سیلی‌های محکم ه.د.پ بر صورت فاشیسم ترکی و مافیای قدرت؛ از هفتم ژوئن به اینسو

با درنظر گرفتن اقداماتی که حزب دمکراتیک خلق‌ها ـ ه.د.پ در انتخابات ۷‌ام ژوئن ۲۰۱۵ برای ورود به پارلمان ترکیه که همزمان با عملیات‌های تصفیه‌ی سیاسی زمان انتخابات به انجام رسانده است، شایسته‌ست که از آن به عنوان "پیروزی تاریخی" یاد شود.

   با درنظر گرفتن اقداماتی که حزب دمکراتیک خلق‌ها ـ ه.د.پ در انتخابات ۷‌ام ژوئن ۲۰۱۵ برای ورود به پارلمان ترکیه که همزمان با عملیات‌های تصفیه‌ی سیاسی زمان انتخابات به انجام رسانده است، شایسته‌ست که از آن به عنوان "پیروزی تاریخی" یاد شود.

   روز ۵ام ژوئن ۲۰۱۵ در مقر حزب ه.د.پ در مرسین و اَدَنه و همچنین در زمان برگزاری میتینگ انتخاباتی این حزب در شهر آمَد، بر اثر انفجار بمب، ۵ شهروند به شهادت رسیده و نزدیک به ۴۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

با وجود تمام موانع و حملات به پیروزی دست یافت
   حملاتی که علیه ه.د.پ انجام گرفت، نتوانستند مانع از دستیابی این حزب به موفقیتی تاریخی شوند و در نهایت با کسب ۱۳.۲ درصد آرا و با ٨۰ نماینده به پارلمان ترکیه راه یافت.

   موفقیت حزب ه.د.پ برای حزب عدالت و توسعه (آ.ک.پ) باختی بزرگ محسوب می‌شد. به دلیل اینکه این حزب دیگر نمی‌توانست به ‌تنهایی کابینه‌ی حکومت در پارلمان ترکیه را تشکیل دهد و این در حالی بود که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه پیش از موعد انتخابات تاکید می‌کرد که حزب آ.ک.پ به تنهایی قدرت را در ترکیه به دست خواهد گرفت. اردوغان درنظر داشت تا قانون اساسی کشور ترکیه را به نفع خود تغییر دهد بنابراین پس از انتخابات به بهانه‌ی اینکه نمی‌توان حکومت جدید را تاسیس کرد، تصمیم گرفت که انتخاباتی زودهنگام در تاریخ یکم نوامبر ۲۰۱۵ برای دور دوم برگزار شود.

   اردوغان دیگر قادر نبود با دورویی این حقیقت را پنهان بدارد که "مرحله‌ی چاره‌یابی" برای مسئله‌ی کُرد در برنامه‌هایش مطرح نیست. بنابراین در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۵ اعلام کرد که توافق صورت گرفته در کاخ باخچلی برای چاره‌یابی مسئله‌ی کُرد را نمی‌پذیرد و پس از آن تمام تلاش خود را برای تصفیه‌ی سیاسی دمکراسی‌خواهان ترکیه بکار گرفت.

   فدراسیون گروه جوانان سوسیالیست (اس.جی.دی.اف) که یکی از تشکیلات داخلی ه.د.پ محسوب می‌شود، در روز ۲۰ام جولای برای کمک‌رسانی به مردم روژآوا و کوبانی راهی شده بودند، در طول مسیر این گروه جوانان در منطقه‌ی پرسوس-رحا هدف حمله‌ی بمبگذاری تبهکاران داعش قرار می‌گیرند و در اثر این حمله ۳۳ نفر از آنان به شهادت می‌رسند.

اردوغان هشدار داد که "تاوان پس خواهید داد"
   اردوغان در تاریخ ۲٨ جولای ۲۰۱۵ دستور تصفیه‌ی سیاسی را صادر کرد و به بهانه‌ی آنچه که "حمایت ه.د.پ از سازمانی تروریستی (پ.ک.ک)" اعلام کرد که بایستی مصونیت قضایی نمایندگان ه.د.پ لغو شود و اینگونه تاوان پس دهند.

   پس از این دستور اردوغان، بیش از ۱۰ هزار تن از اعضا، تشکیلات داخلی و همپیمانان ه.د.پ بازداشت شدند. از این تعداد نزدیک به ۳ هزار نفر از آنان توسط دادگاه‌های وابسته به آ.ک.پ محاکمه شده و روانه‌ی زندان شدند. در رابطه با نماینگان ه.د.پ نیز بسیاری مدارک علیه آنان ساخته و به رییس پارلمان ترکیه تحویل دادند.

   پس از آغاز عملیات تصفیه‌ی سیاسی، تمام مناطقی که ه.د.پ بیشترین میزان رای را در آنجاها به دست آورده بود محاصره شدند: در ۱۱ شهر و ۴۵ منطقه ممنوعیت رفت‌وآمد اعلام شد. بر اساس گزارشی از کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل، در این عملیات‌ها نزدیک به ۲ هزار شهروند جان خود را از دست داده و همچنین ۵۰۰ هزار نفر نیز از خانه و کاشانه‌ی خود آواره شده‌اند.

   با مشارکت اعضای ه.د.پ و تشکیلات داخلی آن در روز دهم اکتبر ۲۰۱۵ میتینگی برای پایان دادن به حملات و محاصره‌ی نظامی شهرها و مناطق شمال کردستان برگزار شد. جمهوری ترکیه در قواره داعش، به این میتینگ حمله‌ای تروریستی کرد و درنتیجه‌ی آن ۱۰۲ نفر کشته شدند.

تا ماه نوامبر بیش از ۲۰۰ حمله صورت گرفت
   حزب آ.ک.پ به انتقام شکستی که از پیروزی تاریخی ه.د.پ متحمل شده بود، از زمان آغاز انتخابات زودهنگام در یکم نوامبر ۲۰۱۵ علیه تشکیلات ه.د.پ در شهر و مناطق مختلف و همچنین علیه فعالیت‌ها و تظاهرات‌ها در مجموع بیش از ۲۰۰ حمله‌ی برنامه‌ریزی شده به انجام رساند. مرکز اصلی ه.د.پ و تعداد زیادی از مقرهای این حزب در شهرها و روستاها سوزانده شدند.

با وجود تمام این حملات ه.د.پ مقاومت کرد
   حملات، قتل‌عام‌ها و موانع نتوانستند که حزب ه.د.پ را از دستیابی به اهدافش بازدارند و در انتخابات یکم نوامبر ۲۰۱۵ نیز با کسب ۱۰.۷ درصد آرا و با ۵۹ کرسی پارلمانی به پیروزی دست یافت.

   اما آ.ک.پ نیز دست از موانع تراشی برای ه.د.پ برنداشت و پس از پیروزی این حزب، باری دیگر موضوع لغو مصونیت قضایی نمایندگان ه.د.پ را مطرح کرد.

   در رای‌گیری روز ۲۰ام مه ۲۰۱۵ در داخل پارلمان ترکیه با توافق میان حزب عدالت و توسعه (آ.ک.پ) و حزب حرکت ملی (م.ه.پ) و پشتیبانی اکثریت نمایندگان حزب جمهوری‌خواه خلق از این دو حزب، قانون اساسی کشور ترکیه تغییر یافت و حق مصونیت قضایی از نمایندگان پس گرفته شد.

کودتای آ.ک.پ
   حزب عدالت و توسعه ـ آ.ک.پ کودتای نظامی ساختگی ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ را به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با سیاست دمکراتیک بکار گرفت و خود کودتای اصلی را آغاز نمود و عملیات‌های وسیعی را علیه حزب ه.د.پ و تشکیلات داخلی آن به انجام رساند. از مجموع ۱۰۲ شهرداری وابسته به حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ) ۹۴ شهرداری را غصب کردند و ۷۵ تن از رییس مشترک‌های این شهرداری‌ها و جانشین‌های آنان نیز بازداشت شده و به جای آنان، افراد وابسته به آ.ک.پ را به اجبار به مردم شهر و مناطق شمال کردستان تحمیل کردند که به آنها "قَیم" گفته می‌شود. 

   یکی از کودتاهای بزرگی که در زمان اعلام وضعیت اضطراری در ترکیه علیه دمکراسی انجام گرفت، بازداشت ریاست مشترک‌های کل ه.د.پ یعنی صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ در روز ۴ام نوامبر ۲۰۱۶ بود. در این روز ۱۱ عضو پارلمانی ه.د.پ از جمله ادریس بالوکن، سری ثریا اوندر، امام تاشچر، نورسل آیدوغان، زیا پیر، عبدالله زیدان، نهاد آیدوغان، سلما ایرماک، گلسر یلدرم، فرهاد انجو، لیلا بیرلیک، توبا هزر، فیصل ساری یلدز به دستور دادستانی‌های کل چولیگ، آمد، جولمیرگ، شرنخ و وان بازداشت شدند.

   تعدادی از نمایندگان بازداشت‌شده از جمله تاشچر، زیا پیر، سری ثریا اوندر با شرط تحت نظر بودن، آزاد شدند.

   حزب آ.ک.پ با استفاده از موقعیتی که از دستگیری نمایندگان ه.د.پ به دست آورده بود، در ۱۶ آوریل ۲۰۱۶ موضوع تغییر قانون اساسی ترکیه و انجام رفراندوم در پارلمان را به بحث گذاشت.

   پس از دستگیری روسای مشترک ه.د.پ، ۱۵ تن از نمایندگان این حزب نیز دستگیر شدند که ۹ تن از آنان اکنون نیز در زندان بسرمی‌برند.

سال ۲۰۱۷ هزاران تن از اعضای ه.د.پ بازداشت شدند
   عملیات‌های بازداشت اعضای ه.د.پ، اعلام ممنوعیت رفت‌و‌آمد شهروندان کُرد در شهرها و روستاها و حملات علیه طرفداران ه.د.پ در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه داشت. در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۲ هزار نفر که ٨۴ تن از آنان کودک بودند، دستگیر شدند. برای بیش از ۱۷۰۰ نفر از حکم زندان صادر شده و این افراد روانه‌ی زندان‌ها شده‌اند که بیشتر آنها از اعضای ه.د.پ هستند.

   در شرایط کنونی نیز، برای ایجاد مانع در برابر فعالیت‌ها و فراخوان‌های انتخاباتی حزب دمکراتیک خلق‌ها ـ ه.د.پ عملیات‌های تصفیه‌ی سیاسی از سوی آ.ک.پ علیه فعالین و روسای ه.د.پ ادامه خواهد داشت.

   ه.د.پ در سه سال اخیر مکررا سیلی‌هایی بیخ گوش فاشیسم ترکی الخصوص رژیم حاکم بر این‌كشور نواخته است. سخنان گلایه‌وار و بهانه‌جویی‌های دیکتاتور ترکیه علیه ه.د.پ، نشاندهنده درد این رژیم از کشیده‌های دمکراسی‌خواهان است.