شخص نزدیک به البغدادی از پیوندهای عمیق او با ترکیه پرده برمی‌دارد

طه عبدالرحیم عبدالله که یکی از افراد نزدیک به البغدادی محسوب می‌شود طی سخنانی اعلام کرد که البغدادی در راستای مدیون کردن ترکیه عبدالله قارداش را به عنوان خلیفه جدید منصوب کرده است

طه عبدالرحیم عبدالله که یکی از افراد نزدیک به البغدادی محسوب می‌شود طی سخنانی اعلام کرد که البغدادی در راستای مدیون کردن ترکیه عبدالله قارداش را به عنوان خلیفه جدید منصوب کرده است. عبدالرحیم در این رابطه اعلام نمود که حملات انجام شده به درخواست ترکیه انجام شده‌اند.

طه عبدالرحیم عبدالله که نام داعش را برای این گروه برگزیده است، یکی از نزدیکترین افراد خلیفه داعش، یعنی ابوبکر البغدادی بوده است که طی روزهای اخیر کشته شده است. طه عبدالرحیم اکنون در دست نیروهای سوریه دمکراتیک است. وی از اعضای  شورای عالی نظامی داعش است که در ۲۳ مارس سال ۲۰۱۹ در باقوز دیرالزور توسط نیروهای سوریه دمکراتیک دستگیر شده است.

طه عبدالرحیم عبدالله که هنوز در حال بازجویی است اعلام کرده است که بغدادی دستور حمله به کوبانی را صادر کرد، اما بسیاری از اعضای رهبری داعش نسبت به حمله به کوبانی اعتراض کرده بودند. طه عبدالرحیم در این رابطه اظهار داشت که  داعش در کوبانی تلفات سنگینی را متحمل شد. بعد از این شکست بود که ما دریافتیم که دلیل تصمیم یک شبه بغدادی برای حمله به کوبانی، اصرار ترکیه به این مسئله بوده است. ترکها از وی خواسته بودند که به کوبانی حمله شود و اردوغان نیز اصرار داشته بود.

دستگیری در زندان آمریکاییان و عراقیها
طه عبدالله، تبهکار داعشی در سال ۱۹۶۷ در تلعفر موصل (نینوا) متولد شده است و از دانشگاه موصل، در بخش مهندسی ساختمان فارغ التحصیل شده است. وی به جماعت توحید و جهاد وابسته القاعده عراق پیوسته است. وی در بازجوییهای خود اعتراف کرده است  که در سال ۲۰۰۵ از سوی نیروهای آمریکایی در عراق دستگیر شده است و در زندان ابو غریب زندانی بوده است. در سال ۲۰۰۷ از این زندان آزاد شده است. وی در اعترافات خود می‌گوید که در همان سال به دولت اسلامی عراق پیوسته است که در ان زمان البغدادی ریاست آن را برعهده داشته است و در سپتامبر سال ۲۰۰۷ مسئولیت اداره تلعفر و روستاهای آن را برعهده گرفته است. وی در سال ۲۰۰۷ نیز به دلیل عضویت در القاعده مجددا زندانی و در سال ۲۰۰۹ آزاد شده است.

رهبر دولت اسلامی عراق
طه عبدالله بعد از آزادی از زندان، مسئولیت امور اداری را  بر عهده گرفته و ولایت استانهای کرکوک و موصل را عهده‌دار بوده است. در آخر سال ۲۰۱۱ نیز امیری واحدهای تولید و تعمیر ادوات نظامی داعش را بدست گرفت و در سال ۲۰۱۲ نیز تحت عنوان امیر پروژه‌‌های اقتصادی داعش به سوریه اعزام می شود. عبدالله در این رابطه نیز اظهار داشته است که امیر جبهه النصره، ابو محمد جولانی اجازه نمی‌دهد که او به کارهایش ادامه دهد و در نتیجه در اقداماتش موفق نمی‌شود. عبدالله خاطرنشان می‌سازد که از این مقطع است که اختلافات بین جولانی و البغدادی شروع می‌شوند.

نامگذاری داعش توسط طه عبدالرحیم عبدالله
طه عبدالرحیم عبدالله اعلام نمود که در روز اول آوریل سال ۲۰۱۳ در شهر باب در نشستی تصمیم گرفته شد که داعش تاسیس شود. ابوبکر بغدادی، ابوعلی انباری، ابو محمد عدنانی، بلاوی و من در این نشست حضور داشتیم. در این نشست حاج علی انباری پیشنهاد نمود که اجازه بدهید سوریه (ولایت شام) نیز به عراق بپیوندند. تمامی حاضران از این پیشنهاد استقبال کردند. اما جولانی اجازه نداد که جبهه النصره به داعش بپیوندند. طه عبدالرحیم عبدالله در ادامه اظهار داشت که وی شخصا پیشنهاد کرده است که نام این سازمان را تغییر داده و نام آن را به دولت اسلامی عراق و شام تغییر دهند.

طه عبدالرحیم عبدالله در سال ۲۰۱۳ مسئولیت ۳ ایالت دیرالزور، حسکه و الرقه را به عهده گرفته و در اواخر سال ۲۰۱۴ به امیری نظامی داعش در تمامی سوریه می‌رسد. بعد از انکه داعش اعلام خلافت نمود، وی به عضویت کمیته بازسازی داعش در سوریه برگزیده می‌شود. بعد از چند ماه نیز به عضویت شورای عالی نظامی داعش برگزیده می‌شود و مسولیت تمامی واحدهای انفجاری داعش را در ترکیه و اروپا (ارتباطات خارجی) را برعهده می‌گیرد. در ابتدای سال ۲۰۱۶ به مقام امیری روابط خارجی (ارتباطات خارجی) را در دوره ابو محمد عدنانی برعهده گرفته و با عضویت در شورای نظامی عالی برای زمینه سازی جنگ موصل و مسائل اداری به عراق فرستاده می‌شود. بعد از آنکه عدنانی در اگوست سال ۲۰۱۶ کشته می‌شود، وی دوباره به عضویت شورای نظامی عالی داعش برگزیده می‌شود و مسئولیت ارتباطات خارجی سوریه را برعهده می‌گیرد.

اردوغان خواستار حمله ما به کوبانی شده بود
 طه عبدالرحیم عبدالله در رابطه با حمله داعش به کوبانی در ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۱۴ نیز اطلاعات مهمی را فاش نمود. وی در جریان بازجوییهای خود گفت که بغدادی فرمان این حمله را صادر کرده است. ما در حال آماده سازی برای نبرد بودیم، اما هدف ما کوبانی نبود. ما درصدد حمله به دمشق بودیم. اما بغدادی از ما خواست که به کوبانی حمله کنیم. ما در این رابطه اعتراض کردیم اما وی نپذیرفت و در نهایت در کوبانی تلفات سنگینی را متحمل شدیم. بعد از مدتی دریافتیم که با اصرار ترکها، بغدادی یک شبه برای حمله به کوبانی تصمیم گرفته است. ترکها خواسته بودند که ما به کوبانی حمله کنیم. به منظور سکوت فرمانده این جنگ، ابو یاسر، وی را به عراق فرستادند. وی از این مسئله اطلاع یافته بود.

مناسب‌ترین جا برای بغدادی مناطق تحت نفوذ ترکیه و ادلب بود
طه عبدالرحیم عبدالله در اعترافات خود اظهار داشته است که برای بغدادی مناسب‌ترین جا مناطق تحت نفوذ ترکیه و ادلب بود. طه عبدالرحیم در این اعترافات خود اظهار داشته است که به دلیل جذب قبیله دوعالیم برای ایجاد سازماندهی لازم بود که دوباره به صحرای عراق مراجعت کند. این قبیله شدیدا از داعش حمایت می‌نماید. اما از انجا که در این اواخر این مناطق از حکومت عراق حمایت به عمل می‌آورند، احتمال ندارد که بغدادی به این مناطق رفته باشد. در منطقه ادلب گروههای مسلح فراوانی حضور دارند. در این منطقه وی شناسایی نمی‌شود احتمال دارد که به مناطق تحت نفوذ ترکها در ادلب عزیمت نموده باشد. این منطقه مناسبترین جا برای وی است. دیگر مناطق تحت کنترل جولانی بوده و برای وی مناسب نیستند.

عبدالرحمن قارداش به ترکیه نزدیک است
طه عبدالرحیم در رابطه با قارداش نیز در رابطه با تصاویر منتشر شده بغدادی نیز که در ماه مارس منتشر شده بود گفت: بغدادی بسیار خسته شده است، او اطلاع دارد که در اطراف وی چه روی داده است. به منظور سازماندهی مجدد سازمان دست به انتشار این ویدیو زده است.

طه عبدالرحیم به این نکته اشاره نمود که عبدالله قارداش با ترکیه ارتباطات گسترده‌ای دارد و اکنون وی به ریاست داعش رسیده است. یکی از برادران وی در ترکیه زندگی می‌کند و در جبهه ترکمنهای عراق است. وی نام ابو عمر ترکمنی را نیز به کار می‌برد. پدر ترکمنی نیز واسطه‌ای برای قانع کردن دولت ترک و  تقویت این ارتباطات است.

مسئولان امنیتی نیروهای سوریه دمکراتیک به طه عبدالرحیم گفته‌اند که بغدادی کشته شده است و طه عبدالرحیم نیز در پاسخ گفته است که بغدادی تمامی تمهیدات را به خوبی کار بسته است، افراد بسیار قدرتمندی وجود دارند که امور را اداره کنند. این مسئولان امنیتی اظهار می‌دارند که طه عبدالرحیم یکی از جهادیون بسیار تندرو بوده و با اعترافات وی بسیاری از زوایای امور می‌توانند آشکار شوند. این مسئولان می‌گویند که طه عبدالرحیم عبدالله بعد از دستگیری به مدت دوماه به نام و مسئولیت خود اشاره‌ای نکرده است.