صالح گدو: باید سازمان ملل متحد، روسیه و آمریکا واکنشی جدی در مقابل ترکیه نشان دهند

صالح گدور دبیرکل حزب چپ‌گرا و دمکراتیک اظهار داشت: تنش‌ها و بی‌ثباتیهای شدیدی در ترکیه جریان داشته و اردوغان سعی می‌کند با استفاده از تمامی امکانات این مسئله را پنهان کند. به همین علت است که جنگ خود را علیه خلق‌های شمال-شرق سوریه نیز ادامه می‌دهد.

در ١٧ اکتبر ٢٠١٩ توافقی مبنی بر آتش بس بین آمریکا و ترکیه ایجاد شد. بعد از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، سازمان ملل متحد درخواست آتش بس نمود. نیروهای سوریه دمکراتیک از فراخوان سازمان ملل متحد استقبال کرده و خواستار توقف جنگ شدند. اما با تمامی این تحولان دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته آن از ٩ اکتبر ٢٠١٩ بدون وقفه تا کنون به شمال شرق سویه حمله کرده‌اند.

از زمانیکه جهان بدون وقفه در تلاش برای مبارزه با پندمی کرونا بوده است، دولت اشغالگر ترک با بسط هژمونی خود و اشغال بخش‌های دیگر در سوریه مشغول بوده است. صالح گدو دبیرکل حزب چپ و دمکراتیک در این باره افزود: ترکیه تلاش می‌کند تا تنش‌های درونی خود را از طریق حملات به مناطق دیگر بپوشاند. همچنین تلاش می‌کند تا هرگونه پروژه دمکراتیکی را در منطقه از میان بردارد. آ.ک.پ با سیاستهای خود علیه خلق‌ها و فرافکنی تنش‌های خود به نقاط دیگر این تنشها را مخفی می‌کند.

اردوغان به فراخوان‌های بین‌المللی توجهی نمی‌کند

صالح گدو اعلام نمود که سیاستهای اردوغان در سوریه شکست خورده و اکنون با حملات خود علیه مناطق شمال-شرق سوریه تالش دارد تا مشکلات و تنشهای داخلی سوریه را فرافکنی کند. گدو در این رابطه گفت: در ترکیه تنش‌های عمومی وجود دارند. اردوغان تلاش می‌کند تا از هر طریق ممکن این مشکلات را مخفی نگه دارد و با حمله به شمال-شرق سوریه موقعیت خود را ثابت نگاه دارد.

صالح گدو فراخوان‌های سازمان ملل را برای توقف حملات و جنگ و تلاش‌های جهانی برای توقف شیوع کرونا خاطرنشان ساخته و اظهار داشت: این طرفها مسئول حملات ترکیه به شمال شرق سوریه هستند. مسئولیت بزرگی بر دوش سازمانهای بین‌المللی، سازمان‌های حقوقی سازمان ملل قرار می‌گیرد. زیرا در مقابل حملات ارتش ترکیه و شیوع ویروس سکوت کرده‌اند. به رغم فراخوان‌های فراوان برای آتش‌بس، اردوغان به هیچ یک از این درخواست‌ها توجهی نکرده و سیاستهای پلید خود را علیه شمال-شرق سوریه، لیبی و سومالی ادامه می‌دهد.

اردوغان با سیاستهای پلید خود جایگاه ترکیه را در جهان وارونه جلوه می‌دهد

صالح گدو در ادامه سخنان خود افزود: اردوغان توجه جهان به شیوع ویروس کرونا را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد تا بتواند مناطق اشغال شده را گسترش بدهد. اردوغان با این سیاستها راه را برای رویارویی باز کرده و جایگاه ترکیه در مقابل جهان را وارونه جلوه می‌دهد. آمریکا مسئول رویدادهایی است که در شمال-شرق روی می‌دهند. آمریکا مسئول رویدادهایی است که در سریکانی و گری سپی روی می‌دهند. آمریکا مسئول نقض قوانین از سوی دولت ترک است. زیرا آمریکا نیروهای خود را از منطقه خارج کرده و راه را بر اردوغان سد نکرده است.

در رابطه با موضع آمریکا و دولت‌های اروپایی نیز صالح گدو اظهار داشت: لازم است که دولت امریکا و کشورهای اروپایی نقض قوانین از سوی اردوغان را در شمال-شرق سوریه نادیده نگیرند. باید روسیه خط و سیاست خود را با ترکیه متمایز کرده و با توافق‌های پنهانی علیه حقوق خلق‌های منطقه موضع نگیرند.

صالح گدو در خاتمه سخنان خود از تمامی نیروها، احزاب و سازمان‌های شمال-شرق سوریه درخواست نمود که مبارزه را گسترش داده و حول نیروهای سوریه دمکراتیک سازماندهی شوند، تلاش کنند تا صدای خلق را به همه جهان برسانند و سیاستهای ترکیه را فاش کنند.

منبع: ANHA