فرمانده سابق گروهک 'پیشمرگ روژ'؛ هدف از تشکیل پیشمرگ روژ ضربه زدن به انقلاب و دستیابی به نفت روژاوا است

​​​​​​​یکی از فرماندهان قبلی گروهک 'پیشمرگ روژ' با نام ریاز صلاح الدین که از این گروه جدا شده است می‌گوید: هدف از تشکیل پیشمرگ روژ دستیابی به نفت روژاوا است

یکی از فرماندهان قبلی گروهک 'پیشمرگ روژ' با نام ریاز صلاح الدین که از این گروه جدا شده است می‌گوید: هدف از تشکیل پیشمرگ روژ دستیابی به نفت روژاوا است

 

گروه ضد انقلابی و مزدور موسوم به "پیشمرگ روژ" توسط حزب دمکرات کردستان عراق-پ.د.ک و دولت ترکیه با هدف دشمنی کردن و از بین بردن دستاوردهای روژاوای کردستان تشکیل شده است، یک فرمانده‌ی پیشین این گروهک حقایق قابل توجهی را در مورد این گروه فاش کرد.

 

ریاز صلاح‌الدین حسین اهل قامیشلوی روژاوای کردستان از ابتدای تشکیل گروهک پیشمرگ روژ به عضویت آنان درآمد. اما وی پس از آنکه به اهداف آنها پی برد از این گروه جدا شد، در اینجا مختصری از مصاحبه‌ی وی با آژانس خبری هاوار آورده شده است.

 

گروه پیشمرگه‌های روژ در سال ۲۰۱۲ با دستور مسعود بارزانی توسط تعدادی از شهروندان روژاوای کردستان تشکیل شد، این گروه توسط دستگاه استخبارات میت ترکیه آموزش داده شد، گروهی که عنوان 'انجمن میهنی کردستان سوریه-اَ.ن.ک.س' را بر خود گذاشته بود این گروهک را متعلق به خود میدانست، از طرفی وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان هم آن را بخشی از خود می‌دانست.

 

ریاز می‌گوید: اولین نشست این گروه با مسئولین سیاسی و نظامی جنوب کردستان بود. ما تلاش می‌کردیم وابسته به هیچ حزب و به خصوص اَ.ن.ک.س نباشیم. اما این درخواست ما از طرف مسئولین جنوب کردستان رد شد. بعد از اینکه گروه تشکیل شد مرزهای جنوب کردستان به روی روژاوا باز شد تا جوانان از روژاوا بیایند و به گروه ما بپیوندند. هم زمان بر ضد ی.پ.گ و ی.پ.ژ اخبار دروغ پخش می‌شد تا جوانان از آنها فاصله گرفته و به این گروهک بپیوندند. مسئولین چنان وانمود می‌کردند که برای پیشوازی از خلق روژاوا دروازه‌های مرزی را باز کرده‌اند اما این حرف دروغ بود و فقط برای پیوستن جوانان به گروه ما دروازه‌ها باز شده بود.

 

ریاز در ادامه‌ی سخنانش گفت: بعد از مقاومت قهرمانانه‌ی ی.پ.گ و ی.پ.ژ برای همگان آشکار شد که تنها نیروی نظامی روژاوای کردستان آن مبارزان هستند، به همین دلیل شکافی بین اعضای گروهک پیشمرگ روژ ایجاد شد.

 

ریاز می‌گوید که در سال ۲۰۱۵ با نیروهای ائتلاف دیدار کرده‌اند و به آنها پیشنهاد داده است که پیشمرگ روژ به روژاوا بروند و در زیر چتر ی.پ.گ و ی.پ.ژ قرار گیرند. حتی این پیشنهاد توسط نیروهای ائتلاف قبول شده است و از اقلیم کردستان خواسته شده تا در این جهت تدارکات لازم انجام شود، اما مسئولین اقلیم کردستان [مشخصا پ.د.ک] این خواسته را رد کرده‌اند.

 

بعد از مدتی ۶ افسر و ۶۰ عضو گروهک پیشمرگ روژ به اتهام جاسوسی برای آمریکا و ی.پ.گ و ی.پ.ژ دستگیر شدند. ریاز صلاح‌الدین نیز یکی از آنها بوده و مدت ۴ ماه در زندان هولیر محبوس بوده است.

 

در مورد حمله به خانه سور- شنگال از سوی این گروه تبهکار، ریاز صلاح‌الدین می‌گوید: در مارس ۲۰۱۷ تعداد زیادی پیشمرگ روژ به سمت خانه سور شنگال به راه افتادند. در آنجا آنها به مبارزان ی.ب.ش و ی.ژ.ش حمله کردند، مبارزان هم پاسخ آنها را دادند. در آن درگیری دهها پیشمرگ روژ کشته شدند. اما پ.د.ک نام آن‌ها را اعلام نکرد. هدف از این حمله نه تنها متوقف کردن کمکها به شنگال بود بلکه هدف ایجاد جنگ میان ی.ب.ش و ی.ژ.ش با گروهک پیشمرگ روژ بود. اما این جنگ انجام نشد و پیشمرگ‌هایی که سلاحهای خود را زمین گذاشتند و نجنگیدند از طرف مسئولین پ.د.ک دستگیر شدند و تمامی اعضایی که مخالف جنگ بودند در زندانهای هولیر محبوس شدند.

 

ریاز صلاح الدین در بخشی دیگر از سخنانش می‌گوید:هدف از تشکیل این گروهک همکاری با مردم روژاوا نبوده است بلکه هدف دستیابی به نفت روژاوا بود. تشکیل‌ دهندگان و سرکردگان این گروهک می‌خواهند به رمیلان برسند که تعداد زیادی چاه نفت در آنجا وجود دارد.