صالح مسلم: ما نه آمریکایی‌ها را دعوت کردیم و نه خواستار خروج آن‌ها هستیم

​​​​​​​صالح مسلم در ارتباط با تصمبم آمریکا مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه اظهار داشت: تصمیم خروج آمریکایی‌ها از سوریه بر اساس شروطی که قبلا اعلام داشته بودند ناگهانی است. اما ما نه آن‌ها را دعوت کرد‌ه‌ایم و نه می‌توانیم به آن‌ها بگوییم بروند

صالح مسلم ریاست مشترک کمیته‌ی دیپلماتیک حزب اتحاد دمکراتیک در ارتباط با تصمیم غیر مترقبه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا مبنی بر خروج از سوریه و ارتباط این تصمیم با تهدیدهای ترکیه برای اشغال روژآوا و شمال سوریه با خبرگزاری فرات گفت‌وگو کرد. مسلم در این رابطه اظهار داشت: آمریکا پیش از این  شرایطی را برای خروج از سوریه اعلام کرده بود، اما  تا کنون این وضعیت و شرایط تحقق نیافته است از همین رو  تصمیم به خروج ان‌ها  ناگهانی می‌باشد. مسلم با اشاره به این شروط اعلام نمود که امحای داعش، عقب نشینی ایران از سوریه و ایجاد آرامش در سوریه از جمله شروط امریکایی‌ها  بودند. اما از آنجا که هیچ یک از این شروط محقق نشده‌اند این تصمیم غیر منتظره تلقی می‌شود. اساس نقطه نظر ما بر این مبنا قرار دارد.

 

ماندن یا خروج از سوریه تصمیمی است بر عهده‌ی آنان

صالح مسلم در ادامه فزود که ائتلاف بین‌المللی به درخواست آنان وارد سوریه نشده است و این حزب نیز به آن‌ها نگفته است که خارج شوند. در اساس آن‌ها برای حفاظت ما نیامدند. از همین‌رو ما به دفاع از خود و نیروهای خود متکی بوده و این دفاع از مبنایی مشروع برخوردار است. تا کنون نیز هیچگاه این بعد را تضعیف نکرده‌ایم. ماندن یا خروج این نیروها تصمیمی است که باید آن‌ها اتخاذ نمایند.منافع [مشترک] ما را هم نزدیک و مبنای عمل مشترک ما قرار گرفت. اما در این رابطه هیچگاه به آنان اتکا ننموده‌ایم.

 

تناسب زمانی این تصمیم با تهدیدهای اشغالگری

صالح مسلم در بخش دیگری از سخنان خود افزود تهدیدهای ترکیه در ارتباط با اشغال شمال سوریه و تصمیم آمریکا برای خروج از این کشور کاملا مشخص و بدون شک با یکدیگر در ارتباط می‌باشند: کاملا مشخص نیست که آمریکا و ترکیه در پشت صحنه حول چه مواردی به توافق رسیده‌اند، اما به دلیل زمان این تصمیم‌گیری ما این دو موضوع را منفک از یک نمی‌بینیم. خصوصا تهدیدهای اردوغان که چنین و چنان می‌کنم نمی‌تواند بدون دلیل باشد. بدیهی است که در ارتباط با حزب اتحاد دمکراتیک گفتگو شده است. مساله‌ی آشکار و مشهودی در دست نیست اما حوادثی  رخ داده و گفته‌ها چنین درکی را از وضعیت ارائه می‌دهند.

 

ما در حال گفت‌وگو و توافق هستیم

مسلم در ادامه افزود دیگر نیروهای بین‌المللی نیز در ارتباط با تصمیم تحت تاثیر قرار گرفته و به بررسی وضعیت خود می‌پردازند. روابط ایران، روسیه و ترکیه نیز دستخوش اختلاف می‌باشد. با این تصمیم اختلاف‌ها بیشتر مشهود خواهند شد. قبلا از این تصمیم با اشاره به حضور آمریکا اختلافات خود را لاپوشانی می‌نمودند. با خروج آمریکا حرکت‌های آنان را می‌بینیم. پیوندهای آنان موقتی و مقطعی است. همگی این کشورها از منافع ویژه‌ی خود برخوردار و تمامی آن‌ها به منافع خود فکر می‌کنند. ما نیز در این میان به منافع خلق خود می‌اندیشیم. ما نیز در این راستا از حق دیالوگ و توافق با تمامی طرفین برخوردار هستیم.

 

می‌تواند حمله کند، ما نیز از خود دفاع می‌کنیم

صالح مسلم در ارتباط با تهدیدهای ترکیه نیز افزود: تهدیدهای اردوغان در ارتباط با شمال سوریه جدی هستند، طی هر نشست و برخاستی از حمله سخن می‌گوید. می‌تواند حمله کند، ما التماس نمی‌کنیم که حمله نکند، ما به حفاظت [از خود و روژآوا] دست می‌زنیم. ما تصمیم گرفته‌ایم در بالاترین سطح ممکن به دفاع از خودمان بپردازیم. از این‌رو لازم است همگان وظایف خود را اجام دهند.

 

تهدید علیه صلح جهانی

در ارتباط با مساله‌ی صلح نیز مسلم اظهار داشت حکومت ترکیه با ذهنیت و اقدامات تجاوزکارانه‌ی خود نه فقط تهدیدی برای کردها بلکه تهدیدی برای تمامی خلق‌ها و صلح جهانی به شمار می‌رود. در صورتیکه شخصی به خانه‌ی شما حمله نماید شما چه واکنشی خواهید داشت؟ بدون شک به دفاع خواهید پرداخت. ما به دفاع خواهیم پرداخت.