عدم اعزام به مرخصی زندانی‌های تبعه‌ی کشورهای دیگر در ایران علیرغم شیوع کرونا

با شیوع گسترده ی کرونا در ایران و بیم شیوع این ویروس در زندانها بسیاری از فعالین و سازمانهای حقوق بشری از رژیم ایران درخواست نمودند تا زندانیان و بویژه زندانیان سیاسی را آزاد و یا به مرخصی بفرستد.

علی‌رغم موافقت قوه‌ی قضائیه با آزادی تعدادی از زندانیان اعطای مرخصی به برخی دیگر اما گروهی از زندانیان تبعه‌ی کشورهای دیگر در ایران وجود دارند که از حق اعزام به مرخصی محروم می‌باشند.

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان با بررسی وضعیت این زندانیان طی گزارشی اعلام کرده است که در ایران حدود ۲۰ شهروند کورد بخش‌های دیگر کوردستان [تبعه‌ی کشورهای عراق، سوریه و ترکیه] با اتهامات سیاسی و یا عقیدتی زندانی می‌باشند و این افراد تاکنون از حق اعزام به مرخصی محروم بوده‌اند.

در میان این افراد ۵ زندانی سیاسی کورد حضور دارند که به دلایلی همچون نبود خانواده و یا بستگان آنها در ایران، نوع اتهام و نوع حکم و نداشتن محل سکونت ثابت تاکنون از حق اعزام به مرخصی محروم بوده‌اند.

کشورهای متبوع این افراد نیز هیچ مسئولیتی در قبال آنها را نپذیرفته و وضعیت آنها را پیگیری نمی‌کنند.

اسامی این ۵ زندانی سیاسی عبارتند از: «کمال حسن رمضان»، «علی احمد سلیمان»، «سردار اُزموش»، «حاتم اُزدمیر» و «شاکر باقی»  که همگی به دلیل همکاری با حزب کارگران کوردستان(پ.ک.ک) و حزب حیات آزاد کوردستان( پژاک) بازداشت و پس از آن با اتهامات «امنیتی» به حبس‌های طولانی مدت و در دو مورد اعدام محکوم شده‌اند.

ـ علی احمد سلیمان، شهروند تبعه عراق (اهل باشور کوردستان) که آبان ماه ۱۳۸۴ بازداشت و هم‌اکنون در زندان اورمیه به سر می‌برد، ابتدا به دلیل عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به پنج سال و نیم حبس محکوم شد، اما در حین دوره محکومیتش با انتقال مجدد به بازداشتگاه سپاه پاسداران تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید قرار گرفت و نهایتا در پرونده‌ایی جدید متهم به «قتل» دو مامور محلی سپاه پاسداران شد. پس از مدتی با رضایت خانواده مقتولان حکم «قصاص» به «دیه» تبدیل شده است و تا کنون بخشی از مبلغ لازم برای دیه جمع‌آوری و پرداخت شده است و در صورت تامین مبلغ باقی مانده، او آزاد خواهد شد.

ـ کمال حسن رمضان، شهروند تبعه سوریه که شهریور ماه ۱۳۹۳ بازداشت و هم‌اکنون در زندان اورمیه به سر می‌برد، ابتدا به دلیل عضویت در حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) به ۷ سال حبس محکوم شد، اما ۳ سال پیش بدون حضور در دادگاه به دلیل تشابه اسمی، اتهام فرد دیگری به نام «کمال سور» که به صورت غیابی به اعدام محکوم شده بود به او نسبت داده شد. این حکم مورد اعتراض صالح نیکبخت، وکیل این زندانی سیاسی قرار گرفته است.

ـ سردار اُزموش، شهروند تبعه ترکیه که آذر ماه ۱۳۹۸ بازداشت و هم‌اکنون در زندان اورمیه به سر می‌برد. سردار در دادگاه بدوی به اتهام عضویت در حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) به ۱۵ سال حبس محکوم شد. گفتنی است این زندانی سیاسی ۱۲ سال پیش از حزب کارگران کوردستان جدا شده بود و در باشور کوردستان زندگی می‌کرد و پیش از بازداشت با گذرنامه به صورت رسمی وارد ایران شده بود.

ـ حاتم اُزدمیر، شهروند تبعه ترکیه که تیر ماه ۱۳۹۸ بازداشت و هم‌اکنون در زندان اورمیه به سر می‌برد به عضویت در حزب کارگران کوردستان متهم شده است. وی بارها در بازداشتگاه سپاه پاسداران تحت بازجویی و شکنجه‌های جسمی قرار گرفته است.

ـ شاکر باقی، شهروند تبعه ترکیه که تیر ماه ۱۳۸۶ بازداشت و هم‌اکنون در زندان کاشمر استان خراسان رضوی زندانی می‌باشد، در دادگاه به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به ۳۰ سال حبس در تبعید محکوم شده است. وی در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات و سپاه پاسداران سنه و کرماشان متحمل شکنجه‌های شدید روحی و جسمی شده است.