فرمانده کل ی.پ.گ: بالغ بر پنجاه هزار مبارز در ی.پ.گ/ ی.پ.ژ داریم

فرمانده‌ی کل یگان‌های مدافع خلق-ی.پ.گ آمار مبارزان این نیرو را بیشتر از پنجاه هزار نفر اعلام کرده است

فرمانده‌ی کل یگان‌های مدافع خلق-ی.پ.گ آمار مبارزان این نیرو را بیشتر از پنجاه هزار نفر اعلام کرده است

 

سیپان حمو در گفت‌وگو با "روژ نیوز" آخرین تحولات مربوط به روژاوا و شمال سوریه را مورد ارزیابی قرار داد و به احتمال تشکیل ارتش شمال سوریه و تهدیدهای دولت ترکیه در مورد اشغال عفرین پرداخت.

 

معتقد نیستیم که ترور پایان یافته است

می‌گویند که داعش در شمال سوریه پایان یافته است، لیکن داعش بعنوان یک سیستم پایان یافت. در همه‌ی مناطق در حجره‌ها و سازماندهی‌های دیگر باقی‌مانده است. مبارزات ما برای ایجاد امنیت و کنترل نمودن مناطقی که تاکنون در کنترل داعش می‌باشند، ادامه خواهد داشت. معتقد نیستم که تروریسم پایان یافته است و هنوز به تلاش و زمان بیشتری نیاز است.

 

اگر داعش نیز پایان یابد، برای محافظت از امنیت منطقه، سیستمی ایجاد خواهد شد. برای چگونگی حفاظت از امنیت مناطق و مقابله با تهدیدهای تروریسم، مرزها برای ما محدودیتی نخواهند داشت و ی.پ.گ برای مبارزه با ترور، در هرجایی که تروریسم وجود داشته باشد، وظایف خویش را انجام خواهد داد.

 

اینکه می‌گویند با پایان یافتن داعش، مبارزه با ترور نیز پایان می‌پذیرد را صحیح نمی‌دانیم. با این همه استرائژی ی.پ.گ، محافظت از مناطق آزاد شده می‌باشد. در مناطقی که خطر ترور وجود داشته باشد، مبارزه‌ی ما نیز برعلیه آنان ادامه خواهد یافت.

 

در چهارچوب نیروها، سیستمی دفاعی را ایجاد خواهیم نمود

در رسانه‌های داخلی و خارجی، اخباری در رابطه با ایجاد ارتش منتشر شده است، در واقع چنین چیزی در روژاوا و شمال سوریه وجود ندارد، لیکن سیستمی دفاعی را در چهارچوب سازماندهی کل نیروها ایجاد خواهیم کرد. هم ی.پ.گ و هم نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک-ق.س.د، نیروهای دفاعی هستند.

 

برای افکار عمومی می‌گوییم که نیروی کافی برای دفاع از روژاوا و شمال سوریه و مناطق آزاد شده را در اختیار داریم و در همان حال برای جنگ با تروریسم نیز، تعداد مبارزان به بیش از پنجاه هزار نفر رسیده است.

 

از حقوق مشروع و نظامی خود برای دفاع و پاسخگویی به هر حمله‌ای استفاده خواهیم کرد

 

تهدیدات ترکیه در مورد کانتون عفرین، موضوع جدیدی نیست و دولت ترکیه شش سال است با همه‌ی توان و راهکارهای گوناگون، حملات علیه روژاوا را سازماندهی می‌كند به چنین رویکردی ادامه می‌دهد. تاکنون هیچ تهدید و حمله‌ای از سوی روژاوای کردستان، متوجه ترکیه نشده است، اما ترکیه حمله به روژاوا را به استراتژی خویش تبدیل نموده است.

 

در گذشته نیز بطور مداوم شایعه‌ی حمله‌ی ترکیه به عفرین منتشر شده است، یکبار دیگر هشدار می‌دهیم که هرگونه حمله به روژاوای کردستان - از جانب هر کسی- با پاسخ قاطع و درخور ی.پ.گ روبرو خواهد شد. در این راستا از حق دفاع مشروع و پاسخگویی به حملات، استفاده خواهیم نمود.

 

بایستی ذهنیت انکار و نادیده‌انگاشتن پایان یابد

از ابتدا خواهان حل سیاسی مشکلات و مسائل سوریه بوده‌ایم و معتقدیم که هیچ راهکاری بدون راه‌حل سیاسی، نتیجه نخواهد گرفت.

دولت سوریه، هر حمله‌ای را نسبت به ما انجام دهد، ما حق دفاع و پاسخگویی را برای خود مشروع می‌دانیم. اگر بخواهند به ما حمله کنند- چه دولت سوریه و یا هر نیروی دیگری- به آن پاسخ خواهیم داد. بر این باوریم که در اساس مسئال سوریه بکلی و علی‌الخصوص مسئله کُرد بایستی در چهارچوب گفت‌وگو حل گردد و برای این منظور لازمست ذهنیت انکار و نادیده‌انگاشتن پایان یابد و در تلاش‌های بیشتری حول راهکارهای حل دمکراتیک مسائل مطرح شوند.

 

آشکارا با آمریکا و روسیه رابطه داریم

آمریکا و روسیه دو نیروی فعال در عرصه سوریه هستند. سیاست‌های آنان مکمل همدیگر و برای کسب منافع بیشتر در منطقه است. توسع‌طلبی از اهداف اساسی هر دو نیروست. می‌خواهند در سطح جهان با استفاده از نیروی نظامی و اقتصادی خود، سیاست‌های توسعه‌طلبانه و هژمونیک خویش را تحمیل نمایند و خلق‌ها را تحت کنترل خود قرار دهند.

 

روسیه و آمریکا همکاری‌های مخفیانه‌ای با همدیگر دارند و در سوریه هم به توافق دست یافته‌اند. می‌توان گفته که همه‌ی امور در یک مرکز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. علاوه بر اینکه بعضا در مسائل سیاسی با هم اختلافاتی داشته باشند که آنهم مواردی است که در نشست‌هایشان با هم مطرح می‌شوند.

 

هم با آمریکا و هم با روسیه رابطه داریم. با هر دو بر اساس محافظت از منافع بلندمدت خلقمان، ارتباط برقرار نموده‌ایم. مبنای روابط ما نه بر معیار منافع طرف مقابل بلکه بر اساس منافع طرفین است.

 

ما خواست و مطالباتمان را مطرح نموده‌ایم و بر مبنای این خواست و مطالبات، مناسبات خود را ایجاد خواهیم نمود. مناسبات ما با آمریکا و روسیه کاملا آشکار است و در مراحل آینده نیز مناسباتمان با دولت‌های دیگر ایجاد خواهد شد  و تمام روابطمان نیز بصورت آشکارا خواهیم بود. ما برای ایجاد مناسبات دست به دامن هیچ نیرویی نشده‌ایم و به هیچ دولتی هم نگفته‌ایم می‌خواهیم با شما مناسباتی داشته باشیم."

 

 آنها آمدند و از ما خواستار ایجاد مناسبات گردیدند

ما با جدیت در مبارزه، سازماندهی و تلاش‌های بی‌وقفه، آنها را مجبور به ایجاد ارتباط و مناسبات نمودیم. ما نه به مسکو و نه به واشینگتن نرفتیم و آنها خود آمدند و خواهان ایجاد مناسبات با ما شدند. در همین راستا نیز با آنها کار می‌کنیم و می‌خواهیم دستاوردهایمان را بیشتر و حقوق خلقمان را تثبیت نماییم. در این مرحله تا جاییکه بتوانیم دستاورهایمان را افزایش خواهیم داد.

 

ما به آنها اعلام نموده‌ایم که بخاطر منافع خود با ایشان کار می‌کنیم، آنان نیز در جهت منافع خودشان با ما همکاری می‌کنند. همکاری ما برای طرفین  مناسب است. البته در این میان ی.پ.گ و خلق روژاوا دارای سازماندهی و پتانیسل ویژه‌ای بوده و این مهم ویژگی منحصر بفردی است.