مصطفی ایتو: خط‌ سوم راه حل مشکلات است

مصطفی ایتو رئیس مشترک انجمن کانتون کوبانی اعلام کرد، خط سوم راه حل مناسب برای دستیابی همه‌ی طیفها به حقوق خود می‌باشد.

مصطفی ایتو رئیس مشترک انجمن کانتون کوبانی در مورد دوران جنگ داعش و حال حاضر کوبانی و پس از جنگ داعش، با خبرگزاری فرات مصاحبه‌ای انجام داد.

مصطفی ایتو در مورد دلایل حمله‌ی داعش به کوبانی گفت: "دهها سال است کردهای سوریه همانند خلق کرد در هر چهار بخش کردستان تحت فشار شدید بودند. پس از قیام خلق در سال ۲۰۱۱ ما به عنوان جنبش جامعه‌ی دمکراتیک- تو دم راه حلی ارائه کردیم. این راه حل همان خط سوم بود، که نشان می‌دهد چگونه همه‌ی طیفها با هم به آشتی و آرامش برسند و به حقوق خود دست یابند. اما دولتهای دشمن خلق کرد و بیشتر از همه دولت ترکیه این راه حل را برای منافع خود مناسب ندیدند. به همین دلیل به جنگ با ما برخواستند."

مصطفی ایتو همچنین گفت: "کوبانی در وسط قرار داشت، از هر چهار جهت محاصره شد و حتی اجازه داده نشد برای کودکان شیر وارد شهر شود. مقاومتی که مبارزان و خلق کوبانی انجام دادند، داستانی تاریخی بود. چندین سال مقاومت کردیم و در سال ۲۰۱۴ داعش به ما حمله کرد. آنها این حمله را با پیشاهنگی ترکیه و آ.ک.پ انجام دادند."

وی در مورد رفتن جوانان از هر چهار بخش کردستان به کوبانی و دفاع از آن گفت: "زمانی که رهبر اوجالان از خلق کرد درخواست کرد، از همه‌ی بشریت خواست تا از کوبانی دفاع کنند. پس از درخواست رهبر اوجالان از هر چهار بخش کردستان و اروپا نیز فعالیتها برای پشتیبانی از کوبانی آغاز شد. جوانان کرد از هر چهار بخش کردستان برای دفاع از کوبانی به اینجا آمدند".

وی در ادامه گفت: "جنگی که کردها در کوبانی انجام دادند، تنها جنگ کردها نبود، بلکه جنگ همه‌ی بشریت علیه یک نیروی تاریک‌پرست بود".

رئیس مشترک انجمن کانتون کوبانی در ادامه گفت: "اگر به روزهای گذشته نگاهی بیندازیم و با امروز مقایسه کنیم، تجارب و درسهای بسیاری از آنها گرفتیم. با امید به آنکه وجب به وجب این خاک را آزاد کنیم، زندگی کردیم و اینگونه امروز هزاران کیلومتر را آزاد نمودیم و همه‌ی خاکمان را از دست داعش آزاد کردیم."

مصطفی ایتو در مورد شکست داعش اعلام کرد، "علت شکست داعش در کوبانی این بود که روح هر چهار بخش کردستان در کوبانی متحد بودند. یعنی سازماندهی جوانان کرد سبب شکست داعش شد و کوبانی سقوط نکرد."

وی در مورد همکاریهای بین‌المللی گفت: "متاسفانه جامعه‌ی بین الدولی از لحاظ همکاری هیچ اقدامی نکرده است، چون پس از آنکه چندین سازمان و طیف بین‌الدولی اعلام کردند که با کوبانی همکاری خواهند کرد فقط مقدار کمی کمک از طرف برخی شخصیتها به کوبانی رسید. اما دولتها هیچ کمکی نکردند فقط در رسانه اعلام کردند به کوبانی کمک خواهند کرد، اما در عمل هیچ همکاری از طرف آنها به کوبانی نرسیده است".

وی در مورد بازگشت آوارگان به کوبانی گفت: "قبل از هر چیز ما به امنیت و آرامش منطقه اهمیت دادیم، چون هر جایی که امنیت نداشته باشد زندگی نیز در آنجا دشوار است. در مورد خدمت گذاریها هر آنچه در توان خودمدیریتی دمکراتیک بوده است اما آنرا انجام داده‌ایم."

رئیس مشترک کانتون کوبانی در مورد کومینها گفت: ۷ کومین در کوبانی وجود دارد. شورای ناحیه‌ها نیز با کومینها ارتباط دارند. تلاش کردیم در سیستم اداری خودمدیریتی دمکراتیک ذهنیت و درک کومین در جامعه به طور کامل شناخته شود و به اراده‌ی جامعه بدل شود."

مصطفی ایبو در مورد بستن مرزها به روی روژاوا از طرف دولت اقلیم کردستان گفت: "باید مسئولین اقلیم کردستان با هر شیوه‌ای با روژاوای کردستان همکاری کنند و مرزها را به روی رژواوا باز کنند، اما متاسفانه آنچه بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده بود، این بود که مسئولین باشور واکنش و برخوردی متفاوت داشتند و مرزها را به روی ما بستند تا ما را در محاصره قرار دهند".

وی در ادامه گفت: "ما مرحله‌ی انتقاد از مسئولین دولت اقلیم را گذرانده‌ایم چون از کسی انتقاد می‌شود که امید به تغییر در او داشته باشی، اما اگر امیدی به تغییر در وی نداشته باشی دیگر انتقاد فایده‌ای ندارد. علی رغم آن تصمیمات و واکنشها که توسط مسئولین جنوب کردستان علیه روژاوای کردستان در سال ۲۰۱۱ انجام شد. همگی بر علیه خواست خلق روژاوا بود و هیچ کدام برای منافع خلق کرد نبودند."

مصطفی ایتو در پایان سخنانش اعلام کرد، "زمانی که ما در مورد مسئولین جنوب سخن می‌گوییم منظورمان جامعه و خلق جنوب نیست. چون از آغاز انقلاب روژاوا تاکنون خلق جنوب همراه ما بوده‌اند. به عنوان مثال در جنگ کوبانی دهها دختر و پسر جنوب کردستان در جنگ شرکت داشتند و از کوبانی دفاع کردند. تعداد آنها آنقدر زیاد بود که گروه مبارزان باشور را برایشان درست کردیم. آنها از مناطق مختلف جنوب برای دفاع از کوبانی به اینجا آمده بودند."