'نشستن جایز نیست' مستندی در رابطه با انقلابیون اینترناسیونالیست در روژاوا

"نشستن جایز نیست" عنوان مستندی است که در رابطه با مبارزان خارجی انقلاب روژآوای کردستان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ با کارگردانی "زانیار عمرانی" تهیه شده است.

"نشستن جایز نیست" عنوان مستندی است که در رابطه با مبارزان خارجی انقلاب روژآوای کردستان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ با کارگردانی "زانیار عمرانی" تهیه شده است.

 

در این مستند، از زندگی دو جبهه‌ی محافظه‌کار و چپ‌گرای مبارزان خارجی موجود در انقلاب روژآوا تصویربرداری شده است. این فیلم بیشتر رویارویی میان این دو ایدئولوژی متفاوت را که هر کدام با اهداف مختص به خود در انقلاب روژآوا مشارکت کرده‌اند، به نمایش می‌گذارد.

 

کارگردان در این مستند یکی از نظامیان قدیمی آمریکا به نام "جُردن ماتسون" و گروهی از مبارزان چپ‌گرای آلمانی و تُرکی را انتخاب نموده است. دو دسته با دو ایدئولوژی کاملا متفاوت که پا به پای مبارزان کُرد و عرب برای پیروزی انقلاب روژآوا مبارزه می‌کنند.

 

"جردن ماتسون" یکی از مبارزان خارجی‌ست که از همان اوایل ورودش به روژآوا، با فعالیت‌هایش در فضای مجازی توانست انقلاب روژآوا را به افکار عمومی جهان بیشتر معرفی کند و همین مسئله باعث شد که مبارزان خارجی بیشتری نیز به روژآوای کردستان روبیاورند.

 

در این فیلم گروهی از مبارزان تُرک و آلمانی را مشاهده می‌کنیم که تنها با هدف مبارزه با داعش به روژآوا نیامده‌اند، بلکه آنان بر این باورند که مشارکت آنان در این انقلاب اتحاد جریان‌های چپ دنیا را محتمل‌تر می‌کند.

 

"ارنستو" و "آخین" دو تن از مبارزان چپ‌گرا هستند که عمرانی در طول فیلم با مخاطب قرار دادن آنان، از آنها تصویربرداری کرده است.

 

پرسش اصلی فیلم "نشستن جایز نیست" اینست که مبارزان خارجی به چه دلیلی وارد روژآوا شده‌اند؟ پاسخ مبارزان به این پرسش نه تنها پاسخی حقیقی نیست بلکه هرچه فیلم جلوتر می‌رود سردرگمی آن بیشتر می‌شود و تناقض‌های زیادی نیز از آن سربرمی‌آورند.

 

مدت زمان مستند ۵۰ دقیقه می‌باشد و در دو دوره زمانی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ تصویربرداری شده است.

 

برای مشاهده این فیلم مستند روی عنوان "نشستن جایز نیست" کلیک کنید