صالح مسلم: رژیم ایران اگر به ما حمله کند بازنده خواهد بود

صالح مسلم عضو کمیته دیپلماسی جنبش جامعه دمکراتیک طی گفتگویی با خبرگزاری فرات به سئوالاتی در مورد حملات لفظی بشار اسد به کردها و آخرین تحولات سوریه پاسخ داده است.

صالح مسلم عضو کمیته دیپلماسی جنبش جامعه دمکراتیک طی گفتگویی با خبرگزاری فرات به سئوالاتی در مورد حملات لفظی بشار اسد به کردها و آخرین تحولات سوریه پاسخ داده است.

 

صالح مسلم متهم کردن کردها به خیانت به کشور توسط بشار اسد را یک موضعگیری جدید دانست و گفت: "پس از شکست داعش و گروه‌های تروریستی دیگر، روند تازەای در سوریه آغاز شده است که عمدتا در رابطه با سرنوشت شمال سوریه خواهد بود. اظهارات اسد بخشی از سیاست تخریب کردها در افکار عمومی اجتماع عرب است. اسد می‌خواهد جلوی اتحاد کردها و عرب‌ها در فدراسیون شمال سوریه را بگیرد. شکی نیست که این سیاست همچنین برای دو حکومت ایران و ترکیه نیز خوشایند است. آنها تثبیت دمکراسی در شمال سوریه را برای حاکمیت خود خطرناک می‌دانند."

 

او با اعلام آنکه رژیم سوریه در حال حاضر از توانایی حمله نظامی به مناطق شمال سوریه برخوردار نیست اضافه کرد رژیم حتی به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. اگر حملەای صورت بگیرد با کمک ایران خواهد بود. موضعگیری اسد در برابر کردها در عین حال شبیه دشمنی ترکیه با کردهاست. توافقی پنهانی میان طرفین وجود دارد.

 

صالح مسلم در رابطه با کنگره گفتگوی ملی سوریه در شهر سوچی روسیه نیز اعلام کرد این نشست در واقع برای بررسی مسئله کردها ترتیب داده شده و برای همین مجبور بودند نمایندگان کرد را دعوت کنند. در مورد سیستم آینده گفتگو خواهد شد. کردها خواستار یک قانون اساسی دمکراتیک خواهند شد که حکومت غیرمرکزی و فدرالیسم در سوریه را بپذیرد. برای تدوین پیشنویس قانون اساسی، باید همەی اجتماعات ملی و مذهبی سوریه دارای نماینده باشند.

 

عضو کمیته دیپلماسی جنبش جامعه دمکراتیک همچنین شکست مذاکرات ژنو را ناشی از حذف کردها و نیروهای دمکراتیک شمال سوریه عنوان کرد و گفت تصمیمات احتمالی در گفتگوهای ژنو برای آنها مشروعیت ندارد.

 

صالح مسلم در مورد خواست ایران در سوریه نیز توضیح داد: ایران مانند دوران صفوی می‌خواهد امپراتوری شیعی برپا کند و در این راستا ضمن افزایش نفوذ در لبنان، عراق و سوریه، می‌خواهد رژیم اسد را سرپا نگه دارد. ایران با این اقدامات، اسرائیل، آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عربی را در مقابل خود قرار داده است. کشورهای عرب منطقه که دارای اقلیت شیعه هستند در کل از سیاست خارجی ایران نگران هستند. مجموع این عوامل نشان می‌دهد که کار برای ایران سخت خواهد بود.

 

صالح مسلم با بیان اینکه هیچ دلیلی برای تقابل ایران با کردهای روژاوا وجود ندارد گفت: "تنها دلیل موضعگیری‌های خصمانه علیه دستاوردی کنونی ما، وجود حکومتی غیردمکراتیک در خود ایران است. تثبیت فدراسیون در سوریه، پایگاه کردها را قوی خواهد کرد. در ایران هم کردها، آذری‌ها و عرب‌ها و اجتماعات دیگر زندگی می‌کنند. حکومت ایران می‌ترسد که فدراسیون ما الگوی دمکراتیكی برای آنها باشد. خلق کرد در ایران از انقلاب روژاوا پشتیبانی کرده و از آن تجربه گرفته است. اگر کردها در ایران برای حقوقشان مبارزه کنند، ما ناچاریم از آنها حمایت کنیم. تنها دلایل هراس حکومت ایران همین است. طرحی برای جنگیدن نیروهای حشد شعبی و سپاه قدس در صفوف رژیم سوریه با ما وجود دارد. اما تصور نمی‌کنم که چنین اتفاقی روی دهد چون ما نیرویی ضعیف نیستیم که اگر مورد حمله قرار بگیریم تسلیم شویم. رژیم ایران اگر به ما حمله کند بازنده خواهد بود."