الهام احمد: هیچکس نمی‌تواند برای مناطق نیروهای سوریه دمکراتیك تصمیم بگیرد

الهام احمد ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیك طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار به توافق میان روسیه، ایران و ترکیه در مورد سوریه واکنش نشان داد و تأکید کرد هیچکس نمی‌تواند خودسرانه برای مناطق تحت حفاظت نیروهای سوریه دمکراتیك تصمیم‌گیری کند.

الهام احمد ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیك طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار به توافق میان روسیه، ایران و ترکیه در مورد سوریه واکنش نشان داد و تأکید کرد هیچکس نمی‌تواند خودسرانه برای مناطق تحت حفاظت نیروهای سوریه دمکراتیك تصمیم‌گیری کند. او همچنین در مورد نشست مخالفان سوری در ریاض اظهار نظر کرد

 

الهام احمد در رابطه با نشست مخالفان سوری در ریاض طی روز چهارشنبه که با دعوت عربستان و حضور استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل برگزار شد اعلام کرد تلاش‌هایی برای شورای عالی مذاکرات انجام شده که همان تکرار اشتباهات گذشته است. عدم دعوت از نمایندگان شمال سوریه و نیروهای دمکراتیك که دارای پروژه چارەیابی هستند نشان می‌دهد که هدف برگزار کنندگان این نشست حل بحران سوریه نیست.

 

او در مورد کنگره سوچی با حمایت روسیه نیز اعلام کرد نمایندگان تنوعات شمال سوریه به سوچی دعوت شده و روسیه قول داده که نمایندگان خودمدیریتی دمکراتیك را نیز به کنگره دعوت کند. با این وجود تا ساعات پایانی قبل از کنگره سوچی امکان تغییر فهرست دعوت شوندگان وجود دارد.

 

توافقات روسیه، ایران و ترکیه پس از سفر بشار اسد به سوچی و دیدار با پوتین موضوع دیگری است که الهام احمد به آن واکنش نشان داد و گفت: "هیچکس نمی‌تواند در مورد مناطق تحت حفاظت نیروهای سوریه دمکراتیك تصمیم‌گیری کند. آنها فقط می‌توانند در مورد ادلب و مناطق استقرار گروههای تبه‌کار ترکیه به یک توافق سیاسی برسند."

 

ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیك در مورد تهدیدهای ترکیه علیه عفرین نیز اعلام کرد ترکیه حاضر است هر گونه معاملەای در ازای تصرف عفرین انجام دهد اما آغاز عملیات در عفرین ربطی با موضع روسیه و رژیم سوریه ندارد، نیروهای دیگری در این منطقه دارای وزن هستند که در صدر آنها خلق کرد است.

 

الهام احمد با این وجود احتمال حمله به عفرین را رد نکرد ولی هشدار داد اگر ترکیه مرتکب چنین اشتباهی شود ضربات شدیدی دریافت خواهد کرد.

 

او با یادآوری عقب‌نشینی‌های ترکیه از مواضع خود اضافه کرد مقامات این کشور می‌توانند بر خلاف موضعگیری پیشین خود، مانند آب خوردن بر سر تداوم حاکمیت بشار اسد هم به توافق برسند و مرزهایی که تعیین می‌کنند اعتباری ندارد.

 

الهام احمد همچنین عدم دعوت از کردها به گفتگوهای صلح سوریه به خاطر مخالفت ترکیه را غیر قابل قبول دانست و گفت ترکیه همه تلاش خود را برای عدم حضور کردها در کنگره ملی سوچی انجام خواهد داد اما اگر روسیه واقعا به دنبال یک راهکار سیاسی جهت پایان بحران سوریه می‌گردد نباید چنین ملاحظاتی داشته باشد.