شورای نظامی مناطق: منطقه امن تحت کنترل ما قرار دارد

شواری نظامی هر یک از مناطق گرسپی و سریکانی که مسئولیت دفاع از مناطق امن را بر عهده گرفته‌اند اعلام کردند، "در صورت هر حمله‌ای از خلقمان دفاع خواهیم کرد."

   پس از درخواست نیروهای سوریه دمکراتیک ق.س.د برای ایجاد منطقه‌ی امن با هدف محافظت از مناطق مرزی میان ترکیه و شمال و شرق سوریه،‌ دولت ترکیه و آمریکا در آنکارا دیدار کردند. سپس ق.س.د در روز ۲۶ آگوست/ ۴ شهریور در طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، برای تشکیل منطقه‌ی امن نیروها و سلاح‌های سنگین خود را تا  ۱۴ کیلومتر از مرزها دور خواهد ساخت و مسئولیت دفاع و محافظت از این مناطق را به شوراهای نظامی مناطق خواهد سپرد. همزمان در این مناطق نیروهای ائتلاف بین‌المللی به نظارت این منطقه خواهند پرداخت.

ق.س.د مسئولیت دفاع از منطقه را به شورا‌های نظامی مناطق می‌سپارد
   هم اکنون نیروهای سوریه دمکراتیک گام‌های اولیه برای ایجاد منطقه امن را برداشته و به طول ۱۰۰ کیلومتر از سریکانی تا به گر‌سپی و به عرض ۵ کیلومتر عقب نشینی خواهند کرد. مسئولیت محافظت از مرزها بر عهده‌ی شورای نظامی گر‌سپی و سریکانی خواهد بود.

   علی‌رغم برداشتن گام‌های اولیه ایجاد منطقه امن از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک ق.س.د، دولت ترکیه به تهدیدات اشغالگرانه‌ی خود علیه منطقه پایان نداده است. در چند روز اخیر نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر شمال و شرق سوریه را تهدید کرد.

منطقه امن پروژه نیروهای سوریه دمکراتیک است
​​​​​​​   پیش از این نیروهای سوریه دمکراتیک و مسئولان خودگردانی شمال و شرق سوریه اعلام کرده بودند که به هیچ عنوان اقدامات تجاوزکارانه‌ی دولت ترکیه را قبول نمی‌کنند. همچنین اعلام داشتند، منطقه‌ی امن پروژه‌ایست که از سوی آن‌ها برای تامین امنیت منطقه پیشنهاد شده است.

​​​​​​​   مجید فیاض سخنگوی شورای نظامی گر‌سپی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات درباره‌ی گام‌های ایجاد منطقه امن و تحویل این مناطق به شوراهای نظامی مناطق، همچنین تهدیدات اردوغان برای اشغال شرق فرات سخن گفته و اعلام کرد، "نیروهای سوریه دمکراتیک در این منطقه عقب نشینی کرده و وظیفه‌ی محافظت از این مناطق بر عهده‌ی ماست."

در صورت هر حمله‌ای از خلقمان دفاع خواهیم کرد
​​​​​​​   مجید فیاض اظهار داشت، "اکنون نیروهایمان مسئول محافظت از منطقه هستند. می‌خواهیم تمامی مسائل را با راه‌حلی دمکراتیک حل نماییم اما در صورت هر حمله‌ای علیه خلقمان ساکت نمی‌مانیم و از خلقمان دفاع خواهیم کرد. "

​​​​​​​   مجید فیاض در ادامه سخنان خویش اعلام کرد،‌"الان هیچ مشکلی در منطقه وجود ندارد و تمامی خلق‌ها از جمله عرب، ترکمن، کردها و ارامنه در کنار هم در صلح زندگی می‌کنند." وی در ادامه سخنان خویش اظهار داشت، همانگونه که مجلس خودمدیریتی مسئولیت مدیریت منطقه را بر عهده گرفته است، به همان شکل شورای نظامی وظیفه‌ی محافظت از منطقه را بر عهده دارد.

​​​​​​​   از سوی دیگر تعداد بسیاری از عشایر و ریش‌سفیدان شمال و شرق سوریه گرد‌هم آمده و در برابر تهدیدات اشغالگرانه‌ی ترکیه اعلام کردند، تهدیدات دولت ترکیه سبب زنده شدن تبهکاران داعش شده و از خلق سوریه درخواست کردند، در برابر اشغالگری ترکیه بایستند.