هیات سلامت و بهداشت شمال-شرق سوریه: دستیابی به کیت سریع تشخیص کرونا

هیات سلامت  بهداشت شمال-شرق سوریه در رابطه با ویروس کرونا از دستیابی به کیت تشخیص سریع کرونا خبر داده و اعلام نمود که همراه با دانشگاه PEAS سوئد، به کیتی دست یافته‌اند که سریعا وجود ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد.

روز گذشته هیات سلامت و بهداشت شمال-شرق سوریه با برگزاری نشستی خبری در سالن اجتماعات امور خارجی در شهر قامشلو از دستیابی به کیت سریعی خبر داد که می‌تواند ابتلا به ویروس کرونا در مدت زمانی بسیار کم تشخیص دهد. هیات سلامت و بهداشت خودمدیریتی شمال-شرق سوریه و دانشگاه PEAS سوئد طی همکاری با یکدیگر به این کیت دست یافته‌اند.

دکتر جوان مصطفی ریاست مشترک هیات سلامت و بهداشت خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در این نشست خبری اظهار داشت که با شیوع ویروس کرونا در تمامی جهان و وضعیت خطرناکی که در  نتیجه آن ایجاد شده است، لابراتوارهای جهانی درصدد دستیابی به کیتی هستند که سریعا بتوانند ابتلا به کرونا را تشخیص داده و متعاقب آن درمان تجویز کنند.

دکتر جوان مصطفی در این نشست اعلام نمود که خودمدیریتی شمال- شرق سوریه و تمامی کادر پزشکی آن به رغم امکانات کم و وضعیت دشواری که در آن قرار دارند، تلاش نموده‌اند تا در مقابله با ویروس کرونا به عنوان تهدیدی جهانی اقداماتی انجام دهند. جوان مصطفی اظهار داشت که بعد از تلاش‌های مشترک بین هیات سلامت و بهداشت روژآوا و دانشگاه PEAS سوئد به کشف جدیدی در آزمایشگاه دست یافته‌اند. ما از طریق تلاش تیمی از متخصصانمان قادر به آزمایشها و تحقیقات گسترده‌ای شدیم و در نتیجه به نتایج بسیار مهمی دست یافته‌ایم. همچنین در این تحقیقات و آزمایشها به راه‌هایی برای کنترل این ویروس نیز دست یافته‌ایم.

دکتر جوان در بخش دیگری از این کنفرانس خبری اظهار داشت آنها در این پژوهش قادر به ساخت کیتی شده‌اند که می‌تواند مبتلایان به ویروس کرونا را در مدت زمانی بسیار کم نیز تشخیص دهد. این یافته نیز محصول همکاری مشترک هیات سلامت و بهداشت شمال-شرق سوریه و دانشگاه PEAS سوئد است. تا کنون هیچ کشور و شرکتی قادر به ساخت چنین کیتی نشده است که می‌تواند از طریق ترشحات دهانی بیماران، وجود کرونا را تشخیص دهد. این کشف نتیجه نهایی پژوهش مشترکی است که تا کنون نمونه‌ی در جهان ندارد. این کیت جدید در سه بیمارستان ووهان چین مورد بررسی قرار گرفته و میزان دقت آن ۸۰ تا ۸۵ درصد اعلام شده است.

دکتر جوان مصطفی در پایان سخنان خود اظهار داشت که تمایز این آزمایش با دیگر آزمایشهای مربوط به تشخیص کرونا در اینست که می‌تواند ویژگیهای واکنشی موجود در گلبولهای سفید انسانی را در مقابل حملات خارجی به بدن تشخیص دهد و در ساخت آن هیچ ماده شیمیایی که به بدن و هوا آسیب برساند وجود ندارد.