قطعنامه پایانی کارگروه NRLS: ارتش میهنی سوریه باید در لیست ترور قرار گیرد

در نتیجه نشست مرکز مطالعات استراتژیک روژآوا تحت عنوان پاکسازی نژادی و تغییر دموگرافی، خاطرنشان شد که باید دولت ترک در یک دادگاه بین المللی محاکمه شود.

کارگروه NRLS (مرکز تحقیقات استراتژیک روژاوا) در رابطه با پاکسازی نژادی و تغییر دموگرافی شمال-شرق سوریه با قرائت قطعنامه خود پایان گرفت. قطعنامه مجموعه پیشنهاداتی را در رابطه با ممانعت از پاکسازی نژادی و دموگرافی منطقه که از سوی دولت ترک پیگیری می‌شود مطرح نموده است. این قطعنامه از سوی عضو کمیته برگزار کننده و کارگروه لیلا صوار قرائت شد.

متن این قطعنامه بدین شرح است:

طبق دعوت مرکز استراتژیک روژآوا و تحت عنوان نشستی در رابطه با پاکسازی نژادی و تغییر دموگرافیک: دستور کار، تاثیرگذاری و استراتژیهای رویارویی، در شمال-شرق سوریه در منطقه جزیره، شهر رمیلان، نشستی گسترده برگزار شد. بیش از یکصد نفر از سیاستمداران، محققان، حقوقدانان و نمایندگان نهادهای حقوقدان، جامعه مدنی و خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در این نشست شرکت کردند.

از طریق گزارش، پژوهش و نگرشها مختلف، شرکت کنندگان فرایند پاکسازی نژادی و تغییر دموگرافیک (در ابعاد تاریخی، سیاسی و حقوقی) را که از سوی ارتش ترک و تبهکاران وابسته به آن در مناطق اشغال شده شمال-شرق سوریه را مورد بررسی و بحث قرار دادند. همچنین در این نشست، راهکارهای لازم به منظور ممانعت از این اقدامات را بر اساس حقوق و معاهدات بین المللی مورد بررسی قرار داده و چگونگی مطرح کردن آن در محاکمات بین‌المللی و نیز تاثیرات آن را مورد بحث قرار دادند.

از آنجا که یگانهای مدافع خلق و یگانهای مدافع زنان با همکاری ائتلاف بین‌المللی به مقابله با ترور برخاسته و جامعه بین‌المللی را حفظ نموده‌اند، شرکت کنندگان به اهمیت این یگانها اشاره کرده و اظهار داشتند که این مقاومت از تاثیری مثبت بر امنیت و صلح اجتماعی بین‌المللی برخوردار بوده و به منظور دور کردن مردم از مصایب جنگ و حراست آنها از پاکسازی نژادی و تغییر دموگرافیک، معاهدات و پیمان‌نامه‌هایی را با بسیاری از طرفهای داخلی و بین‌المللی منعقد کرده‌اند. همچنین شرکت کنندگان به آرامی و ثبات مناطق خودمدیریتی شمال-شرق سوریه و بی‌ثباتی و ادامه جنگ در مناطق دیگر سوریه و خصصوصا مناطق اشغال شده توسط سوریه اشاره کردند.

مرکز مطالعات استراتژیک روژآوا از تمامی مشارکت کنندگان، نگرشهای ارزشمند و گرانقدر شرکت کنندگان تشکر می‌کند. نیز از تفکرات شرکت‌کنندگان اندیشه‌ورز، روشنفکر، آکادمیسین، حقوقدان و سیاستمداران شمال-شرق سوریه که از سال ۲۰۱۱ به بعد در ایجاد صلح و ثبات ایفای نقش کرده و سعی دارند جامعه حهانی را متوجه آن نمایند سپاسگذاری می‌کنیم. این اقدامات به منظور خاتمه پاکسازی نژادی، تغییر دموگرافی، آزادی مناطق اشغال شده، بازگشت آوارگانی که تحت فشار خانه و موطن خود را ترک کرده‌اند، محاکمه گناهکاران و اشغالگران و غرامت آسیبها و تلفات را از طریق قوانین انسانی بین‌المللی و معاهدات سازمان ملل متحد به یکدیگر ارتباط می‌یابد.

توصیه‌ها و پیشنهادات

۱.  گزارشهای مستند، شمار قربانیان غیر نظامی، وضعیت دشوار سکونت که از طریق زور در مناطق داخلی ادامه دارد، افراد آواره شده، کسانی که خانه و اموال خود را از دست داده‌اند، اعلام می‌نماید که دولت ترک و تبهکاران وابسته آن، حقوق افراد و قوانین بین‌المللی را خصوصا به شیوه‌ای تهدید کننده نقض کرده‌اند. این مسئله اجازه می‌دهد که از هیات قانونگذاری ملی و سازمانهای حفاظت از حقوق بشر خواسته شود که مسئولیتهای اخلاقی خود را انجام دهند، تا حقوق قربانیان تأمین و مجرمان محاکمه شوند.

۲.  تکید جامعه بین‌المللی بر معاهات و پیمانهای بین‌المللی و تحقق آنها، اجازه می‌دهد که فشاری بی‌اندازه بر دولت ترک وارد شود. تا پاکسازی نژادی و تغییر دموگرافیک متوقف و مرزی برای دخالتهای منفی این کشور گذاشته شود. به منظور تحقق این امر نیز از نهادهای اجتماعی بین‌المللی و سازمان ملل متحد خواسته می‌شود که استراتژی و اقدامات سیاسی و حقوقی مشترک در پیش گرفته شوند. همچنین از دولتهای (روسیه و آمریکا) که معاهدات آتش‌بس در شمال-شرق سوریه را تضمین نموده‌اند خواسته شده است دولت ترک را وادار به توقف حملات خود در این منطقه نموده و اشغالگری را خاتمه دهد و در وضعیت آرامش و با ثبات اجازه دهد که تمامی آوارگان به خانه و کاشانه خود بازگردند.

۳.  خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اجازه نخواهد داد که برای تروریستها که تهدیدی برای آشتی و امنیت بین‌المللی هستند پایگاهی در منطقه ایجاد شود. در از میان برداشتن سازمان داعش تروریست و رصد هسته‌های مخفی این گروه؛ خودمدیریتی از نقش بسزایی برخوردار بوده و تحت لوای مدیریت منطقه است که نواحی شمال-شرق سوریه در آرامش و صلح زندگی می‌کنند. به همین دلیل هر حمله‌ای که علیه این منطقه روی دهد، در راستای منافع تروریستی و مصیبت مردمی بوده، و در حملات دولت ترک و تبهکاران آن به منطقه این مسئله مشهود است. به همین از علت جامعه بین‌المللی خواسته می‌شود که در تمامی عرصه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی از این خودمدیریتی حمایت نموده و از آنجا که تبهکاران تحت عنوان ارتش میهنی به نقش قوانین حقوق بشری علیه ساکنان منطقه متهم می‌شوند و این امر باعث حمایت روانی و نظامی برای سازمانهای تروریستی، خصوصا سازمان جبهه النصره و داعش تروریست می‌شود که این سازمانها با نیروهای مسلح و هسته‌های مخفی خود دست به اقدامات بمبگذاری بزنند، لازم است این گروه‌ها در لیست ترور قرار داده شوند.

۴.  خودمدیریتی نمایندگی مشروع عناصر تشکیل دهنده شمال-شرق سوریه است. نیروهای دمکراتیک سوریه، نیروهای مشروع شمال-شرق سوریه به منظور حمایت از ثبات و امنیت بین‌المللی قربانیان فراوان داده‌اند. زمانی که نمایندگان عناصر تشکیل دهنده منطقه در کمیته بازنویسی قانون اساسی که از سوی سازمان ملل متحد پیشنهاد شده است، نتوانند مشارکت داشه باشند، این امر باعث می‌شود که بحران سوریه همچنان حل نشده باقی بماند، و بی‌عدالتی بزرگی در خصوص این عناصر روا داشته شود. در صورتیکه نمایندگان این عناصر در کمیته بازنویسی شرکت داده نشوند، آنها نمی‌توانند نسبت به قوانین تعهدی از خود نشان دهند. از نهادهای مربوط سازمان ملل خواسته می‌شود که نسبت به وظایف و مسئولیتهای خود تعهد نشان داده و اراده سیاسی شمال-شرق سوریه را برای شرکت در مبارزه و کنگره بحران سوریه به رسمیت یشناسند.

۵.  به منظور استقرار صلح و عدالت و پایان دادن به افراط‌گرایی که جوهره نفرت‌پراکنی است، باید دادگاهی بین‌المللی در رابطه نقض حقوق و کیفرهایی که در تمامی سوریه و خصوصا در شمال-شرق سوریه انجام داده‌اند، برپا شود. برگزاری این دادگاه بدین منظور است تا دولت ترک و تبهکاران تندرو و مرتجعی مانند داعش و جبهه النصره که اکنون تحت عنوان ارتش میهنی سوریه فعالیت می‌کنند، دادگاهی شوند، این تبهکاران مرتکب جنایت بشری شده و در رابطه با مرحله پاکسازی نژادی و تغییر دموگرافیک منطقه، مصائب ضد بشری، گسترش ترور و افزایش فرهنگ انتقام‌پروری ساکنان منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. در نوع خود دادگاه بین‌المللی یا هیات دادستانی بین‌المللی می‌تواند این وظیفه را متقبل شود.

۶.  با توجه به وضعیت و شرایط موجود، گستردگی توطئه‌ای که علیه عناصر تشکیل دهنده شمال-شرق سوریه در حال انجام است و مواردی که این افراد و پدرانشان از دولت ترک شاهد بوده‌اند، عناصر تشکیل دهنده منطقه می‌خواهند که در میان خود اتحاد ایجاد کنند، به خاک و سرزمین خود پای‌بند باشند، سطوح حمایت خود از خودمدیریتی شمال-شرق سوریه و نیروهای سوریه دمکراتیک را افزایش داده و سطوح فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی خود را ارتقا بخشند تا از این طریق پروژه هژمونی و اشغالگری را متوقف و صلح و هویت میهنی خود را حفظ نمایند.