نامه سرگشاده م.س.د به دبیر کل سازمان ملل متحد و نماینده سازمان ملل در امور سوریه

مجلس سوریه دمکراتیک (م.س.د) نامه‌ای برای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و گیر پیترسون نماینده‌ی سازمان ملل در امور سوریه فرستاد.

   مجلس سوریه‌ی دمکراتیک در مورد به حاشیه راندن نمایندگان شمال و شرق سوریه در کمیته‌ی تدوین قانون اساسی سوریه، نامه‌ای سرگشاده برای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و گیر پیترسون نماینده‌ی سازمان ملل در امور سوریه فرستاد.

   این نامه در سایت مجلس سوریه دمکراتیک منتشر شد.

   متن نامه به این شرح است:

   "نامه‌ای سرگشاده برای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و گیر پیترسون نماینده‌ی سازمان ملل در امور سوریه:

   علی‌رغم تلاشهای سازمان ملل برای پایان دادن به تنشها و ایجاد یک راه حل، اما بحران سوریه در نهمین سال همچنان ادامه دارد. اخیرا کمیته‌ی تدوین قانون اساسی توسط سه جریان ایجاد شد، اما خودمدیریتی دمکراتیک از این کمیته حذف شد. همان طور که میدانید شمال و شرق سوریه تنها منطقه‌ای است که در مقابل سازمان فاشیستی داعش و النصره سایر طیفهای وابسته به آنها ایستاد و مدلی را ارائه نمود که سوریه به آن نیازمند است. هم زمان امنیت و آسایش داخلی را ایجاد کرد. همچنین نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک با هزاران شهید، داعشی را از بین برد که مانند بیماری خطرناک برای سرتاسر جهان بود. به همراه نیروهای ائتلاف بین‌المللی برای همه‌ی بشریت و جوامع دمکراتیک پیروزی را به ارمغان آورد.

   می‌دانید که مبارزات در همان سطح برای خشک کردن سرچشمه‌ی خشونت و از میان برداشتن ریشه‌ی ایدئولوژی و هسته‌های پنهانی داعش ادامه دارد. در نتیجه‌ی این مبارزات اکنون منطقه‌ای امن ایجاد شده است که به قوانین بین‌المللی احترام می‌گزارد و دخالت در امور همسایگان را رد می‌کند. در منطقه خودمدیریتی مدنی وجود دارد که متعلق به همه‌ی گروهها و خلق‌های شمال و شرق سوریه است و به بیش از ۵ میلیون سوری خدمت‌رسانی می‌کند که حدود ۳۰ درصد از خاک سوریه را تشکیل میدهند.

   علاوه بر آن آغوش خود را برای هزاران سوری دیگر باز کرده است که به دلیل جنگ آواره شده‌اند و در حال پیشرفت میباشد. علاوه بر اینها خودمدیریتی دمکراتیک مسئولیت حدود ۷۰ هزار تبهکار داعشی و خانواده‌هایشان را که تعدادی از آنها دارای شناسنامه‌ی سوری هم نیستند، را به عهده دارد. این تعداد برای خودمدیریتی هزینه‌ی بسیاری به همراه دارند و امنیت منطقه و جهان را با خطر مواجه میکند.

   همچنین ما از چاره‌یابی سیاسی و مکانیسم گفتگو حمایت میکنیم. ما ایجاد کمیته‌ی تدوین قانون اساسی و حذف نمایندگان شمال و شرق سوریه را بسیار شگفت انگیز می‌دانیم. حذف نمایندگان مجلس سوریه دمکراتیک و شمال و شرق سوریه نقض حقوق ماست. این اقدام به معنی حذف نمایندگان ۱۱ هزار شهید است که برای امنیت و آسایش‌سوریه و منطقه و جهان جان خود را فدا کرده‌اند. ما این اقدام را ناعادلانه میدانیم. ما میبینیم برخی جریانات در این کمیته شرکت کرده‌اند که هیچ تاثیری در وضعیت سوریه ندارند و به همین دلیل خلقهای منطقه اعم از عرب، کورد، سوریان، آشور، ارمن، چرکس و ترکمن این اقدام را نمی‌پذیرند. این اقدام نشان می‌دهد که نیتی برای ایجاد امنیت و آرامش در منطقه ندارند. در مورد کسانی که میگویند "نماینده‌ی منطقه ی ما هستند"، در حقیقت این افراد از طرف مردم ما به عنوان نماینده پذیرفته نشده‌اند و هیچ مسئولیتی ندارند و حتی نیروی لازم برای این کار را نیز ندارند.

   آقایان گوترش و پیترسون:

   امیدوار بودیم آقای پیترسون بتواند با همه‌ی نیروها و طیفهای سوریه مشاوره کند و با آنها مذاکره کرده و توافقی ایجاد نماید. اما ما هنوز به نقش سازمان ملل و آقای پیترسون باور داریم و می‌تواند برابری را ایجاد کند، همچنین از نقش شمال و شرق سوریه حمایت کند و در ازای سوریه و خلق‌های سوریه و ایجاد امنیت و آرامش، تغییراتی دمکراتیک ایجاد کند."