ساکنین سریکانی خطاب به مرکل: شما مجرم هستید!

ساکنین سریکانی نارضایتی خود را نسبت به سخنان آنگلا مرکل نخست‌وزیر آلمان که گفته بود از اشغالگری دولت ترکیه در شمال و شرق سوریه پشتیبانی می‌کند اعلام کردند و او را «مجرم» خواندند.

آنگلا مرکل چند روز پیش و در هنگام سفر به ترکیه گفت، آلمان می‌تواند از ترکیه برای مناطقی که در شمال و شرق سوریه اشغال کرده است، پشتیبانی کند. این سخنان مرکل واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت.

پارلمان آلمان چند روز پیش و بر اساس تعهد مرکل گزارشی آماده کرده بود و در آن آنچه "منطقه‌ی امن" نامیده می‌شود، نیامده بود، بلکه از آن به عنوان "منطقه‌ی اشغال شده" یاد شده بود.

این گزارش به درخواست پارلمانتارها و توسط کارشناسان اداره خدمات مشاوره‌ای پارلمان فدرال آماده شده بود و در آن آمده بود "خبرها در مورد شرایط امنیتی در آن مناطقی که توسط ترکیه اشغال شده‌اند، نشان می‌دهند که زندگی کسانی که به منطقه فرستاده می‌شوند در خطر است".

در این گزارش به بند ۴۹ در توافقنامه‌ی ژنو در مورد حفاظت از شهروندان در زمان جنگ اشاره شده و آمده است "از لحاظ حقوقی این اشغالگری، انتقال و مستقر کردن افراد به آن منطقه به طور رسمی، یا به صورت دسته جمعی ممنوع است".

مناقشات در مورد به کارگیری تانک لیوپارد آلمانی در حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه، که سبب کشته شدن صدها شهروند غیر نظامی شد، تاکنون  نیز ادامه دارد. در چنین زمانی تلاش دولت آلمان برای مشروعیت بخشیدن به اشغالگری‌های ترکیه سبب انتقادات بسیار شده است.

ساکنین سریکانی ناراضی هستند

آوارگان سریکانی که به دلیل حملات دولت ترکیه از خانه و محل زندگی خود آواره شده‌اند، علیه این اقدامات دولت آلمان اعلام نارضایتی کردند. به دلیل حملات دولت ترکیه بیشتر از ۳۵۰ هزار شهروند ناچار به ترک خانه و محل زندگی خود شدند.

ساکنین سریکانی چه کوردها و چه عرب‌ها اکنون در کمپ واشوکانی به سر می‌برند و نارضایتی خود را علیه سخنان آنگلا مرکل اعلام کردند و گفتند " آیا او می‌فهمد که با این کار سرزمین چه کسانی را به دیگران می‌دهد؟"

بیایند و وضعیت ما را ببینند

آسیه خالد یکی از اهالی عرب سریکانی است و به دلیل حملات دولت ترکیه و تبهکاران جهادی ناچار به کوچ شده و خانه و زندگی خود را ترک کرده است، او اکنون در کمپ واشوکانی در شمال حسکه زندگی میکند. آسیه اعلام کرد، هرگز اشغالگری را نمیپذیرد.

آسیه خالد همچنین اعلام کرد "ما هرگز این را نخواهیم پذیرفت. ما هرگز دست از خاک خود نمی‌کشیم، چگونه ممکن است دست از همه چیز خود برداریم و به جایی دیگر برویم. خودشان بیایند و وضعیت ما را ببینند، کمپ را ببینند، کودکان ما را ببینند در چه شرایطی هستند. ما می‌خواهیم به خانه‌های خود بازگردیم، جای آنها در خانه‌های ما نیست."

دم از عدالت و حقوق بشر می‌زنند، اما....

شمسه بکر محمد یک شهروند عرب دیگر نارضایتی خود را علیه نیروهای بین‌المللی برای این اشغالگری نشان داد و گفت؛"وضعیت ما مشخص است، اما وضعیت ما برای دولت‌ها اهمیتی ندارد. آنها دم از حقوق بشر می‌زنند، دم از عدالت می‌زنند، اگر گربه‌ای را در خیابانی ببینند فورا متاثر شده و به آن کمک می‌کنند، اما زمانی که موضوع به ما مرتبط می‌شود همه چیز را از یاد می‌برند".

شمسه محمد بکر علیه اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز اعلام نارضایتی کرد و گفت" اردوغان می‌گوید، فلسطین، دم از مسلمانی می‌زند، اما زمانی که موضوع مسلمانان همسایه است او هم همه چیز را از یاد می‌برد. تو ابتدا با مسلمانان همسایه‌ی خودت خوب باش و خانه‌ی آنها را ویران نکن و نسوزان، آنگاه در مورد سایر مسلمانان حرف بزن".

چگونه کنار تبهکاران بازگردم؟

محمد موسی یکی دیگر از ساکنین سریکانی در این زمینه گفت" زمستان است و ما بیرون هستیم، در کمپ زندگی می‌کنیم. ما می‌خواستیم در خانه‌های خود باشیم، اما اکنون تبهکاران در خانه‌ی من زندگی می‌کنند، من چگونه بازگردم؟ تبهکاران سر ما را خواهند برید".

تبهکاران را در خانه‌های ما اسکان دادند

شیخموس علی طاهر که یک شهروند دیگر سریکانی است گفت، دولت ترکیه تعداد زیادی از تبهکاران جهادی و خانواده‌هایشان را به سریکانی آورده و اسکان داده است. این شهروند همچنین گفت" تعداد زیادی از تبهکاران را آورده و در خانه های ما اسکان داده‌اند. حتی در خانه‌ی بستگان ما آنها را جای داده‌اند. خانواده‌هایشان را به خانه‌های ما آورده‌اند. آنها فرزند مرا کشتند و خانه‌ام را تصاحب کردند و خانواده‌ام را از هم فروپاشیدند ... من چگونه بازگردم و کنار آنها زندگی کنم؟"

۳۵۰ هزار تن آواره شدند

خالد خلو مسئول کمپ واوکان اعلام کرد، پس از حملات اشغاگرانه‌ی دولت ترکیه حدود ۳۵۰ هزار تن مجبور به کوچ شدند. خالد خلو همچنین اعلام کرد، "در کمپ واشوکانی ٨ هزار و ۵۰۰ تن ساکن هستند. از این ۳۵۰ هزار نفر که کوچ کرده‌اند، تعدادی در مدارس، تعدادی در کمپ‌ها و تعدادی نیز در شهرهای روژاوای کوردستان اسکان داده شده‌اند".

تصمیم مرکل قابل قبول نیست

خالد خلو علیه سخنان مرکل برای پشتیبانی از دولت ترکیه اعلام نارضایتی کرد و گفت" خانه و خاک ما اشغال شده است، ما اکنون در این شرایط هستیم، مرکل به جای آنکه در مقابل اشغالگری بایستد از آن حمایت می‌کند. این قابل قبول نیست".

ما گزارش را تایید می‌کنیم

خالد خلو گفت، آنها گزارش پارلمان آلمان را تایید می‌کنند. او گفت" ما گزارش را تایید می‌کنیم. آن خاکی که در مورد آن صحبت می‌شود، اشغال شده است. آنهایی که در چادرها در سرتاسر این سرزمین پخش شده‌اند، صاحب این خاک هستند."

آنهایی که از مجرمان حمایت می‌کنند، شریک جرم هستند

خالد خلو همچنین گفت" ما هرگز این اشغالگری را نمی‌پذیریم و علیه آن مبارزه می‌کنیم".

خلو از سازمانهای بین‌المللی در زمینی حقوق بشر درخواست حمایت کرد و گفت" ما از همه می‌خواهیم که علیه اشغالگری بایستند. آنچه رخ داده و انجام می‌دهند جرم است. آنهایی نیز که از این جرم حمایت می‌کنند، شریک جرم آنها هستند".