صبری اوک: ترکیه در باتلاق عفرین گیر خواهد کرد

صبری اوک عضو شورای رهبری ك.ج.ك طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار حمله احتمالی ترکیه به عفرین را ورود به باتلاق توصیف کرد و گفت این حمله فقط در صورت توافق روسیه و سکوت ایالات متحده امریکا ممکن خواهد بود.

صبری اوک عضو شورای رهبری ك.ج.ك طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار حمله احتمالی ترکیه به عفرین را ورود به باتلاق توصیف کرد و گفت این حمله فقط در صورت توافق روسیه و سکوت ایالات متحده امریکا ممکن خواهد بود.

 

صبری اوک در مصاحبه با خبرگزاری هاوار همکاری ترکیه و ایران در اجلاس آستانه را با توجه به دشمنی هر دوی آنها با کردها قابل فهم دانست و گفت: "اردوغان که تا دیروز بشار اسد را جانور خطاب می‌کرد می‌تواند دوباره با او نیز رابطه برقرار کند. ترکیه که تصور می‌کند امریکا با کردها همکاری خواهد کرد سعی می‌کند به خود شجاعت بدهد و در کنار روسیه بایستد. گفتگوی سه جانبه میان طرفین با محوریت دشمنی با کردها شکل گرفته است. هنوز مشخص نیست که امریکا چه نقشی در این میان دارد."

 

وی با اینحال بر پایدار بودن اختلافات تاریخی ایران و ترکیه تأکید کرد و گفت: "باید دید که کدام یک از طرفین در کدام مقطع از پشت به دیگری خنجر می‌زند. نقطه اتصال آنها اکنون هدف مشترک از بین بردن دستاورد کردهای روژاوا و بخش‌های دیگر کردستان است."

 

صبری اوک، بحران میان ترکیه و ناتو به خاطر قرار دادن عکس مصطفی کمال آتاترک در هدف تیراندازی نیروهای حاضر در یک رزمایش ناتو را در ارتباط با نزدیکی ترکیه به روسیه دانست و گفت به جریان افتادن پرونده مالی رضا ضراب و افراد نزدیک به اردوغان در امریکا نیز بی ارتباط با این قضیه نیست.

 

عضو شورای رهبری ك.ج.ك در ادامه به حمله احتمالی ترکیه به عفرین در فدراسیون شمال سوریه اشاره کرد و گفت: " ترکیه با توجه به کشتارگری و ماهیت اشغالگر خود اگر چنین توانی در خود ببیند قطعا حمله خواهد کرد. اردوغان پس از اشتباه محاسباتی خود در مورد سقوط کوبانی به خوبی آگاه است که چه مقاومتی در عفرین صورت خواهد گرفت و به آن فکر می‌كند. ترکیه ضمن نگرانی از عواقب چنین حملەای، چشم به چراغ سبز روسیه و امریکا دارد. در گذشته اگر روسیه اجازه نمی‌داد و امریکا سکوت نمی‌کرد، ترکیه نمی‌توانست وارد مناطق جرابلس و باب در خاک سوریه شود. وضعیت اکنون هم به همین شکل است. ترکیه اگر موافقت روسیه و امریکا را جلب کند در عفرین ساقط خواهد شد و این منطقه به گورستانی برای نظامیان آن بدل می‌شود. خلق کرد با تمام توان مقاومت خواهد کرد و از حقانیت، روحیه و تجربه کافی برای آن برخوردار است. هرچند کردها هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد اما این ترکیه است که بازنده جنگ در میدان سوریه خواهد بود."

 

صبری اوک همچنین به کنفرانس‌های ژنو، آستانه، ریاض و سوچی پرداخت و تصریح کرد هر نشستی در مورد سوریه که بدون حضور کردها و نیروهای سوریه دمکراتیك برگزار شود محکوم به شکست است.