شاهد تاریخ؛ قلعه‌ی نجم

قلعه‌ی نجم در دشتهای شهر منبج در شمال شرق شهر حلب واقع شده است. یکی از بزرگترین قلعه‌های سوریه است و قدمت آن به عصر رومنیها (رومیان) باز می‌گردد

  تاریخ قلعه‌ی نجم به عصر امپراتوری روم بازمیگردد. چندین نیرو از این قلعه گذشته‌اند مانند بیزانتی‌ها، فاطمی‌ها، سلجوقی‌ها، ممالیک، زنگی‌ها و ایوبی‌ها. این گروهها در این قلعه جنگهای بزرگی انجام داده‌اند. گروه تبهکار داعش دیوارهای این قلعه‌ تاریخی را دستکاری کردند. با اینهمه اما قلعه هنوز هم پابرجاست.

  شهر منبج و دشتهای آن چندین مکان تاریخی را در خود گرفته است، اما قلعه‌ی نجم قدیمی‌ترین و کهن‌ترین قلعه‌ی این منطقه است که ۱۳۵ کیلومتر با شهر حلب و ۳۰ کیلومتر با منبج فاصله دارد.

  این قلعه مانند یک مکان استراتژیک نظامی به کار رفته است. به دلیل مکان استراتژیک آن که دریای مدیترانه را به منطقه‌ی مزوپتامیا متصل میکند، برخی می‌گویند این قلعه به نام پسر صلاح‌الدین ایوبی-که نام وی نجم بوده- نامگذاری شده است. این قلعه نیز برای پیشگیری از حملات صلیبی‌ها به منطقه به کار گرفته شده است.

  جاسم هوشو مسئولیت حفاظت از قلعه را به عهده دارد. او به خبرگزاری فرات گفت: "۲۰ سال است که در این قلعه کار می‌کنم. این قلعه در عهد رومی‌ها ساخته شده است.     سپس نورالدین زنگی آنرا بازسازی کرده است و پس از او هم یک بار دیگر توسط صلاح‌الدین ایوبی بازسازی شده است چون این قلعه مکانی بسیار استراتژیک است."

  وی همچنین گفت: "این مکان از ۳ طبقه تشکیل شده است که شامل بازار و حمام و مسجد و برج نظامی و انبار گندم و آب انبار است."

  در طبقه‌ی زیر زمین مکانهای مخفی و انبار و برج دفاعی و راههای مخفی وجود دارد. همچنین گورستان کسانی که در آن عصر زندگی کرده‌اند نیز در آنجا واقع است. طبقه‌ی اول روی زمین شامل سالنهای رفت و آمد، حمام و اتاقهای گوناگون و بازار است.

  طبقه ی دوم شامل بالکنی بزرگ است که رو به سوی رود فرات ساخته شده است. در بالای آن چندین برجک نگهبانی وجود دارد که دید بسیار گسترده‌ای دارد.

  این قلعه به عنوان یک مکان نظامی بسیار حائز اهمیت بوده است. حمدانیها این قلعه را در سال ۹۴۱ میلادی تصرف کردند. سپس فاطمیها در سال ۹۷۰ میلادی بر این مکان حکمرانی کردند. سپس در سال ۱۰۲۷ میلادی مرادسیها آمدند و پس از آنها نیز در عصر سلجوقیها بنو نمیر حاکم اینجا شد. سپس در سال ۱۱۲۷ به دست زنگی‌ها منتقل شد. پس از   مرگ صلاح‌الدین ایوبی نوه‌هایش تا آمدن هلاکو به سوریه که در ۱۲۵۹میلادی این منطقه را تصرف کردند، بر قلعه حکومت می‌کردند.

  پس از آنکه زلزله‌ای قوی در این منطقه روی داد، نورالدین محمود در سال ۱۱۶۹ میلادی قلعه را بازسازی کرد.

  برای مدتی طولانی این قلعه توسط عثمانیها به عنوان یک مرکز نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

عثمانیها این قلعه را ویران کردند

  سال ۱٨۲۰ پس از آنکه عشیره‌ای حاضر به باج دادن به عثمانیها نشده و در این قلعه پناه گرفتند، آنها با توپ قلعه را هدف قرار داده و آنرا ویران کردند.

  پس از ایجاد جنگهای داخلی سوریه، این قلعه توسط نیروهای اپوزسیون سوریه در سال ۲۰۱۳ کنترل شد. اما زیاد طول نکشید که تبهکاران داعش قلعه را تصرف کردند و آنرا به عنوان مکانی برای تمرین نیروهایشان به کار گرفتند.

  در نهایت قلعه توسط نیروهای انجمن نظامی منبج و یگانهای مدافع خلق ی.پ.گ و یگانهای مدافع زنان ی.پ.ژ از دست تبهکاران داعش آزاد شد.