سوریه؛ آخرین جبهه‌بندی‌ها پس از اشغال عفرین در توطئه روسیه-ترکیه-القاعده

بحران سوریه در حالی هفتمین سال خود را سپری می‌کند که پس از جنگ‌های نیابتی اکنون قدرت‌های منطقەای و بین‌المللی، خود رأسا وارد عمل شده‌اند.

بحران سوریه در حالی هفتمین سال خود را سپری می‌کند که پس از جنگ‌های نیابتی اکنون قدرت‌های منطقەای و بین‌المللی، خود رأسا وارد عمل شده‌اند.

 

نیروهای سوریه دمکراتیك مناطق واقع در شرق رودخانه فرات بعلاوه شهرهای طبقا و منبج و تل‌رفعت در غرب فرات را در کنترل خود دارند. مواضع داعش در این مناطق با کمک هوایی ائتلاف بین‌المللی پاکسازی شده و این گروه ضدبشری در محدوده مرزی عراق در محاصره قرار دارد. مناطق تحت حفاظت نیروهای سوریه دمکراتیك در این نقشه با رنگ زرد دیده می‌شود.

 

مناطق سبز رنگ نیز تحت کنترل گروههای تندروی مذهبی قرار دارد که با ترکیه و شاخه القاعده در سوریه مرتبط هستند. کانتون عفرین در شمال سوریه اخیرا توسط این گروهها با حمایت هوایی و زمینی ارتش ترکیه، همکاری روسیه، ایران و سازمان ملل به اشغال القاعده درآمد. نیروهای سوریه دمکراتیك بدون حمایت ائتلاف بین‌المللی به مدت دو ماه مقاومت بزرگی برای جلوگیری از اشغال عفرین انجام دادند و هم‌اکنون به نبرد چریکی برای آزادسازی عفرین ادامه می‌دهند.

 

مناطق قرمز رنگ نیز تحت کنترل دولت سوریه و متحدان آن قرار دارد. ارتش سوریه در چند هفته اخیر مشغول پاکسازی غوطه شرقی در نزدیکی دمشق بوده و شواهد نشان می‌دهد که بزودی منطقه دوما را نیز از کنترل جیش الاسلام خارج خواهد کرد.

 

کردها می‌گویند ترکیه در ازای کسب مجوز حمله به عفرین بود که به توافقی با روسیه و ایران برای تحویل غوطه شرقی به حکومت اسد دست پیدا کرد.

 

اردوغان با تغییر استراتژی کشورش از سرنگونی حکومت اسد به نابودی کانتون‌های موجود در فدراسیون شمال سوریه اخیرا با متحدان غربی خود دچار اختلاف شده و در کنار پوتین و روحانی خودنمایی می‌کند.

 

هرچند قدرت‌های غربی در رابطه با کشتارهای صورت گرفته در عفرین سکوت کردند اما وقوع یک کشتار جمعی در دوما که گفته می‌شود توسط سلاح شیمیایی انجام شد عاملی بود که بحث استفاده از گزینه نظامی علیه حکومت سوریه مطرح شود.

 

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حساب توئیتر نوشته که روسیه آماده باش، موشک‌ها دارند می‌آیند.

 

پیام‌ ترامپ حاکی از یک تهدید نظامی جدی بود اما سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری اظهارات رئیس جمهور را تعدیل کرد و گفت هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

 

فرانسه و بریتانیا نیز در حال بررسی انجام حملات نظامی علیه حکومت سوریه هستند و عربستان سعودی برای شرکت در عملیات بین‌المللی در صورت لزوم اعلام آمادگی کرده است.

 

سوریه در حال حاضر از حمایت مستقیم روسیه و ایران برخوردار است.

 

علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای که به دمشق سفر کرده است گفته جمهوری اسلامی از حکومت سوریه در رویارویی با هرگونه تجاوز حمایت می‌کند.

 

او گفته نه سوریه ضعیف تر از ابتدای جنگ در این کشور است و نه آمریکا قویتر از آن زمان. او که ایران، سوریه و حزب الله را خط مقاومت نامیده است گفته مصمم به ایستادگی هستند.

 

ولایتی پس از آن صحبت می‌کند که بامداد دوشنبه در یک حمله هوایی که گفته شد اسرائیل انجام داده است در یک پایگاه نظامی در حمص چهارده تن از جمله هفت پاسدار ایرانی از پای درآمدند و جنازه آنها به ایران بازگشت.

 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل همچنین دیروز در یک سخنرانی به ایران هشدار داد عزم اسرائیل را محک نزند. او گفت رژیم افراطی ایران ما و صلح جهانی را تهدید می‌کند.