کنفرانس پارلمان اروپا: اردوغان باید محاکمه شود، خودمدیریتی روژآوا باید به رسمیت شناخته شود

​​​​​​​در قطعنامه پایانی نشست دو روزه کنفرانس بین‌المللی که در بروکسل برگزار شد آمده است که جرایم جنگی مرتکب شده از سوی ترکیه نقض فاحش قوانین بین‌المللی بوده و در پایان خواسته است که خودمدیریتی روژآوا به رسمیت شناخته شود.

در زمان قرائت قطعنامه کنفرانسی که تحت عنوان کنفرانس بین‌المللی شمال-شرق سوریه (روژآوا) در روزهای ١١ و ١٢ دسامبر / ٢٠ و ٢١ آذر در پارلمان اروپا برگزار شد، بسیاری از نمایندگان، سیاستمداران، نهادهای بین‌المللی، پژوهشگران، دانشگاهیان، حقوقدانان و اصحاب رسانه نیز شرکت داشتند.

در قطعنامه نشست پایانی این کنفرانس آمده است که کنفرانس دو روزه در رابطه با موضوعات فراوانی در رابطه با شمال-شرق سوریه بحث و گفتگو کرده است. خصوصا گفتگوهایی را در رابطه با اشغالگری دولت ترک و حمایت گروههای جهادی انجام داده است.

در قطعنامه خاطر نشان شده است که به منظور ممانعت از گفتگوهای مرتبط با جرایم جنگی ترکیه، این کشور مسئله آوارگان را به عنوان کارتی علیه جامعه جهانی مورد استفاده قرار می‌دهد، همچنین علیه کوردها، سریانی‌ها، اعراب و دیگر اقلیتها به پاکسازی نژادی دست زده و اشغال منطقه و تغییر دموگرافی منطقه را در دستور کار قرار داده است. همچنین در قطعنامه پایانی آمده است که رویدادهایی که در روژآوا روی می‌دهند، به خلاف حقوق و ملت‌های این منطقه بوده و این امر به معنای نقض حقوق همجواری، امنیتی بوده و صلح جهانی را تهدید می‌نماید.

در خواست موضعگیری قاطع از سازمان ملل و اتحادیه اروپا در رابطه با اشغالگری

در قطعنامه پایانی شرکت کننندگان در این کنفرانس بین المللی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواسته‌اند که علیه حملات بدون وقفه و غیر قانونی ترکیه علیه شمال-شرق سوریه (روژآوا) قاطعانه و سریعا موضع بگیرند.

معاهدات نقض شده از  سوی دولت ترک

همچنین در قطعنامه پایانی آمده است که اشغالگری ترک معاهدات بین‌المللی را نقض کرده است و جرایم ترکیه در نقض این معاهدات بر شمرده شده‌اند: معاهده ممانعت از جرایم کشتار جمعی: در سریکانی و عفرین جرائمی که علیه کوردها و عربها انجام می‌شود، در این چارچوب قرار می‌گیرد.

معاهده بین‌المللی در رابطه با اعمال تبعیضهای نژادی سال ١٩۶۵: علیه کوردها و اقلیتهای مورد اشاره، تبعیض نژادی اعمال شده است.

معاهده بین‌المللی در رابطه با حقوق اقتصاد اجتماعی و فرهنگی سال ١٩٧۶: در سوریه در مناطق اشغال شده جرایم انجام شده علیه کوردها و دیگر اقلیتها در این چارچوب قرار می‌گیرد.

معاهده علیه شکنجه، یا رفتارها و مجازات غیر انسانی و ... که منجر به نقص عضو می‌گردد.

چهار کنوانسیون و پروتکل الحاقی به معاهداتی که در رابطه با حقوق جنگی در ژنو پذیرفته شده‌اند

١- معاهده مرتبط به استفاده از سلاحهای نامتعارف (شیمیایی، بیولوژیک یا فسفری، مینهای زمینی و...): در سریکانی و عفرین به شیوه‌ای غیر قانونی از بمب‌های فسفر سفید استفاده شده است.

٢- معاهده‌ مرتبط به ممانعت از هرگونه تبعیض در رابطه با زنان: در این قطعنامه اعلام شده است که ترکیه و گروههای جهادی در روژآوا زنان را شیوه‌ای سیستماتیک مورد هدف قرار داده و به قتل می‌رسانند. قتل هورین خلف و شکنجه‌های اعمل شده روی جنازه وی در این رابطه به عنوان یکی از اسناد مطرح شده است.

٣- معاهده مرتبط به حقوق کودکان: در سوم دسامبر قتل ٨ کودک در تل رفعت توسط بمباران ارتش ترک و قتل بسیاری از کودکان دیگر؛ می‌تواند در چارجوب این معاهده قرار گیرد.

۴-معاهده بین‌المللی در رابطه با ممانعت از حمایت مالی ترور: ترکیه شبه نظامیان رادیکال و سازمانهای جهادی را تاسیس، آموزش داده و این نیروها با حمایت ترکیه به روژآوا حمله می‌نمایند. این اقدامات دولت ترک در چارچوب این معاهده قرار می‌گیرد.

اردوغان باید محاکمه شده و خودمدیریتی روژآوا به رسمیت شناخته شود

در قطعنامه پایانی این کنفرانس همچنین امده است که ترکیه در حملات اشغالگرانه خود مرتکب جرایم جنگی و ضد انسانی شده است و موارد مرتبط به آن نیز مورد بحث واقع شده است. همچنین آمده است که جرایم مرتکب شده علیه کوردها و خلق‌های دیگر منطقه باید در مجامع بین المللی محکوم شده و از پارلمان اروپا و نهادهای اتحادیه اروپا نیز درخواست شده است که این مسئله را پیگیری نمایند تا حملات ترکیه و اشغالگریی شمال-شرق (روژآوا) در پارلمان اروپا و سازمان ملل متحد به شیوه‌ای قاطعانه محکوم شوند.

همچنین ترکیه و نیروهای مورد حمایت این کشور از عفرین و ادلب و دیگر مناطق اشغال شده شمال-شرق عقب‌نشینی کنند. افرادی که از خانه و کاشانه خود رانده شده‌اند باید بتوانند در امنیت کامل به مناطق خود بازگردند.

گروههای ترک و جهادی که دست به اشغالگری زده و مرتکب جرم شده‌اند، در لیست ترور بین‌المللی قرار داده شوند و مکانیزمی برای اجرای حقوق در رابطه با این گروهها ایجاد شود.

همراه با ترکیه، داعش و گروههای دیگر جهادی و افرادی که گمان می‌رود مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند محاکمه شده و در شمال-شرق (روژآوا) با حمایت جامعه جهانی دادگاهی به منظور محاکمه این افراد تشکیل شود. این دادگاه باید رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان را نیز به دلیل نقض حقوق انسانی و بین‌المللی و جرایمی که مرتکب شده است را در برگیرد.

رهبری شمال-شرق سوریه در رابطه با نگارش قانون اساسی جدید سوریه باید بتواند در کمیته نگارش قانون اساسی کمیته سازمان ملل متحد مشارکت داشته باشد.

در شمال-شرق سوریه باید منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود

رهبری خودمدیریتی روژآوا باید از سوی اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.