نقشه‌ی ترکیه برای تشکیل شبکه‌های مخفی در شمال و شرق سوریه

​​​​​​​مرکز دیدبان حقوق بشر سوریه، نقشه‌ی حکومت ترکیه برای تشکیل شبکه‌های مخفی در مناطقی که تحت کنترل ق.س.د می‌باشند و همچنین انجام عملیات قتلعام و انفجار و حملات انتحاری را آشکار کرد

مرکز دیدبان حقوق بشر در سوریه گفت که حکومت ترکیه با آگاهی قبلی شبکه‌های مخفی در مناطق شرق فرات که تحت کنترل ق.س.د میباشد را ایجاد می‌کند.

 

بر اساس گفته‌های دیدبان حقوق بشر سوریه، حکومت ترکیه با مسئولیت شبکه‌ی اطلاعاتی خود، این شبکه‌ها را از گروههای سازمانهای استانهای رقا و دیرالزور ایجاد می‌کند و آنها را در منطقه‌ی عفرین اشغالی و روستاهای شمال حلب آموزش می‌دهد.

 

حکومت ترکیه آموزشهایی در زمینه‌ی کشتار و انفجار و امور نظامی به این افراد داده و آنها را به سرعت آماده می‌کند. منابع موثق می‌گویند این افراد آموزش دیده توسط شبکه‌ی اطلاعاتی ترکیه- میت به شرق فرات فرستاده می‌شوند. اعضای این شبکه‌های مخفی از شناسنامه‌های سوری که توسط دولت ترکیه به آنها داده شده است استفاده می‌کنند.

 

این افراد بوسیله‌ی این شناسنامه‌های سوری به مناطق شرق فرات وارد می‌شوند.

 

مرکز دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید: صدها هزار تن از هموطنان سوری که طی چند سال اخیر از ترکیه خارج شده‌اند، شناسنامه‌های آنهایی که توسط دولت ترکیه اخراج شده بودند، نزد این دولت مانده است. دولت ترکیه از این شناسنامه‌های مصادره شده استفاده کرده و آنها را در اختیار افراد شبکه‌های مخفی خود قرار می‌دهد.

 

افراد این شبکه‌های مخفی با بهانه‌ی دیدار از خانواده‌های خود وارد سوریه می‌شوند و سپس به مناطق شرق فرات وارد می‌شوند. در آنجا آنها سیاستمداران، فرماندهان و نظامیان را هدف قرار داده و آنها را به قتل می‌رسانند. هدف آنها ایجاد آشوب و ناآرامی در مناطق شرق فرات میباشد.

 

دیدبان حقوق بشر در ۳۰ اکتبر اعلام کرده بود که دولت ترکیه اشغالگر و شبکه‌ی اطلاعاتیش تلاش کرده‌اند تا در میان عشایر روستاهای رقا آشوب ایجاد کنند، اما تلاش آنها با شکست مواجه شده است. تلاش رژیم ترک در ربودن یک عضو عشیره البو اساف به واسطه هشت نفر از ایل الحنادی در گرسپی و ایجاد آشوب در میان عربهای این منطقه ناکام ماند. نیروهای امنیت داخلی عناصر وابسته به ترکیه را بازداشت کردند. هشت بازداشت شده مذکور در اعترافات خود اعلام کرده‌اند که دولت ترک آنان را مأمور کرده است تا در میان خلق‌های منطقه به آشوب و فتنه دامن زنند.