربودن انسان‌ها ادامه دارد

  در این گزارش به طور گسترده به نقض حقوق بشر در عفرین که از سوی دولت ترکیه تاکید می‌کند و اعلام شده است که هر روزه نقض حقوق بشر در عفرین افزایش می‌یابد.

  در گزارش آمده است، پس از اشغال عفرین توسط دولت ترکیه و تبهکاران وابسته به آن مسائل امنیتی رخ دادند، تاکنون این مسائل ادامه داشته و آمده است، " شکنجه، غصب و بیرون راندن کردها از موطنشان به دست گروه‌های مسلح تبهکار ادامه دارند. سرنوشت بسیاری از اشخاصی که در ایست‌های بازرسی و یا در شب‌ها  در خانه‌هایشان ربوده شده‌اند نامعلوم است. تبهکاران از خانواده‌ی تعدادی از اشخاصی که ربوده‌اند مقدار بسیاری پول درخواست کرده‌ا‌‌ند. کسانیکه از گروه‌های مسلح انتقاد کرده و یا به عنوان طرفدار مدیریت پیشین شناخته می‌شوند، همواره شکنجه شده و یا دستگیر می‌شوند. همچنین دستگیری و بیرون راندن انسان‌ها از موطنشان ادامه دارد. "

مال و ملک کسانیکه بازمی‌گردند را به آن‌ها نمی‌دهند

  در گزارش اعلام شده است که گروه‌های مسلح و خانواده‌های آن‌ها مال و ملک اهالی عفریت را که بازمی‌گردند را به آن‌ها نمی‌دهند و افزود، " کسانیکه برای بار دیگر به خانه‌هایشان بازمی‌گردند بایستی مقادیر بسیاری پول به گروه‌های مسلح بدهند. کسانیکه درخت زیتون دارند خانه‌هایشان مصادره  شده و یا از آن‌ها اخاذی می‌کنند. "

تاریخ و فرهنگ را تاراج می‌کنند

  در ادامه گزارش آمده است، بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی از سوی گروه‌های تبهکار تاراج شده‌اند و در این رابطه گزارشی جدید به دست کمیسیون رسیده است و اعلام شد، " گروه‌های تبهکار خشونت‌طلب در مکانی که قرار دارند حقوق زنان را انکار می‌کنند. به زور خواهان محجب کردن زنان و کودکان دختر هستند. همچنین به زنان و دخترانی که از ایست‌های بازرسی عبور می‌کنند تجاوز می‌شود.

تحت نظارت مسئولین ترکیه انجام می‌گیرد

  در گزارش آمده است، مسئولین دولت ترکیه در قبال اقدامات گروه‌های تبهکار سکوت کرده و شکایت‌های علیه آن‌ها را انکار می‌کنند و اعلام شد، " کمیسیون هیچ اقدامی مثبت از سوی مقامات ترک در جهت کنترل گروه‌های تبهکار مشاهده نکرده و در برابر جنایات و نقض حقوق بشر ممانعتی وجود ندارد. مقامات ترک سازماندهی اداری، قضایی و مدیریتی را کنترل نموده، مدیریت کرده و تامین مالی می‌نمایند. قاضی و دادستان در منطقه از سوی دولت ترکیه انتخاب و تعیین می‌شوند. کارمندهای کرد از برکنار شده و به جای آن‌ها اعراب جایگزین می‌شوند. "

جنایات جنگی ادامه دارند

  در گزارش آمده است، اقداماتی که در عفرین روی می‌دهند در چهارچوب جنایات جنگی بوده و اعلام شد، " اقدامات گروه‌های مسلح علیه غیرنظامیان مانند ربودن، شکنجه و دستگیری‌ها نشان می‌د‌هند که جنایات جنگی ادامه خواهند داشت. "

  در گزارش درباره‌ی کمپ‌های هول، روژ و عین عیسی که خانواده‌های داعشی در آن‌ها اسکان داده شده‌اند ارزیابی شده و اعلام شد، ۷۰هزار تن در کمپ هول با مشکلات غذایی و گسترش بیماری‌های عفونی  بسیاری بیماری‌های دیگر روبه‌رو هستند.

  در بخش پایانی این گزارش برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در خاک سوریه برای ائتلاف بین‌المللی، نیروهای اشغالگر، رژیم سوریه و نیروهای سوریه دمکراتیک پیشنهاداتی مطرح شده است.