وزیر کشور ترکیه؛ ما و ایران و عراق بازی رفراندوم را بر هم زدیم

​​​​​​​سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در جلسه‌ی رسیدگی به لایحه‌ی بودجه‌ی ۲۰۱۹ ترکیه در پارلمان این کشور گفت: بازی رفراندوم شمال عراق(باشور کردستان ) را ما به همراه ایران و حکومت مرکزی عراق بر هم زدیم

وی که در مورد رخدادهای شمال سوریه و تهدیدهای ترکیه بر علیه آن صحبت میکرد به رفراندوم جنوب کردستان اشاره کرد و گفت: گروهی می‌خواستند در عراق نوع جدیدی از حکومت را ایجاد کنند اما ما با ایران و حکومت مرکزی عراق یک بازی تاریخی انجام دادیم و مانع آن شدیم.

 

وی در ادامه گفت: آشکارا اعلام می‌کنم در این جغرافیا هیچ کس نمی‌تواتد بدون در نظر گرفتن ما طرحی جدید ایجاد کند، حالا چه آلمان باشد چه انگلیس و یا آمریکا.

 

سلیمان سویلو در سخنان خود آشکارا به توطئه‌ی آنها به همراه جمهوری اسلامی و حکومت مرکزی عراق برای مقابله با رفراندوم جنوب کردستان اعتراف کرد و این در حالیست که حکومت اقلیم کردستان و بخصوص پ.د.ک پس از آن نیروهای ارتش ترکیه را وارد خاک جنوب کردستان کردند و اجازه دادند این نیروها در عمق خاک کردستان به ساختن مقرهای نظامی و انجام آزادانه‌ی عملیاتهای نظامی بپردازند.

 

ارتش ترکیه در سکوت و همراهی کامل دولت اقلیم روزانه روستاها و مناطق مختلف اقلیم کردستان را بمباران میکند و دهها تن از شهروندان جنوب کردستان را قتل عام کرده‌اند و علی رغم تمامی این جنایت‌ها، دولت اقلیم کردستان رژیم فاشیستی جمهوری ترک را متحد خود می‌داند و با مواضع خود از وحشیگری این رژیم سفاک علیه خلق کرد عملا حمایت می‌کند. شایان ذکر است که علاوه بر مسئولان رژیم ایران، نچیروان بارزانی نخست‌وزیر سابق حکومت اقلیم از اولین کسانی بود که پیروزی اردوغان در انتخابات رییس جمهوری ترکیه را به وی تبریک گفته و از وی به عنوان یک "متحد استراتژیک" نام برده بود.

 

مسعود بارزانی طراح سناریوی رفراندوم جنوب کردستان اواسط نوامبر سال جاری در دیدار از بغداد توسط فرمانده نیروهای حشد الشعبی مورد استقبال رسمی قرار گرفت. پیشمرگه‌های پ.د.ک اکتبر ٢٠١٧ در جریان حمله شبه‌نظامیان حشد الشعبی به جنوب کردستان بدون شلیک یک گلوله، ۵١ درصد خاک اقلیم کردستان را به دولت مرکزی عراق واگذار کردند و سناریوی دیگری از خیانت ملی به کردها شکل گرفت.