​​​​​​​پنجاه و یک روز مقاومت عفرین؛ حماسه و خون

روژاوا هدف گسترده ترین هجوم از سال ٢٠١٢ به این سو قرار گرفته است. انواع گروههای جهادی که پاکسازی شده بودند با ارتش ترکیه متحد شده و کانتون عفرین که در محاصره کامل نیروهای متخاصم قرار دارد را از زمین و هوا زیر آتش گرفته‌اند.

روژاوا هدف گسترده ترین هجوم از سال ٢٠١٢ به این سو قرار گرفته است. انواع گروههای جهادی که پاکسازی شده بودند با ارتش ترکیه متحد شده و کانتون عفرین که در محاصره کامل نیروهای متخاصم قرار دارد را از زمین و هوا زیر آتش گرفته‌اند.

 

نیروهای اشغالگر پس از پنجاه و یک روز در حالی به نزدیکی شهر عفرین رسیدەاند که برای عبور از سد مدافعین فدایی ی.پ.گ و ی.پ.ژ، به بمباران شبانه روزی متوسل شده و از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کردەاند. صدها غیرنظامی و قریب سیصد مبارز طبق اعلام نیروهای سوریه دمکراتیك در این مقاومت جان خود را از دست داده و تعداد بیشتری زخمی شدەاند.

 

بی‌خانمان‌ها به مرکز شهر عفرین پناه برده و درهای مردم بروی هم باز است. تصفیه خانه آب آشامیدنی عفرین و انبارهای غذایی اما بمباران شده و شهروندان از لحاظ تأمین ملزومات اولیه تحت فشار قرار دارند. صدای بمباران و راکت‌ها بکلی متوقف نمی‌شود و فضا از نظر روانی بویژه برای کودکان به شدت سنگین است. روستاها و محلات حاشیه شهر در برخی نقاط توپباران شدەاند.

 

اکثر رهبران سیاسی و جنبش‌های مدنی روژاوا خود را به عفرین رسانده و در صف نخست گردهمایی‌ها حضور دارند. بارها کاروان‌های داوطلبین مردمی کانتون‌‌های دیگر شمال سوریه در اقدامی کم‌نظیر با حرکت بسوی مناطق جنگی، سپر انسانی تشکیل دادەاند. با وجود همه سختی‌ها، هیچ پیامی بجز مقاومت در عفرین شنیده نمی‌شود و حتی مادران برای دفاع از خانه و کودکان خود مسلح شدەاند.

 

ترکیه با حمایت مستقیم روسیه و سکوت ائتلاف تحت رهبری آمریکا پنجاه شبانه روز است بی امان به پاکسازی اتنیکی و قتل‌عام ادامه می‌دهد. موضعگیری‌ ایران و سوریه هم ریاکارانه بوده است. همچنین سازمان ملل بجای متوقف کردن نظامیان ترکیه در بیانیەای خواسته است گذرگاهی برای فرار ساکنین عفرین باز شود.

 

اما دهها هزار نفر در مراسم هشت مارس، روز جهانی زن در عفرین اعلام کردند هرگز این جبهه دفاع از بشریت را ترک نخواهند کرد.

 

تفاوت عفرین با غوطه در این است که یگان‌های مدافع خلق و خودمدیریتی این کانتون، پرچم‌دار ارزش‌های دمکراتیك از جمله همزیستی صلح‌آمیز اجتماعات و برابری زنان و مردان هستند اما غوطه در تصرف نیروهای تندروی اسلامی واپسگرا قرار دارد. مبارزان اینترناسیونالیست زیادی خود را از اقصی نقاط جهان به عفرین رسانده و بر خلاف سیاست رسمی کشورهای خود در کنار کردها با نیروهای ترکیه مبارزه کردەاند. جنگ خانه به خانه در شهر عفرین ابعاد فاجعه‌آمیز انسانی زیادی خواهد داشت اما بی‌گمان دستاورد این مقاومت چنان عظیم است که خاورمیانه را تکان خواهد داد.