١٨ سازمان مدافع حقوق بشر: ترکیه در شمال و شرق سوریه قتلعام نژادی را به پیش می‌برد

١٨ سازمان مدافع حقوق بشر که در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کنند بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و اعلام نمودند که ترکیه در شمال و شرق سوریه دست به جنایت قتلعام نژادی زده است.

در نامه‌ای که از سوی ١٨ سازمان مدافع حقوق بشر در عرصه بین‌المللی امضا شده است فعالیت‌های ترکیه در شمال و شرق سوریه به عنوان مصادیق بارز جنایت قتلعام نژادی معرفی شده است. این نامه به رئیس دادگاه حقوق بشر اروپا و دبیر کل شورای اروپا ارسال شده است. مدافعان حقوق بشر در این نامه اعلام کرده‌اند که ترکیه پس از اشغال شمال و شرق سوریه به نقض گسترده حقوق بشر دست زده است. جمعیت دفاع از حقوق بشر اتریش، کمیته دفاع از حقوق بشر سوریه (ماف) و چندین سازمان بین‌المللی دیگر این بیانیه را امضا کرده‌اند. امضا کنندگان نامه مشترک گفته‌اند:"گروه‌های که آنکارا از آنان حمایت می‌کند، به جنایت علیه بشریت در منطقه دست زده‌ و به جرم قتلعام نژادی پرداخته‌اند."

اشاره به گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر در شمال و شرق سوریه

مدافعان حقوق بشر در نامه مشترک اظهار کرده‌اند که ترکیه و گروهک‌های وابسته‌اش اجازه بازگشت به شهروندان آواره را نمی‌دهند و افزوده‌اند:"گروهک‌های مسلح با زور اموال و دارایی‌های شهروندان را به غارت می‌برند و مایملک آنان را مصادره می‌کنند. اقدام به ربایش غیرنظامیان می‌کنند و به شیوه‌ای غیرقانونی با مردم برخورد می‌کنند. خانه‌ها و مزارع آنان را به آتش می‌کشند و به ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از جمله گورستان‌ها، سمبل‌های فرهنگی و معیارهای دیگر تعرض می‌کنند. این موارد در گزارش‌های عفو بین‌الملل، سازمان دیده‌بان حقوق بشر و کمسیون مستقل بین‌المللی تحقیق در سوریه نیز قید شده و تأیید شده‌اند."

استناد به گزارش‌های مراکز بین‌المللی

نامه مشترک ١٨ سازمان مدافع حقوق بشر به گزارش‌های سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر از جمله سازمان دیدبان حقوق بشر در نوامبر ٢٠١٩ اشاره کرده که در آن آمده است:"گروه‌‌ای وابسته به ترکیه اجازه نمی‌دهند که کوردهای سوریه به سرزمین خود و خانه‌هایشان بازگردند. آنان علاوه بر اینکه اجازه بازگشت به کوردها نمی‌دهند اموال و دارایی آن‌ها را به غارت می‌برند، خانه‌ها را ویران می‌کنند و هر آنچه متعلق به کوردها باشد را غصب می‌کنند."

منطقه‌ای که ترکیه پیشنهاد کرده بود امنیت ندارد

سارا لیا ویتسون مدیر خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر در این رابطه اظهار کرد:"اعدام انسان، غارت اموال و دارایی‌های آنان، آواره‌کردن و جلوگیری از بازگشت آنان به مناطق خود نشان می‌دهند که مناطق تحت اشغال ترکیه فاقد امنیت هستند."

جریان آب را قطع کردند

١٨ سازمان مدافع حقوق بشر در نامه خود با اشاره به مناطقی که از سوی دولت ترکیه اشغال شده‌اند از قطع جریان آب این مناطق سخن به میان آورده‌اند و افزود:"ترکیه پس از آنکه همراه با گروه‌های وابسته‌اش مناطق شمال و شرق سوریه را هدف حمله قرار دادند جریان آب منطقه را قطع کردند. الهام احمد رئیس هیئت اجرایی شورای دمکراتیک سوریه (م.س.د) اعلام کرد که ترکیه در نظر دارد جریان آب را به تمامی بر مردم این منطقه قطع کند." همچنین در مناطق اشغال شده محصول زیتون و منابع دیگر شهروندان از سوی دولت ترکیه و گروه‌های وابسته‌اش غارت می‌شوند. ترکیه با همکاری گروهک‌های بنیادگرا در مارس ٢٠١٨ منطقه عفرین را اشغال کردند و از آن زمان به نقض گسترده حقوق بشر در این منطقه ادامه داده‌اند.

ترکیه در شرایطی که به جنایت علیه بشریت در عفرین ادامه می‌داد اینبار در اکتبر ٢٠١٩ با همکاری آمریکا، روسیه و دولت‌های اروپایی به مناطق سریکانی و گریسپی حمله‌ور شد و این دو منطقه را نیز به اشغال خود درآورد. کوردها و عرب‌ها و دیگر خلق‌های منطقه برای نجات جان خود از منطقه گریختند و به مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دمکراتیک پناه بردند. ترکیه اینبار به تکرار جنایات‌های ضدبشری خود در سریکانی و گریسپی به روال آنچه که در عفرین انجام داده بود دست زد."