همکاری‌ دولت‌های ترکیه و آلمان با داعش در اعترافات یک تبه‌کار

یکی از اعضای تبهکاران داعش به نام "اِرگون اُرهان" که اصالتا آلمانی ـ ترکی است و در جریان عملیات آزادسازی دیرالزور خود را به نیروهای ی.پ.گ تسلیم کرده بود ، در رابطه با ارتباط میان دولت ترکیه و داعش موارد مهمی را آشکار کرد

یکی از اعضای تبهکاران داعش به نام "اِرگون اُرهان" که اصالتا آلمانی ـ ترکی است و در جریان عملیات آزادسازی دیرالزور خود را به نیروهای ی.پ.گ تسلیم کرده بود ، در رابطه با ارتباط میان دولت ترکیه و داعش موارد مهمی را آشکار کرد

 

حکومت آلمان در پاسخ به سوالاتی که پس از حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه به عفرین مطرح شده بود، اظهار کرد:"هیچ مدرکی دال بر همکاری دولت ترکیه با گروه‌های تروریستی نظیر داعش و النصره وجود ندارد." اما اظهارات یکی از اعضای داعش که نام "ابوبکر آلمانی" را بر خود نهاده دقیقا در تضاد با این ادعای حکومت آلمان است. این عضو داعش اکنون در اسارت نیروهای ی.پ.گ قرار دارد و در رابطه با موضوع ارتباط میان دولت ترکیه و داعش اطلاعات مهمی را آشکار کرده است .

"اِرگون اُرهان" که ۲٨ سال سن دارد، اصالتا از تُرک‌های منطقه‌ی اسپارتای ترکیه است اما در آلمان به دنیا آمده و بزرگ شده است. هم به عنوان شهروند آلمان و هم شهروند ترکیه محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۴ از طریق ماموستاهای دینی مسجد ابوبکر که در شهر کُلن آلمان واقع است ، با تفکرات تبهکاران داعش آشنا شد. پس از یک سال رفت‌وآمد به این مسجد، به همراه همسرش به اعضای داعش ملحق شد. ماموستایی که او را آموزش داده و نام " ابو بیدَندی " را بر خود نهاده بود، از اهالی شهر فاس مراکش است.

 

از طریق ترکیه خود را به تبهکاران داعش رسانده است

اِرگون اُرهان در ابتدا از آلمان خود را به آنتالیا رسانده و از آنتالیا به دیلوک رفته بود و از دیلوک نیز به همراه افرادی که همچون او قصد پیوستن به اعضای داعش را داشتند، همگی از مرز جرابلوس وارد کشور سوریه شدند.  اُرهان با گفتن اینکه:" مرزها برای ورود ما کاملا باز بودند"، آشکار می‌کند که چگونه به آسانی از مرز سوریه عبور کرده‌اند.

 

اُرهان پس از پیوستن به اعضای داعش در مناطق مختلفی برای آنها فعالیت به انجام رسانده است. پس از اینکه در جرابلوس توسط تبهکاران داعش آموزش دیده بود، وارد شهر منبج شد و در آنجا فرماندهی گروهی از تبهکاران را بر عهده گرفت. آن زمان مصادف با حملات داعش برای اشغال کوبانی بود . اُرهان در رابطه با رویدادهای آن زمان چنین می‌گوید:"در مسئله‌ی کوبانی دولت ترکیه مرزهایش را برای ورود اعضای داعش باز گذاشته بود و برای آنها اسلحه ارسال می‌کرد. بسیاری مکان و خانه برای اعضای داعش در داخل ترکیه و نزدیکی مرزهای آن وجود دارد. زمانی که من در در بخش اداره‌ی نظامی منبج کار می‌کردم، زخمی‌شدگان داعش را در منطقه‌ی تحت نظارت من گردهم می‌آوردند و تبهکاران زخمی‌ای که وضعیت‌شان وخیم بود، جهت مداوا به بیمارستان‌های ترکیه منتقل می‌شدند. دولت ترکیه بیمارستان‌های نزدیک مرز سوریه و استانبول را برای خدمت‌رسانی به زخمی‌شدگان داعش اختصاص داده بود.

 

همکاری اعضای داعش با نیروهای امنیتی ترکیه

بر اساس اظهارات اُرهان، سرکرده‌ی یکی از گروهک‌های داعش تحت عنوان "خلافت آتلیتاری" که در دیلوک فعالیت می‌کرد، "فودال" نام داشت. فودال با یکی دیگر از سرکرده‌های نظامی داعش که او نیز در منبج فعالیت می‌کرد،در بسیاری از عملیات‌های تروریستی داعش با یکدیگر همکاری داشته‌اند. عاملان حمله به طرفداران حزب دمکراتیک خلق‌ها ـ ه.د.پ در اِدِنه و مرسین و همچنین عاملان قتل‌عام‌های صورت گرفته در آنکارا و پرسوس نیز این دو سرکرده‌ی داعش بوده‌اند. فُدال (سرکرده‌ی داعش) هم برای نیروهای امنیتی ترکیه و هم برای بخش استخباراتی داعش کار می‌کرد. جِهمان(سرکرده‌ی دیگر داعش) نیز اصالتا تُرک بود . به عنوان عضوی از القاعده در افغانستان فعالیت کرده بود. او در زمان عملیات نیروهای ق.س.د در منبج به هلاکت رسید. مصطفی شامی، (آخرین امیر داعش که اُرهان در باب برای او کار کرده است) اعلام کرد که فُدال به ترکیه رفته و در آنجا برای نیروهای امنیتی ترکیه کار می‌کرد . در واقع او برای هر دو طرف، یعنی استخبارات دولت ترکیه و داعش کار می‌کرده است.

 

 

به کار تک‌تیراندازی نیز پرداخته است

اِرگون اُرهان پس از منبج در شهر باب به کار سازماندهی نیروهای پلیس داعش و نگهبانی زندان‌ها مشغول بوده است. او پس از خروج از کار سازماندهی نیروهای داعش و ورود به یگان‌های تک‌تیرانداز داعش، زخمی می‌شود. در منطقه‌ی جزیر مسئولیت انبار تجهیزات داعش را بر عهده می‌گیرد. اُرهان بر اساس مشاهداتی که در سِمت‌های خود داشته است، می‌گوید:" افرادی از اعضای داعش که وارد ترکیه می‌شدند، از سوی دولت ترکیه مورد تعقیب و بازداشت قرار نمی‌گرفتند، بلکه این افراد در ترکیه مشغول به کار می‌شدند و اکنون نیز همگی آنها به راحتی در ترکیه رفت‌و‌آمد می‌کنند."

 

اُرهان پس از شداد به دیرالزور رفت و زمانی که عملیات آزادسازی دیرالزور آغاز شد، به همراه همسرش خود را به نیروهای ی.پ.گ تسلیم کردند. اُرهان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه می‌دانست آن دسته از اعضای داعش که به ترکیه رفته‌اند، دستگیر نشده‌اند ، به آنجا نرفته است، اینگونه پاسخ می‌دهد :"من به همراه خانواده‌ام از میان اعضای داعش فرار کرده‌ایم. من نمیخواستم تنها به این دلیل که ترکیه سرزمین اجدادم بوده به آنجا بروم و وارد نیروهای نظامی ترکیه بشوم. دولت ترکیه با داعش در بسیاری از عملیات‌های تروریستی همکاری کرده و به اعضای داعش کمک رسانده بود، و چون داعش زندگی را بر ما حرام کرده بود، نمی‌خواستم که به ترکیه بروم."