مذاکرات در عریمه‌ی الباب علیه اشغالگری ترکیه

​​​​​​​به دنبال تهدیدات ترکیه برای اشغال شمال سوریه، دور جدیدی از مذاکرات دیپلماتیک بین مقامات مسکو، دمشق و خودمدیریتی شمال سوریه صورت گرفته است

به دنبال تهدیدات ترکیه برای اشغال شمال سوریه، دور جدیدی از مذاکرات دیپلماتیک بین مقامات مسکو، دمشق و خودمدیریتی شمال سوریه صورت گرفته است. در پی مذاکرات اولیه نیروهای دولتی روسیه و سوریه در شهرک عریمه در حومه الباب مستقر شده و در حال حاضر همراه با نیروهای دفاعی محلی در منطقه حضور دارند.

 

پس از آنکه ترکیه تهدید کرد شمال و شرق سوریه را اشغال خواهد نمود و ایالات متحده اعلام کرد نیروهای خود از سوریه را خارج می‌کند، گفتگوهای سیاسی، نظامی و دیپلماتیک در منطقه ادامه دارد.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که قبلا اصرار داشت که ایالات متحده نیروهای خود از سوریه را خارج کند، پس از تصمیم آمریکا در مورد خروج نظامیانش از سوریه تغییر لحن داده و گفته است: «نیروهایت را خارج نکن، با هم همکاری کنیم.» با این حال او تهدیدات خود را علیه شمال و شرق سوریه را ادامه می‌دهد.

 

یکی از مناطقی که به طور مستقیم هدف تهدیدات اردوغان قرار می‌گیرد شهرک عریمه است که بین شهرهای الباب و منبج واقع شده است. ترکیه پس از افزایش تعداد تبهکاران مزدور خود در مرز با منبج، امروز در مسکو به دنبال دستیابی به توافق برای اشغال این مناطق خواهد بود.

 

مذاکرات چشمگیر دیپلماتیک

با این وجود، مقامات خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اکنون در حال مذاکره سیاسی گسترده با دولت سوریه، روسیه، کشورهای منطقه و اروپایی هستند.

 

پس از آنکه دولت ترک ارتش و عناصر بنیادگرای تروریست تحت فرمان خویش را در مرز با منطقه الباب افزایش داد، دولت سوریه و نیروهای روسی واحدهای خود را در مناطق مرزی شمال غرب، غرب و جنوب غربی منبج مستقر کرده‌اند.

 

پس از گفتگوهای سه جانبه مابین دولت سوریه، خودمدیریتی شمال و شرق و روسیه، دولت سوریه نیروهای خود را با هماهنگی با شورای نظامی منبج به مرزهای منطقه مذکور اعزام کرد.

 

اهتزاز پرچم‌های جبهه الاکراد، روسیه و سوریه

شورای نظامی الباب، شورای نظامی منبج و جبهه الاکراد در شهر عریمه حضور دارند. نیروهای دولتی سوریه هم اکنون با همراهی نیروهای دفاعی محلی از مرزهای منظقه محافظت می‌کنند. علاوه بر پرچم نیروهای جبهه‌الاکراد، پرچم‌های سوریه و روسیه نیز در بالای برخی از ساختمان ها به اهتزاز در آمده‌اند.

 

آینده این همکاری میان نیروهای دفاعی محلی و دولت سوریه در برابر اشغالگری ترکیه، به نشست‌های دیپلماتیک بین دولت سوریه، خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و روسیه بستگی خواهد داشت.

 

مردم به سازماندهی خود ادامه می‌دهند

ساکنان عرب، ترکمن و کرد این منطقه همچنان خود را سازماندهی می‌کنند و خود را برای مقابله با رژیم ترک و تروریست‌های وابسته آماده می‌کنند، از سوی دیگر آنها زندگی عادی خود را ادامه می‌دهند.

 

گشت‌زنی نیروهای ایالات متحده در منبج

جالب توجه است که نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در دو روز گذشته، در شهر منبج به گشت زنی پرداخته‌اند. نفربرهای زرهی ائتلاف در ابتدا اوضاع را در نزدیکی رودخانه ساجور که منبج و جرابلس را از هم جدا می‌کند از نزدیک دنبال کردند و سپس شبانه در داخل منبج گشت زدند.

 

رژیم ترک همچنان مستأصل در تصمیم‌گیری

دولت غاصب ترک که بارها از آمریکا خواسته است که از سوریه خارج شود، در پی تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، پس از دو روز همچنان شوک زده است. دولت ترک خطاب به نظامیان آمریکایی می‌گوید: "برای خروج عجله نکنید!" ترکیه اکنون سعی دارد راهی برای خروج از بن‌بست سیاست‌های فاشیستی خود بیابد.

 

برای اینکه دولت ترک بتواند به سوریه حمله کند، آنها به روسیه نیاز دارند تا حریم هوایی سوریه را برای آنها باز کنند. یک هیئت ترک فردا برای دیدار با مقامات روسی در مسکو خواهد بود.

 

مسئله ادلب

هیئت ترک شامل مقامات بلند پایه دولتی از جمله مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه ، هاکان فیدان مستشار دستگاه امنیتی میت و ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان است. مشخص نیست رژیم ترک برای کسب رضایت روسیه چه امتیازاتی را به پوتین خواهد داد.

 

رژیم غاصب ترک پیشتر در توافق با روسیه و ایران تبهکاران خود را از غوطه‌شرقی خارج کرد بشرط اینکه عفرین به وی واگذار شود. ممکن است این بار مبادله‌ای بر روی ادلب صورت گیرد.

 

یک پا در مسکو، یک پا در واشنگتن

ایالات متحده پس از تصمیم به خروج نیروهایش از سوریه، اعلام کرد، ترکیه تنها در صورت لغو قرارداد خرید سیستم دفاعی اس-۴٠٠ از روسیه خواهد توانست موشک‌های پاتریوت آمریکایی را تحویل گیرد. به همین منظور رژیم ترک هراسان از این تصمیم هیئتی جداگانه‌ای را به واشنگتن خواهد فرستاد. هیئت مذکور در تاریخ ٨ ژانویه ٢٠١٩ با مقامات آمریکایی مذاکره خواهد کرد.