مظلوم عبدی: اردوغان از طریق اخوانی‌ها تلاش دارد تا دوره عثمانی را احیا کند

فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک اعلام نمود که اردوغان تلاش می‌کند از طریق استفاده از تفکرات اخوانی‌ها رویاهای عثمانیگری خود را در منطقه تحقق بخشد

مظلوم عبدی فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک اعلام نمود که اردوغان تلاش می‌کند از طریق استفاده از تفکرات اخوانی‌ها رویاهای عثمانیگری خود را در منطقه تحقق بخشد. عبدی در این رابطه گفت: اگر اردوغان در لیبی به پیروزی برسد اینبار به سوی دیگر کشورهای عربی سوق پید می‌کند. عبدی در رابطه با مصر نیز گفت: دولت مصر می‌تواند با حل مسائل و مشکلات سوریه، نقش مثبت و فعالتری را در این رابطه بر عهده بگیرد.

مظلوم عبدی فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک در رابطه با تحولات منطقه به پرسشهای روزنامه الوطن مصری پاسخ داد.

مظلوم عبدی در این مصاحبه اعلام نمود که اردوغان رهبر عملی سازمان اخوان المسلمین است. اردوغان خود را مانند مسئول تمامی سازمانهای تروریستی اخوان المسلمین در منطقه می‌بیند. تلاش می‌کند تا تفکر اخوانی را در سرتاسر منطقه برتری بخشد. تلاش نمود همین کار را در مصر نیز انجام دهد اما موفقیتی به دست نیاورد. اکنون نیز همین تلاشها را در لیبی انجام می‌دهد. در سوریه همین تلاشها با شکست مواجه شده‌اند. پروژه دینی اردوغان از طریق سازمانهای اخوانی به پیش برده می‌شود. همچنین برخی از پروژه‌های خود را از طریق سازمان تروریستی جبهه‌النصره و داعش به پیش می‌برد. اما متاسفانه سکوت جهان در مقابل اقدامات شنیع اردوغان، باعث شده است که او پروژه‌های اشغالگرانه خود را افزایش دهد.

رویاهای اردوغان

فرمانده مظلوم عبدی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: اردوغان تلاش می‌کند از طریق اخوان المسسلمین رویاهای عثمانیگری خود را تحقق بخشد به این منظور نیز جنبش سیاسی کورد را به عنوان یک بهانه نشان می‌دهد. عبدی خاطرنشان ساخت که اگر کوردها از میان بروند، در لیبی با فراغ بال می‌تواند به منظور تحقق رویاهای عثمانیگری خود بهانه‌های دیگری بیابد. عبدی خاطرنشان ساخت که اگر اردوغان در لیبی به پیروزی برسد متوجه کشورهای دیگر عربی نیز می‌شود.

موضع اتحادیه اعراب

عبدی در بخش دیگری از این مصاحبه به نقش مصر اشاره کرده و اظهار داشت: در وهله نخست مصر، موضع اتحادیه عرب علیه حملات دولت ترک در سریکانی و گری سپی مایه خوشحالی به شمار می‌رود. به همین دلیل نیز ما از رهبری اتحادیه عرب و خصوصا عبدالفتاح سیسی سپاسگزاریم. همچنین بیانیه فتاح سیسی برای مسئله کورد مایه غرور ماست. باید نقش مصر در راه حل سوریه افزایش یابد. دولت ترک و ایران بر مبنای منافع خود و نیز در راستای منافع دولتهای جهانی عمل می‌کنند. این مسئله در راستای حل مسائل و مشکلات سوریه نیست. آنها تلاش دارند سوریه بیش از این دچار بی‌ثباتی شود.

اقدامات مثبت مصر

فرمانده مظلوم در رابطه با نقش مصر نیز افزود گستره جهان عرب و در درجه نخست مصر، در دست‌یابی به راه حل بی‌ثباتی‌ها و تنش‌ها سوریه منافعی دارند. مصر در سوریه  منافع ندارد، اما با سوریه پیوندهای تاریخی دارد. مصر بزرگترین دولت جهان عرب به شمار می‌رود. همه کشورهای عربی نگاه دوستانه‌ای به مصر دارند. انتظار دارند که برای حل مسئله سوریه، مصر نقش خود را ایفا کند. اخیرا شاهد حرکات مثبتی از سوی مصر در این راستا بوده‌ایم. ما منتظریم که مصر بتواند به ایفای نقش مثبتی در بحران سوریه دست بزند.

در بخش پایانی این گفتگو مظلوم عبدی خاطرنشان ساخت: اکنون میان ما و دولت مرکزی دمشق پیوندهایی برقرار شده است، احتمال دارد که مصر بتواند نقش یک میانجی را ایفا نماید. زیرا هر دو طرف به مصر اعتماد داشته و مصر می‌تواند در این رابطه به شیوه‌ای متقاعد کننده گفتگو‌های طرفین را به نتیجه‌ای مناسب برساند.