مجلس سوریه‌ی دمکراتیک: علیه اشغالگران متحد شویم

م.س.د خلق‌های منطقه را به اتحاد و همبستگی در مقابل با تهدیدهای اشغالگرانه دولت تُرک دعوت نمود

   مجلس سوریه دمکراتیک (م.س.د) در بیانیه‌ای کتبی با یادآوری تهدیدهای ترکیه مبنی بر حمله به شمال و شرق سوریه خاطرنشان کرده است که هیچ مسئله‌ای ترکیه را تهدید نمی‌کند.

   در بیانیه مجلس سوریه دمکراتیک آمده است:"تهدیدهای ترکیه مبنی بر آغاز حملات به مناطق مرزی شمال و شرق سوریه افزایش یافته‌و به اوج رسیده‌اند. اقدامات لازم برای انجام مکانیزم امنیت [مرزی] ادامه دارند و نیروهای سوریه دمکراتیک به مفاد توافقنامه عمل می‌کنند. لازم بود به تهدیدهای ترکیه پایان داده شود و زمینه گسترش دیالوگ سوری و پروسه‌ی سیاسی که نیروهای فعال سوری و در رأس آن مجلس سوریه دمکراتیک و خودمدیریت شمال و شرق سوریه در آن شرکت نمایند آغاز گردند. ولی برخلاف آنچه انتظار می‌رفت طرف تُرک با واژگون کردن میز گفتگو دست به تهدید زده‌اند، این امر اثباتگر عدم صداقت و عدم جدیت دولت ترک در رابطه با توافقات یاد شده است."

   در بیانیه خاطرنشان شده است که ترکیه تلاش دارد پس از محروم نمودن م.س.د و خودمدیریتی دمکراتیک در تدوین قانون اساسی علیه این منطقه دست به مداخله‌ای نظامی زند و می‌افزاید:"پروژه خودمدیریتی از تمام پروژه‌های ارائه شده دیگر متفاوت است که می‌تواند تغییر واقعی در ذهنیت و شکل حاکمیت در سوریه را فراهم نماید. محروم نمودن [م.س.د و خودمدیریتی از کمیته تدوین قانون اساسی سوریه] بر خلاف قوانین بین‌المللی است و تمام تصمیمات بین‌المللی و در رأس آن قطع‌نامه‌ی ٢٢۵۴ را نقض می‌کند."

   م.س.د در ادامه می‌افزاید:"تأکید می‌کنیم که تهدیدهای مداوم ترکیه زمینه سازماندهی مجدد را برای اعضای داعش در دشت‌های سوریه فراهم کرد و هسته‌های مخفی خود را در این منطقه فعال نمود. تهدیدهای ترکیه به افزایش خواسته‌های جریانهای دیگر منطقه و آمادگی آنها جهت استفاده از خلاء ناشی از تداوم بحران مرزی نیروهای سوریه دمکراتیک و اشغال این مناطق می‌انجامد. تحولات سریعی که در دیرالزور روی می‌دهند واقعیت خطرهای موجود را نشان می‌دهند. همزمان با تحولات آنی و تهدید مناطق مرزی سوریه، حکومت سوریه هیچگونه تدبیری جدی برای محکومیت اقدامات ترکیه اخذ نکرده‌اند، بالعکس ترکیه به منظور مشروعیت بخشی به تهدیدها علیه نیروهای سوریه دمکراتیک اعلام کرده است که می‌توانند به پیمان آدانا بازگردند. از اکنون و در این برهه خطرناک از تاریخ سوریه از سوریها می‌خواهیم که بدون اتلاف وقت در مواضع خویش تجدید نظر نموده و منافع ملی خلق‌های سوریه را بر تمامی منافع دیگر ترجیح دهند."

   مجلس سوریه دمکراتیک حملات ترکیه را محکوم کرده و از جامعه بین‌المللی خواست تا موضعی شفاف را در قبال تهدیدهای ترکیه نشان دهند. همچنین از ائتلاف بین‌المللی ضد ترور خواست تا نقشه‌های رژیم ترکیه که امنیت منطقه را هدف قرار داده متوقف نمایند.

   مجلس سوریه دمکراتیک در پایان بیانیه خویش نسبت به وقوع فاجعه‌ای انسانی در صورت حمله ترکیه هشدار داده و می‌گوید:"گروههای جهادی وابسته به ترکیه جوامع مسیحی و ایزدی را هدف حمله قرار دادند. هدف قرار دادن وجود ملی کوردها مهمترین هدف سیاست تغییر دمگرافی در منطقه به حساب می‌آید، همچنین خلق عرب سیاست‌های ترکیه به منظور آسیمیلاسیون مناطق اشغالی را رد می‌کنند. تمام خلق‌های سوریه از شمال تا جنوب، از رودخانه دجله تا سواحل غربی سوریه را فرامی‌خوانیم که به وظایف ملی خویش برخیزند و تلاشهای ترکیه برای اشغال مناطق شمال و شرق سوریه را محکوم کنند. ما از طیفهای شمال و شرق سوریه از کوردها، عرب‌ها، سریانی‌ها، آسوری‌ها، ارامنه و ترکمن‌ها می‌خواهیم که با اتحاد و همبستگی به مقاومت برخاسته و به نیروهای سوریه دمکراتیک برای دفاع از منطقه و دستاوردهای آن کمک کنند."