"وزیر قاتل"؛ به موضوع روز مجلس آلمان مبدل شد

رییس اسبق دادگستری ایران، که حکم اعدام بسیاری از زندانیان از جمله کودکان را در دوران ریاست امضا کرده برای مداوا به آلمان رفته بود. موضوع چگونگی ترک خاک آلمان، به مجلس فدرال آن کشور راه یافت. نمایندگان آلمان خواستند تا موضوع شاهرودی روشن شود

رییس اسبق دادگستری ایران، که حکم اعدام بسیاری از زندانیان از جمله کودکان را در دوران ریاست امضا کرده برای مداوا به آلمان رفته بود. موضوع چگونگی ترک خاک آلمان، به مجلس فدرال آن کشور راه یافت. نمایندگان آلمان خواستند تا موضوع شاهرودی روشن شود

 

"محمود هاشمی شاهرودی" رییس پیشین دادگستری و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ٣٠ آذرماه برای مداوای بیماری خود به شهر هانوفر آلمان رفته بود. تصاویری از شاهرودی که در یک کلینیک لوکس و ویژه بستری شده بود، در مطبوعات آلمان منتشر گردید. در این مورد بسیاری از افراد و سازمان‌ها، در دادگاه فدرال برعلیه وی اقامه‌ی دعوا نموده بودند.

 

شاهرودی، از سال ١٣٧٨ الی ١٣٨٨ بمدت ١٠ سال رییس دادگستری ایران بود. در این مدت بنا به آمارهای دولتی، اعدام بیش از ٢٠٠٠ و همچنین آمارهای غیر رسمی از اعدام بیش از ۵۵٠٠ تن خبر داده‌اند. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، یکی از این اعدام‌ها را مربوط به اعدام دختر ١۶ساله‌ای که مورد تجاوز واقع شده بود، عنوان نموده‌اند.

 

پس از بررسی شکواییه‌های مطرح شده از سوی مردم در دادستانی فدرال آلمان، شاهرودی با عجله آن کشور را ترک و به ایران بازگشت. علیرغم اقامه‌ی دعوا بر علیه وی، بدون هیچ محدودیتی قادر به ترک خاک آلمان شد و این موضوع واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

 

بنا به قانون آلمان، کسانی که در حق بشریت جرم کرده باشند و به خاک آلمان وارد شده باشند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت. در این مورد خصوصا احزاب چپ و سبز آلمان از حکومت آنگلا مرکل پرسیدند چگونه به شخص قاتلی که بایستی در آلمان محاکمه می‌شد، اجازه‌ی مداوا داده شده است؟ این دو حزب خواهان پاسخگویی حکومت طی نشست روز چهارشنبه مجلس فدرال شده‌اند.

 

"سڤین-کریستیان کیندلر" عضو حزب سبز، پاسخ حکومت به سوالات ذیل را خواستار شد و اعلام نمود که هنوز پرسش‌های زیادی وجود دارند که باید به آنها پاسخ داده شود.

 

-        چه کسی با هاشمی شاهرودی -که در حق بشریت مرتکب جرم شده است- همکاری نمود تا بتواند ویزای آلمان را بگیرد؟

-        "سیگمار گابریل" وزیر خارجه‌ی آلمان، در این مورد چه می‌داند؟

-        چرا حکومت آلمان فدرال، برای بازداشت شاهرودی که مرتکب جنایت علیه بشریت شده است، اقامه‌ی دعوا ننمود؟

لازم به ذکر است که دولت آلمان برای تغییر موضوع، عملیاتی را برعلیه شبکه‌های جاسوسی انجام داد.

 

در این راستا، دیروز در سراسر آلمان برعلیه اشخاصی که برای ایران جاسوسی می‌کنند، عملیاتی انجام گرفت. بنا به اطلاعات بدست آمده ١٠ تن از آنان که خانه‌هایشان مورد تفتیش قرار گرفته، در مورد یهودیان اسراییل به ایران جاسوسی نموده و از اعضای شاخه‌ی قدس سپاه پاسداران ایران می‌باشند.

 

جالب اینکه بازداشت افراد مظنون به همکاری با ایران بعد از خروج شاهرودی از آلمان انجام گرفت. صاحب‌نظران این اقدام دولت آلمان را برای لاپوشانی و فریب افکار عمومی در رابطه با سطح ارتباطات و مناسبات دوستانه‌ی با رژیم ایران عنوان می‌کنند.

 

در این عملیات فردی دستگیر و یا بازداشت نشده است.