صالح مسلم: بازگشت به دیکتاتوری در سوریه غیر ممکن است

صالح مسلم عضو کمیته روابط خارجی جنبش جامعه دمکراتیك در رابطه با گفتگوی رسمی نمایندگان فدراسیون شمال سوریه با دولت مرکزی سوریه مصاحبه ای با خبرگزاری فرات انجام داده و می گوید بازگشت به نظام دیکتاتوری سابق امکان ندارد

صالح مسلم عضو کمیته روابط خارجی جنبش جامعه دمکراتیك در رابطه با گفتگوی رسمی نمایندگان فدراسیون شمال سوریه با دولت مرکزی سوریه مصاحبه ای با خبرگزاری فرات انجام داده و می گوید بازگشت به نظام دیکتاتوری سابق امکان ندارد. او تأکید کرد به دنبال گسترش مدل دمکراتیك خود به سراسر سوریه هستند.

 

هیئتی از نمایندگان مجلس سوریه دمکراتیك روز پنجشنبه ۴ مرداد/ ٢۶ ژوئیه به دعوت دولت سوریه به دمشق رفتند و با مقامات سوری بطور رسمی دیدار کردند.

 

صالح مسلم عضو کمیته روابط خارجی "جنبش جامعه دمکراتیك" که ائتلافی از احزاب شمال سوریه است و با نام اختصاری "تَو-دَم" شناخته می شود در این رابطه اعلام کرد هیئت نمایندگان آنها دعوت را قبول کردند و به دمشق رفتند تا نحوه تعامل و جدیت دولت سوریه برای چارەیابی بحران را بسنجند.

 

او به نقل از اعضای هیئت اعزامی می گوید دیدار مقدماتی خوب بوده و تصمیم به تشکیل کمیتەهای مشترک برای ادامه گفتگوها گرفته شده است.

 

مسلم با این وجود به افرادی که به چارەیابی بحران در پی این دیدار امیدوارند توضیح می دهد که هنوز تا مذاکره جدی فاصله دارند و این دیدار صرفا در چارچوب ایجاد اعتماد میان طرفین و گفتگوهای مقدماتی بوده است.

 

عضو کمیته روابط خارجی تو-دم به وقوع انقلاب اجتماعی و فکری و ساختاری از سال ٢٠١١ تاکنون در روژاوا و دیگر مناطق شمال سوریه پرداخته و می گوید خواستار گسترش مدل دمکراتیك خود به دیگر نقاط سوریه شده اند.

 

صالح مسلم با انتقاد از گروههایی که خود را "اپوزیسیون سوریه" معرفی کرده اند می گوید آنها برای تغییر نمی جنگند بلکه برای تصاحب قدرت می جنگند و این چیزی است که کردها را از آنها متمایز می کند.

 

او در عین حال بازگشت به دوران دیکتاتوری سابق در سوریه را منتفی می داند و می افزاید: خودکامگی و سیستم حکمرانی یک حزب دیگر نمی تواند در سوریه جدید برقرار شود. ما مدل دمکراتیك خود را پیشنهاد می کنیم هرچند که طرف مقابل ما همان رژیم سابق است. اگر قرار است در یک کشور با هم زندگی کنیم بهرحال باید در مورد مسائل عمده توافق کنیم. اگر ما نیروهای دفاعی نداشتیم و ساختار اداری خود را برپا نمی کردیم، کسی اکنون ما را درک نمی کرد.

 

صالح مسلم با بیان آنکه خواستار حفظ یکپارچگی کشور هستند، به ترکیب متنوع هویتی در سوریه اشاره می‌کند و معقتد است دوره حاکمیت نظام دولت-ملت با ناکامی به پایان رسیده است. او عدم قبول مدل فدراسیون شمال سوریه را غیر عقلانی می‌داند و می‌گوید سوریه قطعا نمی‌تواند با تأکید بر وجود یک زبان، یک ملت و یک پرچم اداره شود.

 

عضو کمیته روابط خارجی تو-دم با تأکید بر عدم وابستگی به هیچیک از نیروهای خارجی به همکاری نیروهای سوریه دمکراتیك با ائتلاف بین‌المللی علیه داعش پرداخته و می‌گوید آنها اراده خود را به هیچ قدرتی حتی آمریکا واگذار نخواهد کرد.