ساکنان منبج: اشغالگری ترکیه را قبول نخواهیم کرد

دولت ترکیه به منظور تعلیق عملیات نظامی احتمالی علیه منطقه ادلب، اکنون شهر منبج در شمال حلب را مورد هدف قرار می دهد. مردم منبج بر این باورند که دولت ترکیه به دنبال ایجاد فتنه و هرج و مرج است، آنها می‌گویند که اشغالگری ترکیه را قبول نخواهند کرد

مردم منبج زندگی روزمره خود را ادامه می دهند، با این حال، آنها نسبت به معاملات کثیفی که نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی بر روی منبج انجام می‌دهند، خشم خود را بیان می‌کنند. ترکیه در حال حاضر هم در مسکو و هم در واشنگتن با مقامات دو کشور دیدار می‌کند تا چراغ سبز این دو قدرت جهانی را برای اشغال منبج به دست آورد.

 

پس از آنکه دولت ترکیه به طور مداوم تهدید به حمله و اشغال شمال و شرق سوریه کرد و ایالات متحده اعلام کرد نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند، گفتگوهای سیاسی، دیپلماتیک و نظامی در مورد منبج در جریان هستند. پس از استقرار تعداد زیادی از نیروهای ارتش ترکیه و مزدوران وابسته‌اش در مرز با شهر عریمه‌ی الباب، دولت سوریه و نیروهای روسیه نیز حضور نظامی خود را در همان منطقه افزایش داده‌اند.

 

پس از یک دیدار سه جانبه بین دولت سوریه، نمایندگان خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و روسیه، ارتش سوریه در هماهنگی عملیاتی با شورای نظامی منبج نیروهای خود را به شهر عریمه اعزام کرد.

 

زندگی روزمره در منبج ادامه دارد

با شروع جنگ داخلی سوریه، شهر منبج در سال ۲۰۱۲ توسط عناصر ارتش آزاد سوریه تحت کنترل در آمد. با این حال در سال ۲۰۱۴، تروریست‌های داعش این شهر را از کنترل ارتش آزاد خارج کردند. در ۱۵ آگوست سال ۲۰۱۶، شهر منبج با حمایت یگان‌های مدافع خلق و یگان‌های مدافع زن توسط شورای نظامی منبج آزاد شد. در حالی که زندگی روزانه در شهر ادامه دارد، مردم منبج می‌گویند که آنها اجازه اشغال سرزمین خود به ترکیه را نخواهند داد.

ساکنان منبج با اخذ تدابیر لازم از خود دفاع می‌کنند

گرچه رسانه‌های جنگ روانی ترکیه تلاش می‌کنند تا یک وضعیت بحرانی را در منبج به مخاطبان خود ارائه دهند، اما مردم به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند. محمد ابو عبدالله، یکی از مغازه‌داران منبج گفت: "در سطح امنیتی شهر ما هیچ کم و کاستی وجود ندارد، ما در امنیت زندگی می کنیم، تهدیدات ترکیه و افزایش نیروهای نظامی در مرز باعث مشکلات اقتصادی می‌شود، اما مردم ما آماده‌اند و تدابیر لازم را اخذ خواهند کرد."

 

"اجازه نخواهیم داد که تاریخ تکرار شود"

دوحه عشریات، رئیس مشترک کمیته هنر و فرهنگ منبج در این باره گفت: "ما به احیا امپراتوری عثمانی اجازه نخواهیم داد. تهدیدات ترکیه ادامه دارد، اما ما اجازه نخواهیم داد که تاریخ تکرار شود. راه نخواهیم داد که امپراتوری عثمانی سرزمین ما را اشغال کند. ما پس از دو سال از ظلم و ستم داعش آزاد شدیم، اجازه نخواهیم داد که مجددا به آنجا برگردیم."

 

"تسلیم نخواهیم شد"

عشریات افزود: "اجازه نخواهیم داد که خاک سوریه اشغال شود، این پیام ما به دولت ترکیه است. مردم ما تحصیل کرده‌اند و از تاریخ خود آگاه هستند، آنها می‌دانند که برای حال و آینده خود چه تصمیماتی بگیرند. در منبج ما بر اساس ایده ملت دموکراتیک سبک جدیدی از زندگی را ایجاد کردیم. مردم ما در صلح زندگی می‌کنند، دستاوردهای خود را تسلیم نخواهیم کرد."

 

دولت ترکیه به دنبال فتنه و هرج و مرج است

جلیل خلیل ابراهیم، رئیس مشترک شهرداری منبج هم گفت: "دولت ترکیه تلاش می‌کند به درگیری‌های فرقه‌ای میان مردم سوریه دامن بزند و آنها را در برابر یکدیگر قرار دهد. پس از اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه منبج را آزاد کردند، شیوه‌ای تحسین برانگیز از حیات بر اساس برادری بین اعراب، ترکمن‌ها، کرد و چرکس‌ها ایجاد شد. هدف دولت ترکیه این است که برادری و دمکراسی را تخریب کند."

 

منبج در پی انقلاب شمال و شرق سوریه

با شروع جنگ داخلی سوریه، شهر منبج در سال ۲۰۱۲ توسط عناصر ارتش آزاد سوریه تحت کنترل در آمد. با این حال در سال ۲۰۱۴، تروریست‌های داعش این شهر را از کنترل ارتش آزاد خارج کردند.

 

شورای نظامی منبج با حمایت نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ از اول ژوئن ۲۰۱۶ عملیات آزادسازی منبج را آغاز کردند. در ۱۵ آگوست ۲۰۱۶، منبج به طور کامل از تروریست های داعش پاکسازی شد.

 

ادارۀ مدنی منبج در ۲۰ آوریل ۲۰۱۶ تأسیس شد و به طور موقت در شهرک صرین از توابع کوبانی مستقر شد. قبل از آزاد سازی شهر، شورای مدنی ۴۳ عضو در هیئت مدیره داشت، پس از آزادسازی، این رقم به ۱۳۲ نفر افزایش یافت.

 

در کنفرانسی که در ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ تشکیل شد شورای مدنی منبج با ۱۳۲ عضو به طور رسمی اعلام موجودیت کرد. شورای مدنی از یک ارمنی، یک چچن، ۸ چرکسی، ۱۱ ترکمن، ۴۰ کرد و ۷۱ عرب تشکیل شد.

 

شهر منبج در ۹۰ کیلومتری شمال حلب، ۴۰ کیلومتری جنوب جرابلس، ۶۵ کیلومتری غرب کوبانی و ۴۵ کیلومتری شرق الباب در استان حلب سوریه واقع شده است.

 

منبج در طول تاریخ هفت بار اشغال شده است، به طور مشخص توسط مغولان، آشوری‌ها، اعراب، رومی‌ها و عثمانی‌ها که میراثدار مغول‌ها هستند این شهر را به اشغال درآورده‌اند. در سال ۱۵۱۶ نبرد مرج دابق در شمال حلب به وقوع پیوست و به حکومت عثمانی در این سرزمین منجر شد. امروز ترکیه سعی می‌کند به همین ترتیب منبج را بار دیگر اشغال کند.