نوسینده‌ی فرانسوی لبروژا در مورد روژآوا می‌گوید

​​​​​​​لبروژا، روزنامه‌نگار فرانسوی پس از یک کار ۵ ساله کتاب خود رابا نام "درک روژاوا در میانه‌ی جنگ داخلی سوریه" آماده کرده است. لبروژا می‌گوید: هدف من از نگارش این کتاب آشکار کردن حقایق روژاوا است.

روزنامه‌نگار فراسوی رافائل لبروژا در مورد روژاوا و پروژه‌ی روژاوا کتابی نوشته است. کتاب وی مدتیست منتشر شده است.

 

این روزنامه‌نگار جوان که به کوبانی رفته و در میان مردم آنجا زندگی کرده است در مورد تجربه‌ی ملت دمکراتیک، مشاهدات و تجربه‌های خود، خطرات، کمبودها و پروژه‌ی روژاوا با خبرگزاری فرات مصاحبه‌ای انجام داده است.

لبروژا تجارب ۵ ساله‌ی خود در مورد بعد نظامی، سیاسی، اقتصادی، اندیشه و ژئوپلتیک روژاوای کردستان منتشر کرده است. او گفت: من سعی کردم بفهمم که ابعاد پنهان این جنگ چیست، من شروع به تحقیق کردم و در نهایت کنفدرالیسم دمکراتیک را شناختم.

 

او که چندین بار به این منطقه سفر کرده است سعی کرده تا واقعیات را درک کند و آنرا به دیگران نیز نشان دهد، به همین دلیل نوشتن این کتاب را آغاز کرد. لبروژا می‌گوید این انقلاب برابری، فیمنیستی، اکولوژیک و دمکراتیک است که در میان یک دیکتاتوری سخت با رنگ و روش خود پدید آمده است. این انقلاب می‌تواند طرز فکر عقب مانده‌ی جهان را تغییر دهد.

 

لبروژا به بعضی اطلاعات مختصر و اشتباه که در مورد این منطقه جریان دارد اشاره کرد. وی در مورد دلیل انتشار کتابش گفت:کسانی که خود را در مورد منطقه‌ی روژاوا آگاه قلمداد می‌کردند اطلاعاتی غلط را منتشر می‌نمودند. می‌بایست حقایق آشکار شوند، هدف کتاب من نیز آشکار نمودن حقایق است.

 

لبروژا می‌گوید در روژاوا از یک طرف با پیشگامی جنبش کُرد پروژه‌ی جامعه‌ی دمکراتیک گسترش یافته است و از طرفی دیگر همراه با سایر خلق‌ها مبارزاتی مشترک انجام گرفته است. او در مورد روابط کردها با ابرقدرتها گفت: منافع مشترک دلیل اتفاق کردها با ابرقدرتهاست. به عنوان نمونه: روژاوا از فرصتها استفاده کرده است، چرا اسلحه‌هایی که برای جنگ داعش در اختیارش قرار گرفته است را رد کند؟ مهم این است که روژاوا از خط جامعه‌ی آزاد، یکسان و دمکراتیک خارج نمی‌شود.

 

صلح و دمکراسی برای مردم منطقه با پروژه ی روژاوا ایجاد خواهد شد

لبروژا گفت: اگر در مورد صلح و دمکراسی برای مردم منطقه سخن بگوییم خاورمیانه به شدت نیازمند پروژه‌ی روژاوا است. لازم است که پروژه‌ی روژاوا در اساس کار همه‌ی سازمانهای بینمالمللی حقوق بشری جای بگیرد.

 

در جامعه ی روژاوا این پروژه توجه چه کسانی را جلب میکند؟

در مورد این سوال لبروژا تاکید کرد که در ابتدا جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

لبروژا در مورد مبارزه‌ی جامعه‌ی مدنی با دولت-ملت سخن گفت. بسیار مهم است که همه‌ی نیروهای پیشرفته در پیشرفت مادی روژاوا سهم داشته باشند.

 

بحث ریاست مشترک، خودمدیریتی دمکراتیک  و هماهنگی خوب میان جامعه و اکولوژی و دولت درست شده است.

 

مشکل دمکراسی در فرانسه بیشتر است تا در روژاوا

لبروژا گفت: در میان جامعه‌ی فرانسه و سازمانهای سیاسی فرانسه بیشتر از روژاوا مشکل دمکراسی وجود دارد. برای نمونه در سال ۲۰۱۳ راه برای جنگ باز شد، اما تا پایان بدون خونریزی مانع آن شدند. اگر این اتفاق در فرانسه رخ می‌داد علیرغم وجود دولتی چپ گرا این افراد مجازات سختی می‌شدند. در فرانسه در هنگام برگزاری یک راهپیمایی اعتراضی بیشتر از روژاوا مردم زخمی می‌شوند. اما باز هم باید به شرایط با حساسیت نگریسته شود. در سوریه خشونت بیشتر می‌شود، در میان جنگ وحشیانه‌ی سوریه در روژاوا برای انسانها ارزش قائل‌اند.

 

ترس قتل‌عام وجود دارد

لبروژا از دشمنان روژاوا سخن به میان آورده و می‌گوید:"بدون شک مخالف اصلی این پروژه دولت ترکیه است. دولت ترکیه با داعش و گروههای جهادی همکاری می‌کند.

دولت ترکیه آشکارا می‌خواهد مانع پیشرفت کردها شود، پاکسازی نژادی راه بیندازد و راه را برای قتل‌عام خلق باز کند. خطر بزرگی همانند قتل عام ارمنی‌ها از طرف دولت ترکیه کردها را تهدید می‌کند."