فواد بریتان: اراده رادیکال انقلابی کودار می‌تواند بروز پیدا کند

فواد بریتان ریاست مشترک جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کردستان طی گفتگویی با برنامه "خط سوم" تلویزیون آرین به سئوالات همکار ما در مورد اعتراضات اخیر کردستان و آینده ایران پاسخ داد.

فواد بریتان ریاست مشترک جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کردستان طی گفتگویی با برنامه "خط سوم" تلویزیون آرین به سئوالات همکار ما در مورد اعتراضات اخیر کردستان و آینده ایران پاسخ داد.

 

فواد بریتان در پاسخ به سئوالی در مورد اعتصابات کردستان، به خشم مردم از ریاضت اقتصادی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز حکومت ایران در حوزەهای دیگر اشاره کرد و  گفت کردها در طول عمر جمهوری اسلامی و حکومت‌های قبل از آن در حال مبارزه برای به دست آوردن حقوق و آزادی‌های خود بوده اند و نباید منشاء اعتراضات اخیر را صرفا اقتصادی تلقی کرد.

ریاست مشترک کودار گفت مردم شرق کردستان و دیگر نقاط ایران با اعتراضاتشان، عزم و اراده سیاسی خود برای گذار از شرایط کنونی را بیان کرده اند.

 

وی اضافه کرد: مافیای حاکم بر ایران همزمان با پاکسازی فرهنگی کردها می‌‌خواهد این مردم را با تحمیل گرسنگی تنبیه کند و به زانو درآورد. اما مردم کردستان به سطحی از شعور و هشیاری رسیده اند که دیگر ارعاب و فریب آنها امکان ندارد. پهن کردن سفره خالی در خیابان‌ها حاوی این پیام برای حکومت بود که صبر کردها به پایان رسیده.

 

فواد بریتان با مقایسه شرایط ایران با دوره فروپاشی امپراتوری عثمانی گفت: جمهوری اسلامی به حکومتی بیمار در خاورمیانه بدل شده که غدەی سرطانی آن باید جراحی شود. این مرض با یک قرص معمولی قابل درمان نیست و یک بیماری حاد را نمی‌شود با قرص آسپرین مداوا کرد. مقامات ایران نمی‌توانند بگویند در کردستان اعتراض وجود دارد بس دروازەهای مرزی را باز می‌کنیم و کار تمام است. مسئله بزرگ‌تر از این است و باید فکری به حال مسئله مطالبات خلق‌های ایران، زنان و بحران بی‌آبی و محیط زیست کرد.

 

ریاست مشترک کودار همچنین به تحولات خارجی پرداخت و گفت:  خاورمیانه مرکز تغییراتی است که ما آنرا جنگ جهانی سوم می‌دانیم. ایران در فهرست کشورهای محافظه‌کاری قرار دارد که یا باید تغییر کند یا تسلیم نظم جهانی شود. ما به حکومت ایران هشدار داده بودیم که دیگر نمی‌تواند پاسخ مطالبات انباشت‌ شده را با وعدەهای انتخاباتی بدهد و باید یک فرایند دمکراتیك برای چارەیابی واقعی مسائل آغاز شود. متأسفانه هیچ تغییری در منش جمهوری اسلامی دیده نمی‌شود.

 

فواد بریتان گفت مردم ایران که نمی‌خواهند کشور به عراق و سوریه بدل شود به حسن روحانی که در انتخابات قول‌هایی داده بود شانس دادند اما او به وعدەهای خود عمل نکرد و مردم دیگر نمی‌توانند به سیرک اصلاحات اعتماد کنند. 

 

وی در اشاره به چند نمونه اخیر گفت: ضرب و شتم و بر زمین کشیدن زنانی که خواستار پوشش آزاد هستند، تابلوی موضع حاکمیت در برابر زنان است. اظهارات نامربوط سعید جلیلی نماینده خامنەای در سفر به کردستان نیز نشان می‌داد که با مطالبه معترضان بیگانه است. در اصفهان هم به کشاورزان قول دادند مشکل بی‌آبی را حل کنند ولی بعدا امام جمعه شهر گفت هر کسی اعتراض کند مستحق سرکوب است. برخورد حکومت با اعتراضات اهواز و بلوچ‌ها و آذربایجان هم معلوم است. دولتمردان ایران مدام دروغ می‌گویند و وعدەهایی که می‌دهند برای افزودن بر عمر نظام است.

 

فواد بریتان با اعلام حمایت کودار از همبستگی کردها و دیگر خلق‌های ایران گفت جمهوری اسلامی از انقلاب 57 تاکنون هر شانسی که مردم به آن دادند را بی پاسخ گذاشت و اگر صدای مردم شنیده نشود سرنگون خواهد شد. کاسه صبر لبریز شده و ترس شکسته است.

 

ریاست مشترک کودار معتقد است مردم ایران هرچند حکومت کنونی را نمی‌خواهند اما به تبعات ویرانگر مداخلات خارجی نیز آگاهند و نمی‌خواهند مداخله نظامی صورت بگیرد.

 

بریتان وظیفه احزاب را سازماندهی خلق و ایجاد روحیه انقلابی در میان مردم توصیف کرد و با اشاره به شکل‌گیری "پلاتفورم دمکراتیك جنبش‌ها و خلق‌های ایران" گفت: هیچ یک از گروههای مخالفت نمی‌توانند به تنهایی اهداف خود را محقق کنند. ایران موزائیک خلق‌هایی است که تاکنون در کنار هم زندگی کرده و اختلافی با هم ندارند هرچند ملی‌گرایی بعضا انحرافاتی ایجاد کرده است. پلاتفورم دمکراتیك جنبش‌ها و خلق‌های ایران می‌تواند مکانیزمی برای گرد آوردن نیروهای دمکراسی‌خواه باشد. ما در این مقطع به یک گفتمان نو احتیاج داریم که بتواند همه را دور هم جمع کند.

 

بریتان ترجیح کودار را حل مسائل از طریق مذاکره و دمکراتیزه شدن ایران اعلام کرد و گفت: کودار در هر صورت از خواستەهای خود کوتاه نمی‌آید و در صورت ادامه این روند، شاهد بروز اراده رادیکال انقلابی جنبش خواهیم بود که به شکل دفاع از خویش و دفاع از خلق است. ما با مداخله خارجی مخالفیم اما با شرایط کنونی نیز کنار نمی‌آییم.

 

وی در رابطه با فعال شدن اپوزیسیون نیز گفت: هیچیک از گروههای مخالفت نباید به ابزار دست نیروهای بین‌المللی بدل شود و منتظر کمک مالی یا نظامی آمریکا باشد. اتکای اپوزیسیون باید فقط به مردم باشد.